Pierwsza Jazda próbna 2024 Mazda CX-50 2.5 Turbo Meridian Edition: samochód z duszą rajdową
kwi 29, 2024
Zapomnij o samochodach elektrycznych, autonomicznych i zamianie aut w komputery. Najgorętszym trendem w przemyśle motoryzacyjnym jest "Subaruizacja" praktycznie każdego typu samochodów osobowych, pickupów i crossoverów. Tylko w segmencie rodzinnych crossoverów Honda ma wersję TrailSport, Toyota - TRD Off-Road, Kia - X-Pro, Hyundai - XRT, a Nissan - Rock Creek. Konkurencja wśród muskularnych crossoverów jest tak zacięta, że Subaru nawet wypuściło nową wersję Wilderness, aby chronić swój tytuł królów plastikowych obramowań. Marka, która kiedyś twierdziła, że każdy model ma "duszę sportowego samochodu", teraz zanurza się w błocie kołem z 2024 Mazda CX-50 2.5 Turbo Meridian Edition.
Wprowadzona wkrótce po debiucie Mazdy CX-50 w 2022 roku, wersja Meridian Edition podąża za typową formułą kompaktowego crossovera wymyślonego dla ludzi, których garderoba jest wypełniona drogimi swetrami z polaru. W tej wersji CX-50 Mazda dodaje naklejkę na maskę, srebrne akcenty na progi i unikalne 18-calowe koła z terenowymi oponami Falken Wildpeak A/T Trail na każdym rogu. Może być w kolorze Zircon Sand Metallic lub Polymetal Gray Metallic ze skórzanymi siedzeniami, które same w sobie wyglądają wystarczająco bogato, aby prawie uzasadnić dodatkową cenę.
Pakiet Apex uzupełnia wygląd zewnętrzny błotnikami, czarnymi nakrętkami kół i relingami dachowymi w stylu tacy, które stanowią wyzwanie dla większości właścicieli próbujących bezpiecznie zamocować cokolwiek przy prędkości 110 km/h. Biorąc pod uwagę ogłuszający ryk, jaki ta konstrukcja wytwarza przy prędkościach autostradowych, jej realna korzyść polega na tym, że daje ci prawdziwy powód, by krzyczeć "Nic nie słychać!", gdy pasażerowie zaczną na coś narzekać. Może to być dość przydatne, w zależności od charakteru Twoich dzieci.
Opony robią różnicę
Nieodpowiednio dobrany zestaw opon może łatwo zepsuć przyjemność z jazdy takim samochodem jak CX-50. Honda Passport TrailSport i Pilot TrailSport są przestrogą przed tym, jak terenowa wersja specjalna może zdyskwalifikować samochód, który najprawdopodobniej nigdy nie poradzi sobie z czymś bardziej wymagającym niż parkowanie przy supermarkecie w Czarny Piątek. Agresywny bieżnik i miękkie ścianki boczne obdarzają te crossovery Hondy nieprecyzyjnym układem kierowniczym i niepewnym prowadzeniem, sprawiając, że błądzą po drodze jak dziecko goniące za bańkami mydlanymi.
Jeśli terenowe wersje Hondy TrailSport są sztandarowymi przykładami tego, czego nie należy robić z pakietem terenowym, to CX-50 Meridian Edition jest wzorem do naśladowania. Wszechstronne opony Falken zapewniają doskonałe właściwości jezdne, zachowując precyzję układu kierowniczego, która jest kwintesencją Mazdy. Opony te pomogły zmniejszyć bezwładność kierowania charakterystyczną dla innych wersji CX-50, ponieważ układ kierowniczy Meridian Edition nie jest tak sztucznie usztywniony jak w innych CX-50, które testowaliśmy, czy też w trzyrzędowym CX-90. Wersja Meridian Edition skorzystałaby nawet z większej miękkości opon, ponieważ dobicia zawieszenia są nadal zbyt twarde i głośne. (Mazda wprowadziła zmiany w układzie kierowniczym i zawieszeniu we wszystkich CX-50 produkowanych od grudnia 2023 roku, ale nasz model 2024 roku zjechał z taśmy montażowej przed wejściem w życie tych aktualizacji).
Opony Falken Wildpeak nie są pozbawione kompromisów. W porównaniu z 2023 CX-50 2.5 Turbo Premium Plus, przyczepność Meridian Edition na zakrętach spada z 0,84 g do 0,80 g, a czas przejazdu ósemki wydłuża się z 26,8 do 27,5 sekundy. Większość nabywców nie zauważy tej różnicy i nie będzie się nią martwić, ale z powodów bezpieczeństwa powinni pamiętać, że opony terenowe nie skracają drogi hamowania. 2024 Mazda CX-50 2.5 Turbo Meridian Edition zatrzymuje się z prędkości 100 km/h w imponującym dystansie 35 metrów, czyli o 0,61 metra mniej niż wersja Premium Plus. Chcielibyśmy tylko, aby to doświadczenie hamowania było bardziej pewne. Pedał hamulca jest obiecująco twardy podczas codziennej jazdy, ale podczas awaryjnego hamowania powoli opada do podłogi, dając uczucie utraty ciśnienia w układzie hydraulicznym.
Wnętrze pozostaje typowe dla Mazdy CX-50
Oprócz opon Meridian Edition korzysta z tego samego napędu na cztery koła i trybu jazdy terenowej, które są standardem we wszystkich CX-50, aby zjechać z asfaltu. Niska linia dachu nadaje crossoverowi Mazdy długie i niskie proporcje, przez co wydaje się, że znajduje się zbyt nisko nad ziemią. W rzeczywistości prześwit 216 mm jest średni dla kompaktowego crossovera, a wersja Meridian Edition jest, ironicznie, o 2,5 mm niższa od wszystkich innych CX-50 Turbo, które jeżdżą na 20-calowych kołach.
Wersja Meridian Edition prawdopodobnie zawiezie cię dalej, niż się spodziewasz, jeśli znajdziesz się na wiejskiej drodze, a nie na autostradzie, ale warto zdawać sobie sprawę, że opuszczasz naturalne środowisko tego crossovera. Ten model istnieje po to, aby z łatwością radzić sobie z piaszczystymi drogami, ośnieżonymi przełęczami górskimi i kamienistymi drogami leśnymi prowadzącymi do początku szlaków. Falken Wildpeak mogą pomóc ci nie utknąć w błocie lub nie przeciąć opony ostrym kamieniem, ale ten CX-50 nie ma ani prześwitu, ani artykulacji, ani ochrony podwozia do prawdziwego off-roadu. To dość typowe dla tego typu crossoverów.
W asfaltowym świecie, w którym większość modeli Meridian będzie spędzać swoje dni, CX-50 pewnie przyspiesza, nie sprawiając wrażenia gwałtownego. Mazda dostroiła 2,5-litrowy turbodoładowany silnik czterocylindrowy o mocy 256 KM tak, aby od razu po starcie zapewniał moment obrotowy, zapewniając doskonałą responsywność w rzeczywistych warunkach. Jeśli wciśniesz pedał gazu do końca, Meridian rozpędzi się do 100 km/h w 6,7 sekundy, co jest o 0,1 sekundy wolniej niż Premium Plus. Ta dynamika w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym i doskonałą kontrolą nadwozia sprawia, że CX-50 Mazda w terenowym opiece jest przyjemniejszy w prowadzeniu niż większość kompaktowych crossoverów na całorocznych oponach drogowych.
Wady CX-50 nigdzie nie znikają
Największe wady Meridian Edition są takie same jak w przypadku każdego innego CX-50. Mazda zaprojektowała tego małego crossovera specjalnie dla rynku amerykańskiego, ale najwyraźniej nie wzięła pod uwagę faktu, że dla Amerykanów małe samochody to duże samochody, a duże samochody to absolutnie ogromne samochody. Miejsca na tylne siedzenia i przestrzeń bagażowa są tu znacznie mniejsze niż w Hondzie CR-V czy Toyocie RAV4, do tego stopnia, że wszyscy, którzy mają dzieci, powinni z góry przymierzyć foteliki dziecięce i wózek przed zakupem CX-50.
System multimedialny Mazdy to kolejny słaby punkt tego crossovera. Podoba nam się pomysł sterowania za pomocą pokrętła zamiast ekranu dotykowego - system iDrive firmy BMW od dziesięcioleci z powodzeniem wykorzystuje to podejście - ale system multimedialny Mazdy zawodzi z powodu sposobu organizacji elementów sterujących i funkcji przez oprogramowanie. Wykonanie wszelkich czynności oprócz najprostszych wymaga przejścia przez nieintuicyjny labirynt menu. Kupujący z czasem oczywiście się do tego dostosowują, ale nie oznacza to wcale, że system jest intuicyjny lub łatwy w obsłudze.
Styl za mniejsze pieniądze
Crossovery z pakietami terenowymi są często postrzegane jako rażące wyłudzanie pieniędzy. Dopłaty za Meridian Edition nie można racjonalnie uzasadnić, biorąc pod uwagę, że jedyną mechaniczną poprawą jest komplet opon. Ale jeśli w tych terenowych wersjach specjalnych widzisz pewną formę stylu, to cena tego crossovera wydaje się całkiem rozsądna. W świecie, gdzie większość czasu spędzamy przed ekranami i gdzie część pracy mieści się w kieszeni, nie ma się co dziwić, że Amerykanie szukają każdego sposobu, by uniknąć podobnych doznań, nawet jeśli chodzi tylko o dojazdy do pracy.
Dzięki Meridian Edition Mazda stworzyła kompaktowego crossovera, który nieco lepiej sprawdza się na luźnych nawierzchniach, ale powodem, dla którego warto go kupić, a nie wiele innych alternatyw, jest to, jak dobrze sprawdza się na drodze. Tak, jest kilka rzeczy, które chcielibyśmy zmienić w CX-50. Ale w porównaniu z samochodami Subaru, którymi się inspirował, i praktycznie każdym innym kompaktowym crossoverem z pakietem terenowym, 2024 Mazda CX-50 2.5 Turbo Meridian Edition oferuje wysoką praktyczność i doskonałą dynamikę do codziennej jazdy w cywilizowanym świecie.
Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?
Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.
Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!
Promocje i rabaty dla naszych klientów
Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.
Podaruj samochód marzeń!
Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !
Rabat na ponowne zakupy
Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.
Wybierz samochód już teraz!
Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.
Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.