2023 Dodge Hornet GT nie zdecydował się na swój cel
lut 14, 2024
Producenci samochodów starają się nie wyciągać brudów na światło dzienne podczas opracowywania każdego konkretnego samochodu, ale czasami łatwo jest dostrzec, gdzie tkwią wewnętrzne rozbieżności. W przypadku Dodge'a Horneta GT z 2023 roku jest oczywiste, że inżynierowie chcieli stworzyć hot-hatcha w stylu Volkswagena GTI, podczas gdy kierownicy działów planowania produktu chcieli nieszkodliwego crossovera masowego, który sprzedawałby się w milionach egzemplarzy rocznie. Ostateczny produkt okazał się czymś pośrednim - dostępnym, wydajnym crossoverem, ale bez wyraźnej definicji. Hornet GT przypomina książkę z przygodami na kołach - możesz zamontować części tuningowe i dołączyć do grona wyścigowców lub po prostu zostawić go jako wysokiego kombi, który przyspiesza do 100 km/h w 5,5 sekundy. To to, co nazywamy "czarnym koniem".
Rzeczywiście, Hornet GT o mocy 268 KM w zasadzie powiela parametry Horneta R/T praktycznie pod każdym względem, a od 2024 roku R/T jest o 10 000 dolarów droższy. Oba samochody mają taki sam czas przyspieszenia do 100 km/h wynoszący 5,5 sekundy, czas przyspieszenia do 160 km/h (15,4 sekundy) i czas przejechania odcinka 50-80 km/h na najwyższym biegu (3,4 sekundy). Ich przyspieszenie na 400 metrów jest praktycznie identyczne: R/T pokonuje linię mety w 14,2 sekundy przy prędkości 154 km/h, a GT niemal tak samo - w 14,3 sekundy przy prędkości 154 km/h. Oba samochody wykazują takie samo obciążenie boczne na torze - 0,87 g. R/T nieznacznie przewyższa GT pod względem hamowania ze 112 km/h, 50,3 metra w stosunku do 51,5 metra, prawdopodobnie dzięki temu, że układ hybrydowy zapewnia bardziej wyrównany rozkład masy na osiach. GT ma wyższą prędkość maksymalną, ponieważ elektryczna strona R/T poddaje się przy przejściu do trzycyfrowych wartości - rozpędziliśmy R/T do 189 km/h, ale GT pokonał granicę 209 km/h, co zajęło 33,7 sekundy i według Dodge'a będzie nadal przyspieszać do 225 km/h.
Do 160 km/h Hornet GT praktycznie wykazuje te same osiągi co R/T (i jego włoski "kuzyn" Alfa Romeo Tonale), co nie dziwi biorąc pod uwagę ich zbliżone parametry na papierze. Hybryda ma przewagę w mocy dzięki 288 koniom mechanicznym i 520 Nm momentu obrotowego w porównaniu z 268 KM i 400 Nm u GT, ale GT z tradycyjnym silnikiem jest o 160 kg lżejszy. Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik GT z turbodoładowaniem współpracuje również z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów (PHEV ma sześciobiegową), a jego standardowy napęd na wszystkie koła szybko eliminuje utratę przyczepności kół.
W codziennym użytkowaniu GT wydaje się w rzeczywistości bardziej dynamiczny niż R/T, z oczywistego powodu - R/T ujawnia swój szczytowy potencjał tylko przez 15 sekund na raz, gdy aktywowany jest tryb PowerShot. GT, być może nominalnie oddaje mniej koni mechanicznych, ale jego "konie" są dostępne stale. Jeśli R/T ma jakąkolwiek wyraźną przewagę, to jest to oszczędność paliwa, gdzie łączny wskaźnik PHEV wynoszący 9,8 l/100 km w ekwiwalencie benzyny jest o wiele lepszy niż średnie 13,07 l/100 km, które uzyskaliśmy w GT. Mniej agresywni kierowcy mogą zbliżyć się do wskaźników GT od EPA: 11,2 l/100 km w mieście i 8,11 na 100 km na autostradzie, a w naszym teście spalania na autostradzie przy prędkości 120 km/h Hornet pokazał w среднем 8,4 l na 100 km.
Nasz Hornet był wyposażony w pakiet Track, który obejmuje dwureжимные амортизаторы, регулируемые водителем, сиденья с обивкой из черной и красной алькантары, czterop tłokowe фиксированные передние тормозные суппорты Brembo i 20-дюймовые шины Michelin Pilot Sport All Season 4. Нажатие кнопки Sport na kierownicy обостряет отклик дроссельной заслонки i uelastycznia amortyzatory, choć Hornet jest nieco zbyt wysoki i niezdarny do prawdziwych wyścigów po wiejskich drogach. Tutaj jest rozdział momentu obrotowego hamowania, ale napęd na wszystkie koła zwykle działa z przewagą przedniej osi, więc agresywnie prowadzony Hornet okresowo będzie zrywał przednie koło na starcie i przypominał o tym, że ta platforma nie jest do końca zorientowana na wydajność.
Jednak wnętrze odgrywa swoją rolę w przekonaniu kierowcy, że to nowoczesny spadkobierca SRT-4 (powiedzmy Neon, a nie Caliber), z tymi wygodnie wzmocnionymi fotelami, kierownicą o płaskim dnie i konsolą środkową zwróconą w stronę kierowcy. To piękne wnętrze, co może zdziwić każdego, kogo ostatnie wspomnienia o małych Dodge'ach dotyczą modeli Caliber lub Nitro.
Nasz testowy samochód Hornet GT Plus w standardowej konfiguracji obejmował pakiet Cold Weather Group (podgrzewane fotele i kierownica, a także zdalny rozruch), który jest opcjonalny dla GT. W ten sposób Plus oferuje dość dobrze wyposażony Hornet. Jednak nasz samochód został dopracowany w pełnym programie, w tym z wyżej wymienionym pakietem Track, pakietem Blacktop (głównie elementy z czarnym wykończeniem), pakietem Tech (systemy wspomagania kierowcy i kamery 360 stopni) i lakierem Acapulco Gold.
Hornet w przedziale cenowym 30 000 USD to intrygująca propozycja: samochód, który przyspiesza do 100 km/h szybciej niż Volkswagen GTI, jest wyposażony w napęd na wszystkie koła i wszystkie udogodnienia na zimową pogodę. Ale Hornet GT, który kosztuje mniej więcej tyle samo, co Toyota GR Corolla w topowej konfiguracji, Honda Civic Type R lub dwa Chevy Trax, jest znacznie mniej atrakcyjnym samochodem. Jesteśmy pewni, że Dodge bardzo chciałby sprzedać kilka setek Hornetów za wyższą cenę, co przyczyni się do produkcji następnego Chargera, ale to nie znaczy, że musisz go kupić.
Jednak jeśli trzymać się ceny bazowej, to jest tu wiele plusów: prędkość, stylowe wnętrze i mnóstwo standardowego wyposażenia, w tym adaptacyjny tempomat. Jest kilka lekko głupich detali w stylu Dodge'a, jak na przykład funkcjonalne otwory wentylacyjne na masce. Ogólny styl zewnętrzny jest nieco dziwny ze względu na oczywiste wymaganie, aby Hornet udawał crossovera - jego standardowa wysokość wygląda tak, jakby ktoś zamontował dodatkowy podnośnik zawieszenia o 5 cm, a potem zapomniał dokończyć montaż w stylu "Safari".
Rozwiązanie tych problemów estetycznych może pochodzić od frakcji wewnątrz firmy, lobbujących za Hornetem jako hot-hatchem. Na zeszłorocznej konferencji prasowej Hornet firma Dodge pokazała kilka samochodów, wyposażonych w fabryczne części aftermarketowe Direct Connection. Były one obniżone, z jaskrawą grafiką "GLH", nawiązującą do turbodoładowanego Omni "Goes Like Hell" z lat 80. Wciąż czekamy, aż te części trafią do katalogu Direct Connection, który w najnowszej wersji wydaje się skupiać głównie na tworzeniu 800-konnych Challengerów. Co w sumie nie jest złe, ale Dodge nie produkuje już Challengerów. Możliwe, że Dodge w końcu zrozumie, że ich następny wysokowydajny samochód jest już w ofercie i czeka tylko na pchnięcie w odpowiednim kierunku.
Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?
Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.
Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!
Promocje i rabaty dla naszych klientów
Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.
Podaruj samochód marzeń!
Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !
Rabat na ponowne zakupy
Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.
Wybierz samochód już teraz!
Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.
Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.