Pierwsze spojrzenie na Kia EV3: mały samochód elektryczny o dużym potencjale
maj 29, 2024
Kia w ostatnim czasie intensywnie działa w dziedzinie samochodów elektrycznych i nie zamierza poprzestać na EV6 czy EV9. Było tylko kwestią czasu, kiedy atrakcyjny i przypominający "kostkę" design zostanie wykorzystany w innych modelach, a kolejnym z nich będzie Kia EV3. Co więcej, Kia właśnie ogłosiła, że ten subkompaktowy crossover trafi również na rynek USA. Dla rynku, który cierpi na niedobór dostępnych aut elektrycznych, to prawdziwa gratka!
Podczas poimprezowego wydarzenia, które odbyło się w kwietniu na Milan Design Week we Włoszech, mieliśmy okazję bliżej przyjrzeć się modelowi bazowemu i modelowi GT-Line EV3. Nie były one jeszcze całkiem gotowe do produkcji, ale bardzo zbliżone do finalnej wersji. Warto od razu zaznaczyć, że prezentacja skupiała się na designie, a dane techniczne zostały przedstawione w minimalnym stopniu.
Mimo to, te nieliczne dane, którymi Kia się podzieliła, robią wrażenie, a ten producent z reguły dotrzymuje obietnic dotyczących przejścia od koncepcji do produkcji. Jeśli EV3 spełni te obietnice, amerykańscy klienci będą mieli do dyspozycji bardzo atrakcyjną opcję.
Wygląd Kia EV3
Jak tylko EV9 ujrzał światło dzienne, z pewnością zdałeś sobie sprawę, że jego design jest zbyt dobry, aby nie doczekać się kontynuacji. Nic dziwnego, że znakomicie sprawdza się on w znacznie mniejszym EV3. Dzięki imponująco długiemu rozstawowi osi i krótkim zwisom, ten nowy, zwinny samochód elektryczny Kia plasuje się rozmiarowo pomiędzy subkompaktowym a kompaktowym crossoverem. W praktyce zajmuje on mniej więcej tyle samo miejsca, co Ford Bronco Sport, ale jest niższy.
Szef globalnego designu Kia, Karim Habib, powiedział, że EV3 jest z założenia crossoverem, ale on i jego zespół chcieli stworzyć coś bardziej geometrycznego. Dlatego też jest tu wiele pionowych linii, które wizualnie powiększają bryłę, a także zastosowano pionowe bloki oświetlenia, które zazwyczaj spotyka się w znacznie większych samochodach. To wszystko działa i prowadzi do stworzenia zabawnego małego samochodu, który wizualnie wygląda na większy, niż jest w rzeczywistości, co jest odwrotnością efektu Hyundai Ioniq 5.
Prześwit nie jest tak wysoki jak na przykład w Subaru Crosstrek, ale Kia twierdzi, że zrobiono to w celu poprawy przepływu powietrza i tym samym efektywności.
Podstawowe modele i modele GT-Line, które widzieliśmy, nie różnią się zbytnio wyglądem zewnętrznym, ale można je rozpoznać po kilku elementach, poza znaczkami. Po pierwsze, są to koła, a po drugie, model GT-Line ma błyszczące elementy nadwozia. Podstawowy model ma również metalową wykończeniówkę wzdłuż dolnej części drzwi, podczas gdy panel GT-Line jest pomalowany w kolorze nadwozia. Naszym zdaniem pod tym względem podstawowy model wygląda lepiej (gdzie podział się matowo-czarny wariant?) i prawdopodobnie łatwiej go będzie umyć.
Nie przepadamy również za designem z "unoszącym się" dachem, który wydaje się być trendem z 2015 roku, ale ogólnie rzecz biorąc EV3 jest naprawdę bardzo nowoczesną i fajną interpretacją segmentu subkompaktów. Szczególnie efektownie wygląda z boku, ponieważ właśnie wtedy naprawdę można dostrzec, jak blisko narożników projektanci umieścili koła i jak długie są drzwi.
Wnętrze Kia EV3
Jak można się spodziewać po jego kwadratowej sylwetce, wnętrze EV3 jest przestronne i oferuje mnóstwo miejsca na głowę. Płaska podłoga oznacza więcej swobody ruchów, mimo że Kia twierdzi, że podniosła wysokość podłogi pasażerów, aby umieścić akumulatory i elektronikę.
W EV3, podobnie jak w EV9, zastosowano kombinację 30-calowego zestawu wskaźników kierowcy i ekranu systemu multimedialnego, a także fizyczne przyciski i pokrętła do sterowania głośnością i klimatem. Wszystko to działa na tym samym systemie operacyjnym ccNC z głosowym asystentem opartym na sztucznej inteligencji ChatGPT. Funkcjonalna konsola środkowa na przednim rzędzie obejmuje podłokietnik, mały wysuwany stoliczek i schowek pod nim na większe przedmioty. Korzystanie z tej konsoli jest bardzo intuicyjne.
Kia informuje również o możliwościach Vehicle to Load (V2L) - zasilania z samochodu, które umożliwi ładowanie drobnych urządzeń elektrycznych, takich jak "ekspres do kawy lub suszarka do włosów", gdy samochód jest zaparkowany.
Dostępny jest również opcjonalny 12,0-calowy wyświetlacz projekcyjny w wybranych wersjach wyposażenia, ale w żadnym EV3 nie znajdziesz skóry - ukłon w stronę ekologicznych celów firmy. Dla tych, którzy potrzebują dodatkowego potwierdzenia tej tezy, ukryty kod QR na panelu sterowania po stronie pasażera prowadzi do strony internetowej Kia poświęconej ekologiczności, gdzie można dowiedzieć się o panelu sterowania wykonanym z trzciny cukrowej, przetworzonym PET w dywanach i sufitach, a także o panelach zewnętrznych wykonanych z przetworzonych części Kia.
Opcje przechowywania obejmują mały przedni bagażnik i przestrzeń bagażową o rozsądnych rozmiarach z tyłu z dwustopniową podłogą, którą można przestawić, aby stworzyć dodatkowe miejsce lub schować rzeczy pod nią. Ta funkcja, choć nie jest rewolucyjna w świecie motoryzacji i nie jest tak powszechnie stosowana, zawsze jest mile widziana. Niemniej jednak ostateczne specyfikacje techniczne i wykończenie mogą się różnić w zależności od rynku, więc na razie pozostaje nam tylko zgadywać.
Wszystkie znane na ten moment dane techniczne Kia EV3
Bazując na uniwersalnej platformie Hyundai/Kia E-GMP dla samochodów elektrycznych, EV3 wyposażony jest w akumulator o pojemności 81,4 kWh, czyli większy niż typowy akumulator o pojemności 77,4 kWh, montowany w pokrewnych modelach. Obiecuje się nam zasięg EPA około 480 km. EV3 będzie również pierwszym seryjnym samochodem wykorzystującym nową technologię Kia i-Pedal 3.0, która pozwala na regulację stopnia rekuperacji energii hamowania podczas jazdy za pomocą jednej stopy.
Na ten moment EV3 będzie konkurował z Toyotą bZ4X i Subaru Solterra, ale to porównanie już wydaje się dziwne: te modele Toyoty i Subaru to dobre samochody, ale nie należą do najbardziej wybitnych aut elektrycznych, a Kia ma już reputację producenta świetnych elektryków. Można też pociągnąć analogię do Volkswagena ID.4, który jest solidnym średniakiem, ale Kia EV3 wygrywa tutaj dzięki nowszym technologiom i stylowemu designowi.
Kia ogłosiła celowy zakres cen w USA od 35 000 do 50 000 dolarów - ostatnia kwota prawdopodobnie będzie dotyczyć przyszłego dwusilnikowego modelu GT, a GT-Line zajmie pozycję pośrednią. EV3 trafi na rynek Korei w lipcu tego roku, do Europy pod koniec 2024 roku, a do USA dopiero w 2025 roku. Celem firmy jest sprzedaż w USA około 80 000 egzemplarzy łącznie z Niro, przy czym ten ostatni model przejdzie na warianty hybrydowe. Prawdopodobnie terminy te wiążą się z organizacją produkcji w Ameryce Północnej, aby zmaksymalizować dostępność poprzez uzyskanie pełnej ulgi podatkowej w wysokości 7500 USD.
Na rynku jest już zbyt wiele zbyt drogich samochodów elektrycznych, ale brakuje małych i dostępnych, dlatego ten segment zdecydowanie potrzebuje rozszerzenia. Pierwszym krokiem Kia na ten rynek był nie luksusowy, trzyrzędowy samochód elektryczny EV9. Zamierzają powtórzyć ten sam trick, ale już z EV3.
Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?
Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.
Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!
Promocje i rabaty dla naszych klientów
Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.
Podaruj samochód marzeń!
Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !
Rabat na ponowne zakupy
Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.
Wybierz samochód już teraz!
Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.
Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.