Zdolności terenowe Tesli Cybertruck: czy naprawdę jest taki dobry?

kwi 01, 2024

Tesla EV

Od momentu pierwszego ujrzenia Cybertrucka firmy Tesla, firma intensywnie promuje jego niesamowite możliwości terenowe. Zespół Elona Muska twierdzi, że ten pick-up jest wystarczająco wytrzymały i mocny, by jeździć wszędzie, na absolutnie każdej planecie. I że to właśnie ten samochód najlepiej nadaje się do przetrwania apokalipsy. Ale widzieliśmy też, jak pick-up grzęźnie w śniegu i obserwowaliśmy, jak z trudem pokonuje to, co w przeciwnym razie byłoby dość nieznaczącymi przeszkodami. Ze względu na szum wokół nierdzewnego wielokąta Muska, oddzielenie faktów od fikcji okazało się dość trudne.

1701769787196.jpeg

Mając nadzieję samodzielnie разобраться we wszystkich tych twierdzeniach, wzięliśmy 2024 Tesla Cybertruck Dual Motor Foundation Series i udaliśmy się do lokalnego punktu jazdy terenowej, gdzie ukształtowanie terenu waha się od łagodnych wzniesień po dzikie podjazdy i zjazdy. Jak tylko nasze opony dotknęły błota, stało się jasne, że marketing Tesli prawdopodobnie był przesadą.

Wszystkie zadatki na wielkość

Na papierze Cybertruck składa śmiałe deklaracje i może pochwalić się imponującym wyposażeniem i charakterystyką, które konkurują z wieloma przedstawicielami tego segmentu. Obejmuje to blokadę przedniego i tylnego dyferencjału, 35-calowe opony terenowe, 305-milimetrowy skok zawieszenia, prześwit do 405 mm, amortyzatory Bilstein z adaptacyjnym tłumieniem i niezawodny zestaw elektronicznych systemów wspomagających kierowcę. Włączenie elektronicznych systemów wspomagania odbywa się za pomocą dwóch trybów jazdy terenowej: Overland i Baja. W ustawieniach Overland kierowcy mogą wybierać tryby jazdy po różnych typach nawierzchni: piasek, tłuczeń, skały lub uniwersalna jazda. Każdy z nich oferuje różny stopień poślizgu kół w zależności od nawierzchni i podnosi pick-upa na większą wysokość. Tryb Rock jest najbardziej agresywny, przy czym prześwit ustawiony jest na maksymalny poziom „bardzo wysoki”, a pneumatyczne resory połączone są dla lepszej artykulacji powietrza.

W trybie Overland istnieje również możliwość zmiany trybu zatrzymania pick-upa, przełączając się między Hold (trzymanie) a Roll (toczenie). Po włączeniu trybu Hold pick-up automatycznie uruchamia hamulce i zatrzymuje się bez konieczności naciskania pedału hamulca. Będzie on utrzymywany zarówno na płaskiej powierzchni, jak i na wzniesieniach, dopóki kierowca nie zdjąmie nogi z pedału. Roll działa odwrotnie, pozwalając pick-upowi swobodnie toczyć się, jakby był na biegu jałowym, dopóki prędkość nie spadnie poniżej określonego progu.

025-2024-tesla-cybertruck.jpg

W trybie Baja Cybertruck podnosi się do optymalnej wysokości dla skoku zawieszenia w górę i w dół i pozwala wybierać między standardowym lub wysokim trybem hamowania, a także standardowym, obniżonym lub minimalnym systemem kontroli stabilności. W trybie Baja Cybertruck firmy Tesla oferuje funkcję, której nie znajdziesz w innych elektrycznych pick-upach: możliwość ręcznego regulowania rozdziału mocy z przodu i z tyłu. Przesunięcie suwaka w lewo lub w prawo na ekranie pozwala kierowcy precyzyjnie dostroić balans przednich lub tylnych kół, a nie jego standardowy, stały napęd na wszystkie koła. Pozwala to kierowcom na bardziej dynamiczną i zwrotną jazdę pick-upem, z łatwością ślizgając się tylną osią, gdy jest to konieczne.

Po włączeniu trybu Wade, Cybertruck może pokonać bród o głębokości do 81 cm, podnosząc się w tryb zawieszenia Very High. Ponadto wysokonapięciowa bateria jest uszczelniona, aby zapobiec przedostawaniu się wody, brudu i innych zanieczyszczeń. Extract to kolejna przydatna funkcja Cybertruck, która przenosi pickupa na najwyższy poziom zawieszenia, aby wydostać się z koleiny lub pokonać dużą przeszkodę. W tym trybie Cybertruck oferuje kąt wjazdu 39,9 stopnia, kąt złamania 26 stopni i kąt zjazdu 27,6 stopnia, a także pełny prześwit 400 mm. To powiedziawszy, prędkość jest ograniczona do zaledwie 16 km / h, a moment obrotowy silnika może być również ograniczony.

Tesla Cybertruck: Jeszcze daleko do szczytowej formy

Na pierwszy rzut oka, możliwości terenowe Cybertrucka wyglądają dość imponująco. Jednak gdy tylko opony stykają się z błotem, fasada tej pewności zaczyna się kruszyć. Pierwszorzędnym przykładem tego są dyferencjały pickupa. Kilka miesięcy po rozpoczęciu dostaw do klientów Tesla wciąż nie aktywowała elektronicznych blokad dyferencjałów. W Cybertrucku z dwoma silnikami, takim jak nasz testowy egzemplarz Foundation Series, dyferencjały blokujące są mechanicznymi urządzeniami, które są albo włączone, albo wyłączone i wymagają minimalnego programowania. Mimo to, przełączniki pozostają niedostępne w oczekiwaniu na aktywację poprzez aktualizację over-the-air.

018-2024-tesla-cybertruck.jpg

Niektóre odcinki testowej trasy były nadal pokryte cienką warstwą lepkiej błota po nocnym deszczu, gdy podjechaliśmy tam Cybertruckiem. Zwykle nie stanowi to problemu dla 35-calowych opon terenowych. Jednak gdy bieżnik opon szybko zapychał się błotem, zaczęliśmy podejrzewać, że z oponami Goodyear Wrangler Territory RT, zamontowanymi w Cybertrucku, jest coś nie tak. Po sprawdzeniu naszego pomocniczego Chevroleta Silverado ZR2, wyposażonego w opony Goodyear Wrangler Territory MT, odkryliśmy, że opony Cybertrucka mają podobny wzór, ale o 1,6 mm mniejszą głębokość bieżnika. Oznacza to nie tylko utratę tysięcy kilometrów przebiegu, ale i znacznie mniejszą przyczepność, gdy jest ona najbardziej potrzebna.

Pomimo ogromnych szklanych paneli otaczających kabinę, widoczność nie jest jedną z mocnych stron tego pickupa. Ze względu na wysoką linię okien, niskie położenie siedzenia i masywny panel przyrządów, często musieliśmy się podnosić i wysuwać z fotela, aby zobaczyć drogę przed nami. Kamery Tesli, choć jest ich wiele, są w dużej mierze bezużyteczne. Kamera przednia jest skierowana zbyt wysoko i skupia się zbyt daleko przed pickupem. I co dziwne, to właśnie tylne kamery boczne są aktywowane w trybie terenowym, a nie przednie. Nie dostarczają one kierowcy żadnych przydatnych informacji i nie ma oczywistego sposobu na ich zmianę.

010-2024-tesla-cybertruck-wheel.jpg

Napotkaliśmy również dość unikalny problem - konieczność bycia ekspertami w systemie sterowania ekranowego samochodu Tesli, aby móc korzystać ze skomplikowanego zestawu trybów jazdy. Kilkakrotnie zdarzyło nam się, że nie mieliśmy ustawionych odpowiednich ustawień dla danego terenu, co powodowało niestabilne zachowanie pickupa. Na przykład, jeśli tryby jazdy są ustawione na Overland, All Purpose z trybem zatrzymania Roll, pickup będzie zwalniał rekuperacyjnym hamowaniem po zbliżeniu się do przeszkody po puszczeniu pedału przyspieszenia, a następnie nagle puści hamulce i gwałtownie ruszy do przodu. Gdybyśmy lepiej znali się na sterowaniu, wiedzielibyśmy, że należy upewnić się, że pickup jest w trybie zatrzymania Hold. Podobnie, mieliśmy do czynienia z o wiele większą utratą przyczepności kół niż to, czego wymaga dobrze skalibrowany system kontroli trakcji. Przełączenie systemu w tryb Rock w teorii powinno ograniczać utratę przyczepności kół, choć nadal twierdzimy, że system kontroli trakcji w obecnej postaci jest w najlepszym razie surowy.

Inne wątpliwe rozwiązania

Pomimo naszego braku doświadczenia w prowadzeniu Cybertrucka i braku informacji ze strony Tesli, wciąż uderza nas fakt, że pickup w żadnej sytuacji nie dopuszcza jednoczesnego użycia hamulca i gazu, co jest bardzo powszechnym sposobem płynnego manewrowania autem przez duże przeszkody. I choć Tesla w swojej instrukcji obsługi zaleca demontaż przednich i tylnych osłon kół przed wyjazdem w teren, nie było żadnych zewnętrznych oznak, że ​​naprawdę można je zdemontować, dopóki kamień nie próbował zrobić tego za nas. Mamy również wątpliwości co do umiejscowienia gniazda ładowania w tylnym nadkolu po stronie kierowcy. Przeciągając bok pickupa przez gęste zarośla, wyobrażaliśmy sobie, co ten kamień może zrobić z naszymi możliwościami ładowania.

Tesla-Cybertruck-Rutamotor-1.jpg

Zasięg i infrastruktura ładowania wciąż stanowią przeszkodę w przypadku poważniejszych wypraw terenowych. Jazda w terenie zużywa energię szybciej niż jazda autostradą. Podczas pobytu na trasie testowej obserwowaliśmy zużycie energii na poziomie zbliżonym do holowania, co może niemal o połowę zmniejszyć zasięg. Oczywiście zależy to bezpośrednio od rodzaju nawierzchni, nachylenia i prędkości jazdy. Niemniej jednak, jeśli planujesz spędzić dzień w terenie z zamiarem pokonania ponad 250-300 km, upewnij się, że masz solidną strategię ładowania i niezbędny zapas czasu.

Pomijając wszystkie te drobiazgi, trudno nam postrzegać Cybertrucka jako pełnoprawny samochód terenowy z jednego prostego powodu: nie ma on standardowego koła zapasowego ani miejsca na niego, poza paką. Takie podejście jest dalekie od profesjonalnego.

Tesla Cybertruck ma przed sobą jeszcze wiele pracy

Pomimo tego, że prace nad nim trwają od większości dekady, z punktu widzenia możliwości terenowych Cybertruck wciąż wydaje się wersją demonstracyjną. Jesteśmy pewni, że z czasem ten pickup stanie się lepszy. Proste ulepszenia systemu kontroli trakcji, aktywacja blokad dyferencjałów poprzez aktualizację over-the-air, możliwość jednoczesnego używania hamulca i gazu, usunięcie niektórych nisko zwisających elementów osprzętu i montaż opon z bardziej masywnym bieżnikiem - wszystko to doprowadziłoby pickupa do standardu, który byłby akceptowalny w większości sytuacji. Mamy nadzieję, że Tesla weźmie pod uwagę wszystkie te wady i znajdzie sposoby na ich usunięcie.

Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?

Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Promocje i rabaty dla naszych klientów

Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.

Podaruj samochód marzeń!

Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !

Rabat na ponowne zakupy

Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!

Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.

Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna