Drogą lądową i morską: 2024 Land Rover Defender 130 vs 2024 Lexus GX550

paź 09, 2024

Czasami potrzebujesz po prostu uciec. Może od codziennej rutyny, może od samej cywilizacji. Ale to nie oznacza, że musisz mieć trudności. Poszukując zdolnego i komfortowego pojazdu, wymagający podróżnik może zadać sobie pytanie: czy dzisiejsze luksusowe SUV-y są w stanie pokonać poważne przeszkody terenowe bez utraty swoich zderzaków w tym procesie?

Lexus uważa, że odpowiedź brzmi twierdząco, jeśli chodzi o ich model 2024 GX550, który opiera się na już solidnej podstawie odświeżonego Toyota Land Cruiser. Fakt, że ten średniej wielkości SUV reprezentuje również markę w wariancie Overtrail o tematyce przygodowej sugeruje, że konkuruje z jednym z najbardziej znanych nazwisk w luksusowych podróżach terenowych, Land Rover Defender.

2024-land-rover-defender-130-outbound-vs-2024-lexus-gx550-overtrail-106-66ccc6916c15e.jpg

Podobnie jak wszystkie nowe modele GX, warianty Overtrail są wyposażone w podwójnie doładowany 3,4-litrowy silnik V6, wspierany przez 10-biegową automatyczną skrzynię biegów i system napędu na wszystkie koła z reduktorem i blokowanym centralnym dyferencjałem Torsen. Kluczowe statystyki obejmują solidne 349 koni mechanicznych, imponujący moment obrotowy 650 Nm i dużą, 4111-kilogramową zdolność holowniczą w naszym modelu Overtrail+, który oferuje również takie dodatki jak masujące przednie fotele. W przeciwieństwie do zorientowanych na ulicę wersji Premium i Luxury, które mogą być skonfigurowane z sześcioma lub siedmioma siedzeniami, Overtraily mają tylko dwa rzędy siedzeń. Ale jest tu wiele solidnych ulepszeń: kontrola pełzania z niską prędkością, asystent zjazdu ze wzniesienia, różne tryby jazdy w terenie, system monitorowania terenu, blokujący tylny dyferencjał i nowy elektroniczny układ dynamicznej kontroli podwozia (E-KDSS) Lexus, który może automatycznie odłączać przednie i tylne stabilizatory poprzeczne niezależnie od siebie. Modele Overtrail obejmują również adaptacyjne amortyzatory i 18-calowe koła owinięte w 33-calowe całoroczne opony Toyo Open Country A/T III. Deklarowana cena Overtrail wynosi 69 250 USD, czyli o 5000 USD więcej niż podstawowa cena GX550, a dobrze wyposażony Overtrail+ podnosi stawkę do 77 250 USD. A system stereo Mark Levinson (1140 USD), wyświetlacz przezierny (900 USD) i kilka drobnych opcji doprowadziły nasz egzemplarz testowy do całkowitej ceny 80 915 USD. Daleko od ceny złomu.

2024-land-rover-defender-130-outbound-102-66ccc86403c79.jpg

Defender 130 Outbound podziela nastrój GX i unika standardowych trzech rzędów siedzeń. Wykończenie Outbound jest głównie estetycznym ulepszeniem w ciemnych tonach, dodając ciemne wykończenia wewnątrz i na zewnątrz, pomalowane panele nad tylnymi bocznymi oknami i czarne 20-calowe koła obute w całoroczne opony Goodyear Wrangler Duratrac. Rzędowy sześciocylindrowy silnik 3,0 litra z podwójnym doładowaniem generuje 395 koni mechanicznych i 550 Nm momentu obrotowego za pośrednictwem doskonałej ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów ZF i systemu napędu na wszystkie koła z dwubiegową skrzynią rozdzielczą.

W przeciwieństwie do konstrukcji ramowej GX z jego sprężynami i sztywną tylną osią, Defender wykorzystuje konstrukcję unibody z niezależnym zawieszeniem na obu końcach, wspieranym przez regulowane pneumatyczne sprężyny, ale bez możliwości odłączenia stabilizatorów poprzecznych. Jest również wyposażony w elektronicznie blokowany centralny dyferencjał, a jego zdolność holownicza wynosi 3720 kg. Pakiet Off-Road dodaje elektronicznie sterowany tylny dyferencjał z wektorowym rozdziałem momentu obrotowego opartym na hamulcach. Jednak w przeciwieństwie do mechanicznie wybieranych blokad Lexus, blokady Rovera są sterowane przez system kontroli trakcji Terrain Response 2 i inne elektroniczne systemy podwozia, które są częścią pakietu holowniczego 2. Mniejsze dodatki pomogły zwiększyć podstawową cenę 86 125 USD do 93 938 USD.

2024-land-rover-defender-130-outbound-vs-2024-lexus-gx550-overtrail-110-66ccc6929f922.jpg

Zakładając nasze brudne buty, gotowe na prawdziwą wyprawę, ustaliliśmy punkt kontrolny na wyspie Drummond, w postaci małego skalistego schronienia z dala od zasięgu telefonów komórkowych na wschodnim krańcu Górnego Półwyspu Michigan. Zamieszkana przez około tysiąc stałych mieszkańców i kilka miliardów komarów wielkości wróbli, wyspa Drummond jest również domem dla krętych leśnych szlaków, które nie okazują litości dla klasycznych samochodów drogowych udających terenówki.

Porównanie wnętrza i eksterieru 2024 Land Rover Defender 130 i 2024 Lexus GX550

Oba testowane egzemplarze to samochody klasy premium, które wyglądają najbardziej stylowo, gdy są pokryte błotem. Sylwetkę GX można łatwo pomylić z Land Cruiserem i choć wygląda on surowo, krępy i bezwzględnie, jest piękny. Lexus ze smakiem zmniejszył grill do rozsądnych rozmiarów, a przeszklona powierzchnia oferuje panoramiczny widok we wszystkich kierunkach. Wyraźne drżenie maski na autostradzie jest mniej niż obiecującą cechą, która jest pogarszana ołowianym dźwiękiem przy zamykaniu drzwi.

2024-land-rover-defender-130-outbound-113-66ccc8620046e.jpg

Maska Rover'a również drży przy większej prędkości, ale w mniejszym stopniu, a 130 ogólnie prezentuje solidne wykonanie. Wielkością przypominający autobus w porównaniu z rozsądnie proporcjonalnym GX, jego dodatkowe 370 mm długości i 173 mm rozstawu osi czynią go znacznie mniej zwrotnym. Nie znaleźliśmy praktycznego zastosowania dla bocznej zamykanej skrzyni i drabiny dachowej, ale ogólnie rzecz biorąc, Defender wygląda potężnie i luksusowo. Polecalibyśmy ożywienie wykończenia wnętrza kolorem Outbound. Czarne wnętrze jest zbyt ponure w kontraście z beżową i oliwkową tapicerką Lexusa. Pogorszone przez jego masywne tylne boczne martwe pola, ciemność wewnątrz bunkrowatego Defendera sprawiła, że ​​rozważaliśmy jego gumowe maty jako maty do jogi na lunchową medytację.

2024-lexus-gx550-overtrail-123-66ccc8d6d8a36.jpg

Defender również nie zdobył punktów za swoją niezgrabna, bocznie zawiasową tylną drzwi bagażnika, chociaż jego masywna przestrzeń bagażowa czyni go lepszym zamiennikiem furgonetki niż GX. Miękki przedni fotel z podgrzewaniem i wentylacją w obu samochodach jest równie wygodny, ale opinie tylnych pasażerów były zdecydowanie jednostronne: Rover to eleganckie miejsce dla dwóch lub trzech pasażerów tylnego siedzenia, ponieważ Lexus jest skąpy na przestrzeń na nogi, a centralna konsola GX rozciąga się na podłogę, pozostawiając niewiele miejsca na nogi dla środkowego pasażera. Chociaż oba SUV-y są wyposażone w duże, jasne wyświetlacze do systemów multimedialnych i odczytów terenowych, mniej zależy się od prostego ekranu dotykowego GX, a manipulowanie jego fizycznymi elementami sterującymi na konsoli środkowej jest bardziej intuicyjne niż przeszukiwanie złożonych menu ekranowych Land Rovera. Defender otrzymał jednak pochwałę za bardziej odpowiednie cenowo materiały. GX cierpi z powodu niektórych plastikowych materiałów na poziomie Toyoty.

Porównanie osiągów 2024 Land Rover Defender 130 i 2024 Lexus GX550

Przy uruchomieniu rzędowy sześciocylindrowy silnik Rovera pracuje z dieselowym stukiem, który przeradza się w głęboki ryk w miarę zwiększania obrotów, jego ciąg narasta w liniowy, zwyczajny sposób. V6 Lexusa jest nieco cichszy zarówno na biegu jałowym, jak i przy pełnym gazie, ale również z całych sił stara się zainspirować surowym, rolniczym tonem, którego nigdy nie uważaliśmy za uroczego. Oba produkują identycznie zaskakująco ciche 67 decybeli hałasu wewnątrz przy 110 km/h, choć pewien ryk od swoich mięsistych opon i blokowej aerodynamiki jest wciąż zauważalny.

Chociaż oba samochody są wystarczająco żwawe na drodze, ich mechanizmy są głównie skoncentrowane na optymalizacji ciągu i artykulacji zawieszenia. GX jest bardziej udany w ostatniej dziedzinie, uzyskując imponującą ocenę indeksu jazdy po rampie 613 w porównaniu ze skromnymi 331 Defendera.

2024-land-rover-defender-130-outbound-vs-2024-lexus-gx550-overtrail-113-66ccc694a4d8c.jpg

Ponadto, wyniki ich testów były w zasadzie identyczne, pomimo tego, że 2678-kilogramowy Land Rover Defender 130 jest o 127 kg cięższy od Lexusa GX550. Defender również wyprzedził GX zarówno do 100 km/h, jak i na 400-metrowce zaledwie o 0,1 sekundy, osiągając odpowiednio 6,2 i 14,7 sekundy. Zaledwie kilka dziesiątych sekundy dzieliło czasy tych dwóch SUV-ów. Land Rover Defender 130 potrzebował dodatkowych 2,4 m, aby zatrzymać się z 110 km/h, ale wyrwał jeszcze trochę przyczepności bocznej na placu poślizgu. Jego skromne osiągnięcie 0,72 g było wszystkim, na co pozwalał ingerujący układ kontroli stabilności, podczas gdy graniczny niedoskok kierownicy ograniczał Lexusa do 0,71 g. Oba wyniki są w zupełności wystarczające podczas pokonywania zakrętów.

2024-lexus-gx550-overtrail-104-66ccc8d352f14.jpg

Naprawdę patowa sytuacja miała miejsce w porównaniu zużycia paliwa, gdzie oba SUV-y średnio miały identyczne 14,7 l na 100 km podczas naszej 1000-kilometrowej podróży i prawie odpowiadały sobie w naszym 120-kilometrowym teście na autostradzie: wynik Defendera wynoszący 12,4 l na 100 km był o 0,7 l mniejszy od jego oceny EPA, podczas gdy wynik GX wynoszący 11,76 l na 100 km przekroczył jego ocenę o tę samą wartość. Największą różnicą było to, jak każdy z pojazdów dostarczał swoje osiągi. Tam, gdzie Lexus GX550 jest czujny i responsywny zarówno pod nogami, jak i za kierownicą, sprawiając, że czuje się o pół tony lżejszy niż jest w rzeczywistości, Rover Defender 130 obciążony jest bardziej leniwą kalibracją przepustnicy i bardziej nieokreślonym układem kierowniczym. Wynikiem tego jest dość obojętne prowadzenie, które często sprawia, że czuje się jeszcze większy niż jest w rzeczywistości.

Odczucia za kierownicą 2024 Land Rover Defender 130 i 2024 Lexus GX550

Podczas gdy niektórzy kierowcy preferowali bardziej racjonalną ergonomię i wygodny rozmiar GX na długich odcinkach błota, wszyscy zgodzili się, że jego szarpana, niestabilna jazda nasilała się z każdą nierównością na drodze, pomimo grubych bocznych ścian jego opon. Jeździliśmy modelami bez E-KDSS, które wydawały się bardziej wyrafinowane nawet z pasywnymi amortyzatorami i dużymi 20-calowymi kołami. Mniej częstymi, ale również irytującymi były szorstkie potknięcia jego przekładni podczas pełzania po ruchu ulicznym przy niskich prędkościach.

2024-land-rover-defender-130-outbound-122-66ccc866c2af2.jpg

Defender z kolei działał z większą płynnością, wykazując lepszą kontrolę nad nadwoziem, bardziej miękką jazdę i spokojniejsze zachowanie wszędzie, gdzie się udał. W tym lesie, gdzie wyższy maksymalny prześwit Outbound pomógł mu przeciwstawić się lepszej manewrowości i artykulacji zawieszenia Overtrail. Podnosząc pneumatyczne sprężyny Defendera do trybu Off Road 2, jego prześwit zwiększa się z 218 do 292 mm. Dzięki znacznie bardziej stromym kątom natarcia i zejścia, żadna rysa nie dotknęła jego dolnej części. Była to wznosząca się figura obok GX, który czasami opierał swoje ramy o duże kamienie z powodu 226 mm prześwitu. To nie znaczy, że Lexus GX550 nie jest imponujący. Jego pedały są łatwiejsze do modulowania w lesie, a jego zawieszenie wyginało się, gdy podnosiło się po połamanych krawędziach, chociaż początkowo myśleliśmy, że tylko Defender jest w stanie się po nich wspinać. Kierowca GX musi po prostu być bardziej doświadczony w czytaniu terenu i dokładnym umieszczaniu 18-calowych kół Lexusa - oraz akceptując fakt, że wystające stopnie boczne mogą wyglądać inaczej po zakończeniu jazdy.

2024-land-rover-defender-130-outbound-vs-2024-lexus-gx550-overtrail-115-66ccc69518f4e.jpg

Chociaż duży Outbound był skłonny podnosić koło w powietrze nad nierówną powierzchnią, zachowywał stabilny ruch po linii prostej. Jego dyferencjały automatycznie blokowały się i odblokowywały wraz ze zmianą warunków, zmniejszając poślizg kół, podczas gdy my musieliśmy bawić się przełącznikami blokady GX. Przełączenie na sportowy tryb transmisji Defendera i zwiększenie czułości przepustnicy w menu terenowym nieco zrekompensowało senny pedał gazu. Złożony teren często wymagał konsultacji z masywem zewnętrznych kamer każdego samochodu, ale z różnych powodów: różne widoki były błogosławieństwem dla Defendera 130, gdy uwalniał się z ciasnych ograniczeń, podczas gdy Lexus GX550 pomagał nam pozostać z dala od dużych przeszkód. Nic dziwnego, że większy Defender z maksymalną głębokością brodzenia (899 mm w porównaniu do 700 mm w GX) i jego czujnikami lusterek drzwi, które służą również jako wskaźniki głębokości brodzenia, łatwiej przejechał przez kałuże, które Overtrail pokonał jak prawdziwy bagienny samochodzik.

I zwycięzcą naszego porównania jest…

Kiedy wyjechaliśmy z lasu, yin i yang między GX550 a Defenderem pozostały takie same, więc ich porównanie było tak samo równe. Oba SUV-y równoważą swoje wady porównywalnymi mocnymi stronami, ostatecznie osiągając podobne cele różnymi drogami.

2024-land-rover-defender-130-outbound-vs-2024-lexus-gx550-overtrail-116-66ccc6951edda.jpg

Jednak to GX był tym, który otrzymał rany na swojej dolnej części podczas naszej podróży. Fakt, że najbardziej wytrzymały model terenowy Lexus zachowuje ofiarne boczne stopnie, może być wskazówką, że firma nie oczekuje, że wielu właścicieli GX będzie odbiegać daleko od utartych szlaków. Jednak patrząc z bardziej cywilizowanego punktu widzenia, sztywna jazda Overtrail+, krucha obudowa i niewystarczająca kabina są minusami w porównaniu z Lexus GX550, nawet biorąc pod uwagę, że jeden z nich jest przeznaczony do zabrudzenia. Z drugiej strony, 2024 Land Rover Defender 130 z trudem, ale zasługuje na zwycięstwo w naszym porównaniu, uzupełniając swoje solidne możliwości terenowe pewnym poziomem wyrafinowania, bardziej odpowiednim dla jego ceny.

Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?

Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Promocje i rabaty dla naszych klientów

Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.

Podaruj samochód marzeń!

Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !

Rabat na ponowne zakupy

Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!

Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.

Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna