Ford rezygnuje z sedanów i stawia wszystko na crossovery. Czy ich strategia się spełni?

lut 28, 2024

Prezentując odświeżony model Explorer 2025, Ford kontynuuje dostosowywanie swojej strategii w segmencie SUV-ów, aby zapewnić sobie pozycję lidera w nadchodzącej erze, w której dominować będą trzyrzędowe crossovery i auta wyróżniające się na tle konkurencji. Ciągłe zmiany strategii są kluczowe dla Forda, który zrezygnował z niemal wszystkich modeli osobowych, z wyjątkiem Mustanga, skupiając się na pickupach i crossoverach.

2025 Explorer to powód do dumy dla Forda, będąc najlepiej sprzedającym się crossoverem w Ameryce z ponad 8 milionami sprzedanych egzemplarzy od momentu debiutu w 1991 roku – mówi Jeff Marentic. Ford zamierza utrzymać tę pozycję. Trzyrzędowe crossovery to "złota żyła" dla Forda, co uzasadnia wyposażenie Explorera 2025 w nowy, przestronny kokpit z cyfrowym wyświetlaczem o przekątnej 60 cm, bogate wyposażenie technologiczne, tryby jazdy i pakiet holowniczy w standardzie, biorąc pod uwagę, że baza klientów Explorera staje się coraz młodsza i bardziej aktywna.

013-2025-ford-explorer-st-line-front-view.jpg

Ford upraszcza gamę wszystkich swoich modeli, a Explorer nie jest tu wyjątkiem. Liczba wersji wyposażenia została zmniejszona z ośmiu do czterech, co wiąże się z 90-procentową redukcją liczby kombinacji wariantów i większym zestawem wyposażenia standardowego. Wersja hybrydowa nie jest już dostępna dla klientów detalicznych, a cały potencjał hybrydowy trzech zmian w fabryce w Chicago został przeznaczony na hybrydowe modele Police Interceptor Utility, aby zaspokoić ogromny popyt na radiowozy o niskich kosztach eksploatacji w trybie postoju.

Wyposażenie terenowe-być. A co z Raptor?

W przyszłości Ford doda więcej wersji terenowych Explorera, badając potrzeby rynku. Więcej informacji na temat ich specyfikacji zostanie ujawnione w tym roku. Na pytanie o potencjalnego Explorera Raptora, Jeff Marentic odpowiedział: "Nie komentujemy przyszłych produktów".

Chociaż nie ma oficjalnych informacji o Explorerze Raptorze inspirowanym F-150 Raptor i Rangerem Raptorem, prawdopodobnie powstanie wersja bardziej zorientowana na teren. Najlepszym rozwiązaniem mogłoby być przywrócenie mocniejszego Timberline'a. "Wiemy, że nasi klienci kochają jazdę terenową. Wiemy też, że stali się młodsi i bardziej aktywni w polowaniach, wędkarstwie, kempingu itp." - mówi Marentic.

015-2025-ford-explorer-platmium.jpg

Wkrótce pojawi się również nowy Lincoln Aviator, zbudowany na tej samej platformie co Explorer. Marentic twierdzi, że marki Ford i Lincoln przyciągają różnych klientów - jedni szukają wyrafinowanego i prestiżowego crossovera, a inni praktycznego i przystępnego rodzinnego samochodu, który może być również sportowy i terenowy.

Mimo potencjalnego nakładania się cen, charakter obu aut jest różny. Na przykład, nabywcy Explorera ST mogą wziąć udział w bezpłatnej szkole jazdy Ford Performance Racing School's ST Driving Experience, co prawdopodobnie nie zainteresuje kupujących Aviatora.

Przesycony rynek dwurzędowych crossoverów:

Dyrektor generalny Forda, Jim Farley, uważa rynek dwurzędowych crossoverów za przesycony, nazywając je "kuchennymi urządzeniami" i dąży do wycofania się z tego segmentu. Zapowiedział również plany rozwoju submarek Bronco i Mustang z pomocą aut wyróżniających się na zatłoczonym rynku.

016-2025-ford-explorer-platmium-front-view.jpg

Marentic twierdzi, że Ford aktywnie przechodzi do mocniejszych i bardziej nastawionych na entuzjastów crossoverów, co widać w powrocie Bronco i prezentacji Bronco Sport, który przewyższa inne modele w swojej klasie. Odmówił komentarza na temat planów stworzenia kolejnych crossoverów opartych na Mustangu poza Mach-E.

"Naszym planem nie jest produkcja nudnych, bezdusznych aut użytkowych, przypominających pralki" - mówi Marentic, nie wliczając do tej kategorii Forda Escape. Nie komentuje doniesień o wycofaniu Escape'a z rynku w ciągu najbliższych kilku lat, ale też nie potwierdza planów na jego kolejną generację.

Ford Escape wciąż żyje

Mimo zmian w strategii Forda, Escape otrzymał solidną porcję ulepszeń, a Ford dodał wersję ST-Line (na zdjęciu powyżej w kolorze czerwonym). Dostępny zarówno w wersji hybrydowej, jak i hybrydowej typu plug-in, Escape pozostaje popularnym i udanym crossoverem, a Ford produkuje ich tyle, ile tylko może, w dwóch fabrykach w Louisville.

024-2025-ford-explorer-platmium-front-dashboard.jpg

Według Marentica, Bronco Sport nie został wprowadzony do sprzedaży, aby nie odbierać sprzedaży Escape'owi, ale raczej po to, aby stał się on "szosowym" odpowiednikiem bardziej terenowego Bronco Sport. Oba modele przyciągają różnych klientów. "To jak niebo i ziemia, jak jabłka i pomarańcze", mówi Marentic.

021-2025-ford-explorer-platmium-rear-view.jpg

W 2023 roku Bronco Sport niemal dogonił Escape'a pod względem sprzedaży: różnica wyniosła mniej niż 14 000 sztuk od około 141 000 sprzedanych Escape'ów. Co więcej, sprzedaż Bronco Sport rosła w szybszym tempie, co świadczy o jego rosnącej popularności.

Pożegnanie z Fordem Edge

Produkcja dużego dwurzędowego Forda Edge'a zostaje wstrzymana. Będzie on produkowany do drugiego kwartału tego roku i sprzedawany do końca roku. Produkcja w fabryce w Oakville w Kanadzie zostanie jednak zakończona, a fabryka zostanie przebudowana na potrzeby produkcji elektryków od połowy roku. W tej samej fabryce produkowany jest również Lincoln Nautilus, który pozostanie w ofercie i będzie importowany z fabryki w Chinach, gdzie produkowany jest również bardziej prestiżowy crossover. Ford nie podał, jakie modele elektryczne będą produkowane w Oakville w 2025 roku. Większość analityków spodziewa się, że będą to trzyrzędowe crossovery, ale mogą one otrzymać nowe nazwy, a nie Explorer EV i Aviator EV.

Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?

Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Promocje i rabaty dla naszych klientów

Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.

Podaruj samochód marzeń!

Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !

Rabat na ponowne zakupy

Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!

Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.

Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna