Alpine A390 o mocy 470 KM obiecuje wyrafinowane prowadzenie dzięki wektorowaniu momentu obrotowego

cze 04, 2025

Przez ostatnie dziesięć lat z tęsknotą patrzyliśmy na Alpine A110 — zwinny, lekki samochód sportowy sprzedawany w Europie, o eleganckim, retro designie. Teraz pojawił się kolejny Alpine, za którym można tęsknić, ale jest szansa, że dotrze on do brzegów USA jeszcze w tym roku. Francuski producent samochodów, spółka zależna Renault, przedstawia A390 — elektryczny crossover-fastback z mocnym, trzy silnikowym układem napędowym i designem przypominającym samochód koncepcyjny.

Design Alpine A390: jak wygląda nowy elektryczny crossover 2026 roku

A390 został zaprezentowany w zeszłym roku jako koncepcyjny A390 β i trafi do produkcji z minimalnymi zmianami w jego ostrym stylu. Cienka listwa LED nadal rozciąga się przez „brwi” A390, z rzędem eleganckich trójkątnych świateł, nazwanych przez Alpine „Gwiezdnym Pyłem”, umieszczonych niżej, oraz skomplikowaną kratką chłodnicy w dolnym zderzaku, która kieruje zimne powietrze do akumulatorów. Muskularne tylne błotniki A390 i wyraźne, charakterystyczne linie pozostają niezmienione, podobnie jak tylna listwa świetlna i opadająca linia dachu.

alpine-a390-3-4.jpeg

A390 znajduje się na granicy między sedanem a crossoverem, będąc prawie o 100 mm krótszy od Porsche Macan EV i o 25 mm wyższy od sedana BMW i5. Jego długość od przodu do tyłu wynosi 4615 mm, co jest około 230 mm krótsze od Polestar 4 i około 100 mm dłuższe od Genesisa GV60.

Nadwozie A390 zostało zaprojektowane z myślą o aerodynamice: funkcjonalny tylny dyfuzor, ledwo zauważalny czarny tylny spojler i „unoszące się” skrzydło, zintegrowane z maską, które kieruje powietrze przez kanał między reflektorami.

Dane techniczne 2026 Alpine A390

Agresywny, dynamiczny styl Alpine jest z pewnością atrakcyjny, ale to, co kryje się pod poszyciem, naprawdę nas ekscytuje. Trzysilnikowy układ napędowy A390 obejmuje jeden silnik elektryczny na przedniej osi i dwa na tylnej, przy czym każdy z tych silników niezależnie steruje kołem. Pozwala to na zastosowanie aktywnego systemu wektorowania momentu obrotowego, który, zdaniem Alpine, sprawi, że A390 będzie szczególnie zabawny w zakrętach; producent samochodów porównuje go nawet z lekkim A110. Alpine twierdzi, że samochód będzie w stanie przenosić więcej momentu obrotowego na zewnętrzne koło, aby „obracać” A390 w zakrętach, pomagając zrekompensować nadwagę pojazdu elektrycznego. Alpine twierdzi, że A390 będzie ważył około 2120 kg.

alpine-a390-gts-92-6836148b0b369.jpg

A390 będzie dostępny w dwóch wersjach wyposażenia. Podstawowy model GT generuje 400 koni mechanicznych i przyspiesza od zera do 100 km/h w deklarowane 4,8 sekundy. Najwyższa wersja GTS zwiększa moc do 470 KM i 805 Nm momentu obrotowego i skraca przyspieszenie do 100 km/h do deklarowanych 3,9 sekundy. Nie jest to niewiarygodnie szybko w świecie pojazdów elektrycznych, ale reputacja, jaką Alpine zbudowało dzięki A110, jest bardziej związana z mistrzostwem w prowadzeniu niż z prędkością na prostej, a system wektorowania momentu obrotowego obiecuje zachować to wrażenie.

alpine-a390-gts-107-683614c98c50c.jpg

Kabina, co całkiem zrozumiałe, stanowi bardziej radykalne odejście od fantastycznej koncepcji, która obejmowała kierownicę w stylu „wolantu” i efektowne fotele wyścigowe. Niemniej jednak wnętrze A390 wygląda nowocześnie, luksusowo i jest zorientowane na wygodę, z 12,3-calowym cyfrowym zestawem wskaźników i 12-calowym ekranem dotykowym, nachylonym w stronę kierowcy. Na szczęście fizyczne elementy sterowania klimatyzacją pozostały na swoim miejscu, a podgrzewana kierownica, panele drzwiowe i fotele kubełkowe są obite luksusową niebieską skórą nappa. Na kierownicy znajduje się obrotowe pokrętło do regulacji hamowania rekuperacyjnego i przycisk „OV” (Overtake) do aktywacji 10-sekundowej funkcji przyspieszenia i kontroli startu.

Zasięg i data premiery 2026 Alpine A390

Akumulator A390 o pojemności 89 kWh, według szacunków, zapewni zasięg od 520 do 555 km w europejskim cyklu testowym WLTP, co odpowiada około 470 km w cyklu testowym EPA. A390 będzie montowany we Francji, a zamówienia dla klientów europejskich zostaną otwarte w czwartym kwartale tego roku, co oznacza, że dostawy powinny rozpocząć się w przyszłym roku.

Czy 2026 Alpine A390 pojawi się w USA?

Początkowo sądziliśmy, że A390 może stać się pierwszym samochodem Alpine, który trafi do USA, po tym jak marka ogłosiła swój zamiar wejścia na rynek amerykański w 2027 roku z gamą wyłącznie pojazdów elektrycznych. Jednak niedawno Alpine oświadczyło, że wprowadzenie wysokich taryf na importowane samochody zmusza ich do ponownego rozważenia swoich planów i prawdopodobnie opóźni wprowadzenie na rynek USA bliżej 2030 roku.

Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?

Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Promocje i rabaty dla naszych klientów

Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.

Podaruj samochód marzeń!

Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !

Rabat na ponowne zakupy

Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!

Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.

Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna