2024 Maserati GranCabrio Folgore to cud samochodu elektrycznego bez dachu

lip 15, 2024

Maserati

Luksusowe pokazy motoryzacyjne Concours d'Elegance często przeznaczone są dla wyjątkowo pięknych, wysoce wydajnych lub historycznie znaczących samochodów. 2024 Maserati GranCabrio Folgore wpisuje się we wszystkie te kategorie, więc całkiem możliwe, że w najbliższych dekadach będzie można go znaleźć na starannie wypielęgnowanych trawnikach tych wydarzeń.

007-2024-maserati-grancabrio-folgore-ev.jpg

GranCabrio Folgore zapowiada pojawienie się nowego typu samochodów jako pierwszy na świecie w pełni elektryczny kabriolet typu grand tourer. Czas pokaże, czy taki samochód ma jakąkolwiek przyszłość, ale niezależnie od tego, czy stanie się on zwiastunem nowej ery, czy po prostu zniknie jak błyskawica, GranCabrio Folgore jest samochodem kultowym. Nasz dzień jazdy tym kabrioletem pokazał, że GranCabrio Folgore posiada cały styl, luksus i prędkość, aby móc konkurować w konkursach jutra.

Elektryczny Maserati wzniesiony do potęgi

To nie pierwszy samochód elektryczny Maserati - jest on następcą crossovera Grecale Folgore i jego twardego odpowiednika GranTurismo Folgore, ale bez wątpienia jest najfajniejszy. Maserati używa słowa Folgore (z włoskiego "błyskawica") do określania swoich samochodów elektrycznych.

W przeciwieństwie do Grecale Folgore, który wykorzystuje zmodyfikowaną wersję platformy benzynowego crossovera, nowy GranCabrio zbudowany jest na architekturze zaprojektowanej od samego początku do montażu silników spalinowych lub elektrycznych. GranCabrio Folgore opracowywano równolegle z GranCabrio Trofeo, jego benzynowym odpowiednikiem, i dlatego wygląda prawie identycznie - jak mówią, molto bella. Takie subtelne detale, jak mniejsze wloty powietrza na przednim panelu i brak wydechów z tyłu, stanowią cechy charakterystyczne Folgore. Toczy się na aerodynamicznych kołach (20 cali z przodu, 21 cali z tyłu) z trójramiennym motywem przypominającym trójząb Maserati.

017-2024-maserati-grancabrio-folgore-ev.jpg

Najważniejszą różnicą jest to, co napędza Folgore. Pod ogromną maską jego brata Trofeo - pięknie rzeźbiony panel wytłoczony z aluminiowej blachy o powierzchni ponad trzech metrów kwadratowych - znajduje się silnik Maserati Nettuno. 3,0-litrowy biturbo V6 wykorzystuje inspirowane wyścigami komory spalania wstępnego, aby osiągnąć moc 542 KM i moment obrotowy 650 Nm. Te parametry są imponujące, ale parametry Folgore są jeszcze bardziej imponujące.

Jeden silnik elektryczny napędza przednią oś, a każde z tylnych kół ma własny silnik. Te silniki z magnesami trwałymi są identyczne i każdy z nich może generować 300 kW, czyli nieco ponad 400 KM. Jednak ze względu na sterowność i perspektywy rozwoju technologii akumulatorowych moc silników jest ograniczona programowo do imponujących 751 KM i 1350 Nm momentu obrotowego łącznie.

012-2024-maserati-grancabrio-folgore-ev.jpg

Te silniki są zasilane akumulatorem włoskiej produkcji o pojemności 83 kWh, co nieuchronnie prowadzi do znacznego wzrostu masy Folgore w porównaniu z modelem Trofeo. Folgore waży około 2380 kg, czyli o 410 kg więcej. Mimo to samochód z silnikiem V6 nie ma szans dogonić swojego trzysilnikowego brata: Trofeo rozpędza się do 100 km/h w około 3,4 sekundy; Folgore osiąga tę samą prędkość w 2,7 sekundy.

Maserati zintegrowało akumulator w samochodzie z naciskiem na sterowność. Zamiast płaskiej, prostokątnej baterii typu "deskorolka", popularnej w samochodach elektrycznych, GranCabrio Folgore wykorzystuje tzw. baterię w kształcie litery T. Większa jej część przechodzi przez centralny tunel samochodu, a nieco więcej znajduje się pod tylnymi siedzeniami. Według producenta takie rozmieszczenie centralizuje masę, zmniejszając przechył nadwozia wokół osi podłużnej samochodu. Podnosi to również środek ciężkości, co łagodzi niski prześwit Folgore - najniższy spośród wszystkich modeli Maserati, według firmy.

018-2024-maserati-grancabrio-folgore-ev.jpg

Kolejną zaletą układu T jest to, że wysokość podłogi pozostaje niezmieniona, co oznacza, że punkty styku bioder z siedzeniem są identyczne jak w Trofeo, zapewniając wciągające wrażenia z jazdy. Dyrektor ds. designu Maserati, Klaus Busse, o wzroście 198 cm, mówi, że bez problemu mieści się na fotelu kierowcy.

Podróże elektrycznym sportowcem z otwartym dachem

Oczywiście, nieograniczony dostęp do przestrzeni nad głową można uzyskać po opuszczeniu płóciennego dachu GranCabrio Folgore - to idealny sposób na delektowanie się tym samochodem. Proces otwierania dachu zajmuje około 18 sekund i odbywa się poprzez przytrzymanie wciśniętego cyfrowego przycisku. Praktycznie wszystkimi funkcjami steruje się za pomocą ekranu dotykowego, czy to głównego 13,2-calowego wyświetlacza, czy pomocniczego 8,8-calowego bloku. Takie zadania, jak sterowanie dachem czy regulacja temperatury, byłyby łatwiejsze do wykonania za pomocą fizycznych przycisków, ale takie drobiazgi szybko się zapominają, gdy tylko ruszymy w drogę. Podczas całego czasu spędzonego z GranCabrio otaczało nas błękitne niebo i zielona zieleń, a wnętrze samochodu pozostało bezwietrzne i wystarczająco ciche, aby prowadzić swobodną rozmowę.

009-2024-maserati-grancabrio-folgore-ev.jpg

W standardowym trybie jazdy GT GranCabrio Folgore jest zaprogramowany na luksusową jazdę. Reakcje pedału przyspieszenia są bardzo łagodne, pozwalając prędkości wzrastać stopniowo, płynnie. Maksymalna moc zespołu napędowego jest zmniejszona do 80 procent, co nadal pozwala na szybkie przyspieszenie w razie potrzeby. Czteropunktowe zawieszenie pneumatyczne pracuje w najdelikatniejszym trybie, zapewniając jazdę, która w rzeczywistości wydaje się być lepsza ze względu na zwiększoną masę baterii w porównaniu z Trofeo. W porównaniu z lżejszym bratem, masywna konstrukcja Folgore lepiej opiera się na ruchy w odpowiedzi na nawierzchnię drogi, pozostając spokojna, podczas gdy zawieszenie pracuje pod nią. Ten samochód elektryczny zapewnia najbardziej płynną jazdę spośród tych dwóch.

Wybór trybu Sport za pomocą przełącznika na kierownicy sprawia, że układ napędowy staje się bardziej responsywny, a zawieszenie sztywniejsze. Przejście do trybu Corsa maksymalnie wzmacnia wszystkie doznania, zmniejszając prześwit, wyostrzając reakcje pedału przyspieszenia i konfigurując tylną oś z dwoma silnikami pod kątem maksymalnie precyzyjnego rozkładu momentu obrotowego. Nawet z tymi nowo odkrytymi sportowymi właściwościami GranCabrio Folgore nie wykazuje tej brutalnej, bezpośredniej sterowności, co niektóre wysokowydajne samochody elektryczne, najwyraźniej nie chcąc iść na kompromis ze swoimi wyrafinowanymi manierami.

013-2024-maserati-grancabrio-folgore-ev.jpg

Gwałtowne wciśnięcie pedału przyspieszenia wyrzuca samochód naprzód, podczas gdy układ napędowy emituje przyjemny niski pomruk. Mimo znacznie wyższej mocy i zdolności do gwałtownego startu z miejsca, GranCabrio Folgore nie wydaje się być znacznie szybszy od swojego odpowiednika Trofeo podczas jazdy. Prawdopodobnie wiąże się to z dodatkowym ciężarem, który przewozi, jednak ten ciężar zwiększa pewność kierowcy w trudnych sytuacjach związanych z prowadzeniem.

W modelu Trofeo sztywne zawieszenie w trybie Corsa może powodować gwałtowne ruchy nadwozia w reakcji na pęknięty i nierówny asfalt. Folgore czuje się lepiej w trybie Corsa, ponieważ jego masywna karoseria lepiej odchyla nierówności drogi, aby utrzymać tor jazdy w zakręcie. Podczas pokonywania zakrętów na Folgore odczuwa się ciężką bezwładność, której brakuje Trofeo, ale model elektryczny niezmiennie czuje się bardziej stabilnie podczas dynamicznej jazdy.

014-2024-maserati-grancabrio-folgore-ev.jpg

Cztery poziomy hamowania rekuperacyjnego wybiera się za pomocą łopatek przy kierownicy. Najsłabsze ustawienie pozwala GranCabrio Folgore swobodnie toczyć się, a najmocniejsze - obniżyć prędkość do minimum. Bardziej preferowana byłaby prawdziwa konfiguracja "one-pedal", która może zatrzymać samochód bez użycia hamulca. Pomimo że system jest w stanie wyhamować samochód z przeciążeniem 0,65 g, siła ta nie jest osiągana poprzez odpuszczenie pedału przyspieszenia. Zamiast tego jest ona wywoływana naciśnięciem pedału hamulca, który na szczęście zachowuje liniową spójność podczas przejścia z hamowania rekuperacyjnego na cierne.

Czy ten samochód reprezentuje przyszłość grand tourerów?

Nawet przy wszystkich swoich eleganckich wdziękach GranCabrio Folgore może być ograniczony wewnętrzną sprzecznością: jest to grand tourer o dość ograniczonym zasięgu. Maserati szacuje zasięg na około 370 km, prawdopodobnie osiągany w trybie Max Range, który ogranicza prędkość samochodu do 130 km/h i obniża moc klimatyzacji. Co gorsza, aby maksymalnie zwiększyć zasięg, konieczne jest podniesienie dachu, aby wygładzić przepływ powietrza po nadwoziu.

019-2024-maserati-grancabrio-folgore-ev.jpg

Nowoczesna 800-woltowa architektura elektryczna GranCabrio Folgore pomaga zapewnić, że przerwy na ładowanie nie zajmą dużo więcej czasu niż przerwa na espresso. Maksymalna prędkość ładowania 270 kW jest imponująca; należy oczekiwać, że czas ładowania od 10 do 80 procent zajmie nieco mniej niż 30 minut w idealnych warunkach. Jako anegdota, nasza trasa składała się z pętli o długości około 170 km, z czego wiele stanowiły kręte górskie drogi pokonywane w energicznym tempie, głównie w trybach Sport i Corsa. Rozpoczynając podróż z 100-procentowym naładowaniem akumulatora, zakończyliśmy ją z 47-procentowym poziomem naładowania.

Podróżowanie po nierównym terenie może być idealnym zastosowaniem dla GranCabrio Folgore, ale w rzeczywistości prawdopodobnie będzie ono służyć jako lokalny środek transportu na luksusowych bulwarach, rzadko oddalając się daleko od domowej ładowarki. W przypadku takiego typu jazdy płynna moc samochodu, spokojna jazda, luksusowe wnętrze i głęboko uwodzicielska estetyka czynią go dość kuszącym, być może nawet bardziej niż jego odpowiednik Trofeo. Ponieważ tylko lata zweryfikują jego żywotność jako gwiazdy konkursów elegancji, GranCabrio Folgore pozostanie (w duchu bogatej historii Maserati) namiętnym i poruszającym duszę kabrioletem.

Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?

Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Promocje i rabaty dla naszych klientów

Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.

Podaruj samochód marzeń!

Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !

Rabat na ponowne zakupy

Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!

Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.

Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna