2025 Hyundai Santa Cruz XRT: Mały, ale skuteczny
lip 01, 2025
Gdy w 2021 roku zadebiutował Hyundai Santa Cruz, zrobił spore wrażenie jako kompaktowy pickup idealny do miasta — zwrotny, a przy tym zdolny do przewożenia ładunku. Potem jednak pojawił się Ford Maverick i ukradł show. Dzięki standardowemu napędowi hybrydowemu, nieco większym gabarytom i bardziej funkcjonalnej skrzyni ładunkowej, Maverick szybko wyprzedził koreańskiego konkurenta jako bardziej uniwersalny mały pickup. Mimo to, Santa Cruz w wersji 2025 zachowuje swoją wyjątkowość, łącząc styl, wygodę i wszechstronność.
Spędzenie kilku dni za kierownicą Hyundai Santa Cruz XRT 2025 ujawniło jego wyjątkową zwrotność, dopracowany układ napędowy i szeroką atrakcyjność. Wersja XRT ma charakterystyczne zderzaki i odważny grill, nadający jej terenowego charakteru. Choć oferuje większe możliwości niż inne wersje Santa Cruz, nie jest przeznaczona do ekstremalnej jazdy w terenie. To raczej stylowa i wszechstronna opcja dla większości kierowców.
Co oznacza XRT?
Hyundai wprowadził pakiet XRT w 2022 roku, prezentując go w SUV-ach Tucson i Palisade. Choć miał on podkreślać terenowy wygląd, w rzeczywistości był to głównie zabieg stylistyczny. W przypadku Tucson, wersja XRT była dostępna nawet z napędem na przednie koła — więc chodziło raczej o „terenowy styl” niż rzeczywiste zdolności w terenie.
W Santa Cruz pakiet XRT występuje wyłącznie z napędem na wszystkie koła. Wyróżnia się ciemnym grillem, 18-calowymi felgami, czerwonymi hakami holowniczymi z przodu i specjalnie zaprojektowanymi zderzakami. Do tego dochodzą opony terenowe Continental TerrainContact A/T — zdecydowana poprawa względem opon całorocznych w innych wersjach. XRT napędzany jest wyłącznie 2,5-litrowym turbodoładowanym silnikiem. Dzięki temu może holować do 2268 kg i przewozić nieco ponad 635 kg ładunku.
Poza dodatkowym wyposażeniem, pakiet XRT nie różni się znacznie pod względem funkcjonalnym. Opony terenowe i nowe zderzaki dają lekko poprawione możliwości w terenie, oferując lepszą przyczepność i kąt natarcia. Poza tym, XRT to klasyczny Santa Cruz pod względem zdolności terenowych.
Jeśli wersja XRT przyciąga uwagę — nic dziwnego. Ten kompaktowy pickup wygląda świetnie. Dzięki subtelnym, ale charakterystycznym zmianom, Hyundai sprawił, że XRT naprawdę się wyróżnia. Styl i detale przyciągają wzrok wszędzie tam, gdzie się pojawi.
Płynna jazda
Pod maską Santa Cruz XRT 2025 znajduje się 2,5-litrowy, turbodoładowany, czterocylindrowy silnik o mocy 281 KM i momencie obrotowym 422 Nm. Napęd przekazywany jest na wszystkie koła przez 8-biegową automatyczną skrzynię biegów. Całość pracuje gładko, zmiany biegów są precyzyjne i odpowiednio dobrane. Przy niskich prędkościach silnik dostarcza moc płynnie, natomiast przy przyspieszaniu na autostradzie skrzynia utrzymuje przełożenie do odpowiedniego momentu.
Prowadzenie Santa Cruz po mieście to czysta przyjemność. Kompaktowe rozmiary ułatwiają parkowanie i manewrowanie w ciasnych uliczkach. Samochód jest tak zwrotny, że łatwo zapomnieć, że jedziemy pickupem. Pomimo niewielkich rozmiarów, Santa Cruz potrafi przewieźć wysokie przedmioty, które nie zmieszczą się do SUV-a takiego jak Tucson.
Dzięki pokrewieństwu z Tucsonem, Santa Cruz prowadzi się niemal jak SUV. Kabina jest zaskakująco cicha przy prędkościach autostradowych. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 6,5 sekundy, a ćwierć mili XRT pokonuje w 14,9 sekundy, osiągając prędkość 156 km/h.
Wnętrze
Podobnie jak inne modele Hyundai-Kia, Santa Cruz XRT otrzymał zakrzywiony panel z dwoma ekranami 12,3 cala. Oba — infotainment i wyświetlacz kierowcy — oferują wysoką rozdzielczość. Jednak grafiki kokpitu mogłyby być lepsze — są wspólne dla całej gamy Hyundai, brak motywów dostosowanych do pickupa. Wprowadzenie grafik typowo „terenowych” dodałoby charakteru i lepiej pasowałoby do jego wyglądu i funkcji.
Choć projekt wnętrza jest ogólnie udany, brakuje mu bardziej surowych akcentów. Poza lewarkiem skrzyni biegów, niewiele w kabinie przypomina, że to twardy pickup. Nawiewy i dotykowe sterowanie HVAC pochodzą z Tucsona — nie jest to wada, ale nie podkreśla przygód terenowych.
Przednie siedzenia są wygodne, ale tylna kanapa jest dość pionowa i nie daje możliwości odchylenia oparcia (ze względu na konstrukcję skrzyni). Plusem jest możliwość podniesienia siedzisk i uzyskania dodatkowego schowka.
Elementy użytkowe
Skrzynia ładunkowa została dobrze przemyślana: liczne punkty mocowania ładunku zaspokoją potrzeby większości użytkowników. Testowany XRT miał ten sam system prowadnic co inne wersje — uchwyty można łatwo przesuwać do przodu i do tyłu. Twardy plastik w przestrzeni ładunkowej wydaje się odporny na zarysowania, choć nie tak trwały jak tradycyjne wykładziny.
Pod podłogą znajduje się dodatkowy schowek, który może służyć np. do przechowywania sprzętu kempingowego lub jako chłodziarka. Schowek ma odpływ wody, co ułatwia jego czyszczenie.
Dostęp do schowka nieco utrudnia klapa skrzyni, ale sam schowek jest przydatnym rozwiązaniem.
Czy warto kupić Santa Cruz XRT?
Nasze doświadczenia z Hyundaiem Santa Cruz XRT 2025 były bardzo pozytywne. Płynny układ napędowy, komfort jazdy i kompaktowe wymiary czynią go świetnym wyborem do miasta i lekkich prac użytkowych. Chcielibyśmy, aby wnętrze miało więcej „terenowego” charakteru, ale nowoczesne udogodnienia zbliżają go do SUV-a. Skrzynia nie jest największa, ale idealnie sprawdzi się na biwak czy przy domowych projektach. Santa Cruz XRT to dobrze zaokrąglony pickup z dużym urokiem i praktycznością.
Specyfikacja techniczna Hyundai Santa Cruz XRT AWD 2025
Parametr | Wartość |
---|---|
Układ pojazdu | Silnik z przodu, napęd AWD, 5 miejsc, 4-drzwiowy pickup |
Silnik | 2.5 l turbo, DOHC, 16-zaworowy, bezpośredni + pośredni wtrysk |
Moc | 281 KM przy 5800 obr./min |
Moment obrotowy | 422 Nm przy 1700 obr./min |
Skrzynia biegów | 8-biegowy automat |
Masa własna | 1881 kg (rozkład: 57/43%) |
Rozstaw osi | 300,5 cm |
Wymiary (D×S×W) | 497,5 × 190,5 × 170,0 cm |
Opony | Continental TerrainContact A/T, 245/60R18 105H M+S |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 13,1 / 9,0 / 11,2 l/100 km |
Zasięg | 740 km |
0–100 km/h | 6,5 s |
1/4 mili | 14,9 s przy 156 km/h |
Hamowanie 100–0 km/h | 39,3 m |
Przyspieszenie poprzeczne | 0,77 g |
Test ósemki | 27,5 s przy 0,65 g (średnio) |
W sprzedaży | Już dostępny |
Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?
Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.
Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!
Promocje i rabaty dla naszych klientów
Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.
Podaruj samochód marzeń!
Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !
Rabat na ponowne zakupy
Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!
Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.
Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.