2024 Rolls-Royce Spectre: nowy wymiar luksusu i ciszy

sty 12, 2024

Przejście na napęd elektryczny pasuje do Rolls-Royce’a bardziej, niż do jakiejkolwiek innej marki. Od ostatnich dziesięcioleci brytyjski producent słynął z cichych silników V12. Nowy Spectre, pierwszy elektryczny model marki, osiąga jednak zupełnie nowy poziom cichości. Jeśli przyznać słuszność opinii głównego inżyniera Mihira Ayubi, że "cisza to luksus", to Spectre jest prawdopodobnie najbardziej luksusowym samochodem, jaki kiedykolwiek powstał.

Całkowicie nowe spojrzenie na ciszę

To nie tylko pusty frazes powstały znikąd. Stwierdzenie, że wszystkie samochody elektryczne są praktycznie bezgłośne, jest równie błędne, jak często jest powtarzane. Chociaż silniki elektryczne zazwyczaj wytwarzają znacznie mniej hałasu, niż silniki spalinowe, zwłaszcza przy dużych obciążeniach, jest to tylko jeden z trzech głównych źródeł hałasu podczas jazdy. Co do dwóch pozostałych: hałasu generowanego przez nawierzchnię drogi i samochodu przecinającego powietrze, to samochody elektryczne nie mają szczególnej przewagi nad swoimi benzynowymi odpowiednikami.

2024-rolls-royce-spectre-108-649dd4a04de5d.jpg

Spectre jest jednak tak cichy, że jazda nim oznacza pozostawienie bez szans każdego innego samochodu, w tym całej reszty oferty Rolls-Royce’a. Być może usłyszysz hałas, tylko gdy Spectre rozpędzi się do 122 km/h – wtedy wiatr zacznie drażnić boczną szybę. Jeśli jednak przejedziesz się Rolls-Royce’em Cullinan, który jest również jednym z najcichszych samochodów na świecie, Spectre będzie tak cichy, że odniesiesz wrażenie, jakby w Cullinan ktoś otworzył okno.

Jakich wrażeń możesz się spodziewać podczas jazdy Spectre?

Pierwszy elektryczny samochód producenta to coś znacznie większego niż tylko brak hałasu. Jego opony tak płynnie toczą się po gładkich drogach, że można by pomyśleć, że unosisz się nad drogą. Mimo to, ostre uderzenia przywracają Cię do rzeczywistości i przypominają o wadze 23-calowych kół i opon Pirelli P Zero PZ4 Elect.

2024-rolls-royce-spectre-110-649dd24a2d07a.jpg

Ruch Spectre jest tak płynny, iż da się przekonać, że samochód powinien mieć tryb jazdy na biegu jałowym, który zapewni jeszcze większą lekkość podczas jazdy. Zamiast tego, ma on niewielkie rekompensaty balansu domyślnie z przyciskiem B na dźwigni zmiany biegów. Zrobiono to po to, aby zwiększyć rekuperacyjne hamowanie do tego stopnia, że wystarczyłoby go dla zatrzymania samochodu bez dotykania pedału hamulca, co zajmuje zbyt dużo czasu w próbie zapewnienia płynności. Ponadto Spectre nie ma możliwości wyboru trybu jazdy i jest to podejście, które ma prawo do istnienia. W pewnym sensie jest to jednolity scenariusz bez możliwości jego zniszczenia. Z tej samej przyczyny nie ma możliwości regulacji dźwięku. Jedyny sposób na poziom dźwięku związany jest z silnikami elektrycznymi samochodu. Poziom hałasu Rolls-Royce’a, który zmienia się w specjalnym trybie Motor output, można porównać do napierającego huraganu, który jednocześnie znajduje się w znacznej odległości od samochodu. Gdy ten tryb jest wyłączony, silniki są całkowicie bezgłośne. Same silniki przy tym są wystarczająco mocne, chociaż według obecnych standardów elektrycznych przyspieszenie Rolls-Royce’a Spectre nie jest czymś nieosiągalnym. Niemniej jednak rozpędzenie do 96 kilometrów na godzinę w zakresie zaledwie 4 sekund jest względnie zgodne z wydajnością modelu V12 tej samej marki.

2024-rolls-royce-spectre-109-649dd24541782.jpg

Dane silniki synchroniczne przednie i tylne pochodzą od macierzystej firmy BMW. Z przodu zainstalowany jest silnik o mocy 255 KM, a z tyłu – mocniejszy 483-konny agregat z iX M60 i i7 M70. Akumulator o pojemności 102,0 kWh również pochodzi od BMW i wykorzystuje te same elementy od CATL. Moc maksymalna wynosi 577 koni mechanicznych i 900 Nm momentu obrotowego, co jest praktycznie porównywalne z ostatnim silnikiem V12 z podwójnym turbodoładowaniem w sedanie Phantom. Ajubi mówi, że w Spectre zastosowano około 181 kilograma materiałów dźwiękochłonnych, podobnie jak w innych Rolls-Royce'ach, a akumulator o wadze 700 kilogramów jest jeszcze jednym skutecznym elementem redukcji hałasu.

Integracja solidnego akumulatora w luksusową aluminiową architekturę została przeprowadzona dość niezauważalnie. Przednie fotele są o 2 centymetry wyższe, a tylne o 3 centymetry wyższe w porównaniu z Phantom Coupe z 2009 roku, który był inspiracją dla Spectre. Fakt, że Spectre jest tylko o 226 kilogramów cięższy niż Cullinan lub i7, wydaje się dość dużym sukcesem pod względem wagi dla czteromiejscowego samochodu o wadze około 3000 kilogramów.

2024-rolls-royce-spectre-101-649dd243923d8.jpg

Wysoka pozycja siedząca poprawia widoczność z fotela kierowcy, który, podobnie jak wszystkie fotele w samochodzie, jest wykonany z pluszu. W tym samym czasie wspaniałe materiały skórzane i drewniane wnętrza przyciągają wzrok. Pomimo rezygnacji z silnika spalinowego i skrzyni biegów, środkowy tunel pozostał na swoim miejscu. Znany wszystkim sufit Starlight, usłany punktami świetlnymi, czyli tzw. „gwieździste niebo”, uzupełnia nowa opcja Starlight Doors z 4796 dodatkowymi „gwiazdami” na drzwiach i strefie tylnych siedzeń. Dostępna jest również opcja klasycznej i efektownej okładziny drewnianej. Po tym, jak wszystko zrozumiesz i rozpoczniesz proces jazdy, odkryjesz, że typowa dla Rolls-Royce'a kierownica o cienkim obwodzie i dużej średnicy nie wymaga dużego wysiłku i jest wystarczająco precyzyjna. Zaskakuje również dokładny przekaz szczegółowych informacji o stanie nawierzchni drogi. Podczas jazdy z dużą prędkością Spectre jest bardzo płynny, ale jednocześnie doskonale się prowadzi. Widok z przodu na jadącego po drodze Spectre sprawia, że wygląda tak samo masywnie, jak jest w rzeczywistości. Jednak układ kierowniczy i aktywne stabilizatory poprzeczne pozwalają mu poruszać się bez względu na swoje wymiary. Spectre nigdy się nie rozpada: samochód zawsze jeździ i prowadzi się dobrze.

Jak się zmieniał design na przestrzeni lat?

Nic w czarującym wyglądzie Spectre nie krzyczy o gwałtownych zmianach w kierunku rozwoju designu i zrobiono to celowo. Klienci marki nie są zainteresowani odchylaniem się od istniejącego stylu, ponieważ do 2030 roku Rolls-Royce planuje przekształcić cały swój asortyment w samochody elektryczne. W ten sposób długa maska pozostaje, chociaż pod nią niewiele można zobaczyć poza masywnym metalowym pokryciem. Jedyną rzeczą, która nie robi wrażenia, jest duża pokrywa portu ładowania.

2024-rolls-royce-spectre-135-649dd26ca939e.jpg

Rolls-Royce zmienił kształt i zoptymalizował każdą powierzchnię od góry od dołu, co doprowadziło do imponującego współczynnika oporu aerodynamicznego 0,25 (w porównaniu z 0,31 w Phantom Coupe). Nawet ozdoba Spirit of Ecstasy na masce, wystająca się z przedniej części maski, wnosi wkład w to osiągnięcie. Teraz jest nieco niższa, a jej rozwiewane ubranie jest bardziej rozciągnięte. Listwy kratki chłodnicy są w większości zamknięte, ponieważ powietrze chłodzące nie jest już potrzebne. Drzwi samochodu z tylnymi zawiasami o długości prawie półtora metra są najdłuższe, jakie kiedykolwiek wyprodukował Rolls-Royce, dlatego są wyposażone w dodatkową blokadę stabilizującą.

2024-rolls-royce-spectre-111-649dd24ca565d.jpg

W spółce się mówi, że badanie wśród potencjalnych właścicieli wykazało zdecydowane zainteresowanie możliwością ładowania samochodu w domu i że przewidywany zasięg Spectre wynoszący 416 kilometrów w cyklu EPA jest wystarczający. Ci, którzy planują dłuższe podróże, prawdopodobnie wybiorą inne pojazdy, które nie są uzależnione od stacji ładowania. Mimo to, Spectre ma możliwość szybkiego ładowania prądem stałym z deklarowanym maksymalnym natężeniem prądu 195 kW.

Według oświadczenia Rolls-Royce, 40 procent osób, które zamówiły Spectre, nie ma doświadczenia z produktami tej marki, a pierwszy nakład produkcyjny, w przybliżeniu 2500 samochodów, został już wyprzedany. Dostawy rozpoczną się w listopadzie 2023 roku.

2024-rolls-royce-spectre-134-649dd26d9551a.jpg

Spectre to zaskakująco irracjonalny pojazd - masywny "behemoth" wielkości BMW serii 7 z dwoma drzwiami. Wygląd wydaje się znajomy, ale jednocześnie ten Rolls-Royce jest całkowicie cichy w porównaniu do samochodów z silnikiem spalinowym.

Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?

Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Promocje i rabaty dla naszych klientów

Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.

Podaruj samochód marzeń!

Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !

Rabat na ponowne zakupy

Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!

Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.

Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna