Porównanie Subaru Forester 2023 i Toyota RAV4Z 2022

sty 19, 2024

Jeśli lubisz aktywny wypoczynek i podróże, potrzebujesz samochodu, który nie boi się bezdroży. Z drugiej strony, ważne jest, aby pamiętać, że prawie wszystkie samochody większość czasu spędzają na asfalcie, dlatego w idealnym przypadku dobry samochód do tych zadań powinien bez problemu radzić sobie z dowolnymi warunkami pogodowymi i być w stanie przejechać przez błoto i drogi gruntowe, ale jednocześnie pozostawać komfortowym w codziennych podróżach. Wśród dwóch samochodów, które słyną z wymienionych powyżej cech, można wyróżnić Subaru Forester i Toyota RAV4. Obie modele są znane ze swojej uniwersalności i wszechstronności, dzięki napędowi na wszystkie koła, ale który z tych SUV-ów jest bardziej komfortowy do codziennej jazdy?

2023-Subaru-Forester-Touring-vs-2022-Toyota-RAV4-TRD-Off-Road-2.jpg

Oba samochody posiadają pewne podobne cechy charakterystyczne dla nowoczesnego SUV-a: oba mają napęd na wszystkie koła, niezłe wyposażenie techniczne i różne systemy elektronicznej pomocy kierowcy. Ale jeśli chodzi o konkretne rozpatrywane wersje wyposażenia, to RAV4 i Forester mają też swoje własne cechy.

Toyota RAV4 TRD Off-Road sprawia wrażenie bardziej przygotowanego do bezdroży samochodu. Jego lekkie i wytrzymałe 18-calowe czarne felgi są wyposażone w opony terenowe, a zawieszenie zostało dostrojone przez specjalistów Toyota Racing Development (TRD). Dodatkową ochronę na bezdrożach i przed złą pogodą zapewniają płyty ochronne na podwoziu i grube gumowe dywaniki w kabinie.

2022-Toyota-RAV4-TRD-Off-Road-15.jpg

Subaru Forester Wilderness byłby najbardziej podobnym odpowiednikiem RAV4 TRD Off-Road, ale do tego porównania wzięto Forestera 2023 modelowego roku w topowej wersji Touring. Ten SUV może pochwalić się skórzaną tapicerką foteli, elektrycznym napędem i podgrzewaniem przednich foteli, podgrzewaniem kierownicy i tylnych foteli, wbudowanym systemem nawigacji, wysokiej jakości systemem audio i odtwarzaczem CD. Być może nie jest to najlepsza konfiguracja do jazdy po błocie, ale przecież ważny jest też komfort w mieście.

Rozważane RAV4 i Forester posiadają silniki o podobnej pojemności, generujące podobną moc, ale na tym podobieństwo między dwoma SUV-ami się kończy. Forester jest bardziej ekonomiczny, jego osiągi zużycia paliwa w mieście/na trasie wynoszą 9,04/7,12 l/100 km, w porównaniu do 9,4/7,35 l/100 km RAV4. RAV4 oferuje 1062 l przestrzeni bagażowej za drugim rzędem siedzeń i 1977 l po złożeniu drugiego rzędu. Bagażnik Forestera Touring nie jest tak pojemny, chociaż w niższych wersjach wyposażenia bez panoramicznego dachu dachowego maksymalna pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń może wynosić do 2101 l. Niestety dla RAV4, konkurent posiada większy prześwit i lepsze kąty najazdu i zejścia, co może być przydatne w terenie.

2023-Subaru-Forester-Touring-20.jpg

Subaru Forester Touring przewyższa RAV4 TRD Off-Road również pod względem ceny. Za nowego Forestera Touring żąda się 37720 USD, RAV4 Off-Road kosztuje 38930 USD, a testowany SUV z opcjonalnym dwukolorowym lakierem, cyfrowym lusterkiem wstecznym i wentylacją przednich foteli wyceniono na 41710 USD.

Mimo pewnych różnic między dwoma SUV-ami, w testach na torze wypadają one niemal identycznie. Do 97 km/h Toyota przyspiesza w 8,2 sekundy, a Subaru w 8,5 sekundy. Różnica czasu jest nieco bardziej zauważalna w wyścigu na 402 metry i w teście przyspieszenia od 70 do 105 km/h. Na śliskiej nawierzchni oba SUV-y wykazały taki sam poziom przyczepności, a okrążenie toru w ósemkę pokonały w prawie identycznym czasie. Największa różnica widoczna jest w długości drogi hamowania, gdzie do całkowitego zatrzymania z 97 km/h Foresterowi potrzeba 38,1 metra, a RAV4 zatrzymuje się w 35,6 metra.

2023-Subaru-Forester-Touring-23.jpg

Żaden z dwóch SUV-ów nie posiada szczególnie mocnego silnika. Nie posiadając turbosprężarki ani układu hybrydowego, oba silniki czasami muszą się napracować przy jeździe z dużą prędkością i przy wyprzedzaniu na autostradzie. Silnik w RAV4 jest głośny, co może być irytujące i męczące w długich podróżach, a do tego budzi się i zaczyna ciągnąć dopiero po 4000 obr./min. W Foresterze sprawy mają się lepiej, jego skrzynia biegów CVT, w przeciwieństwie do ośmiobiegowej skrzyni automatycznej w RAV4, nie budzi żadnych zastrzeżeń. Przełączanie na wyższe biegi w Toyocie odbywa się płynnie, ale zbyt wcześnie, ponieważ logika przełączania jest ustawiona na najlepszą oszczędność paliwa. RAV4 nie spieszy się z włączeniem biegu wstecznego, ale gdy w końcu się decyduje, to obniżenie odbywa się dość gwałtownie. Stały napęd na cztery koła w Foresterze zapewnia wrażenie lepszej stabilności i stateczności w porównaniu z automatycznie dołączanym napędem na cztery koła w RAV4. O ile nie liczyć zbyt gwałtownej reakcji nawet na lekkie naciśnięcie pedału gazu w Foresterze, co prowadzi do szarpania, to do silnika i skrzyni biegów Subaru nie można się przyczepić.

2023-Subaru-Forester-Touring-21.jpg

Wzmocniona zawieszenie RAV4 jest wystarczająco miękka w terenie, dzięki czemu SUV pozostaje komfortowy, ale na zwykłej drodze zawieszenie TRD Off-Road okazało się bardziej sztywne niż w zwykłych RAV4. Mimo to, kabina jest dobrze izolowana od wszystkich nierówności drogi. Tak, zawieszenie jest twarde, ale nadwozie prawie nie podskakuje, dlatego jazda po mieście i po autostradzie jest nadal komfortowa. Kierownica jest dobrze wyważona i informacyjna, sterowanie jest precyzyjne i responsywne. Dzięki temu RAV4 ogólnie pozostawia pozytywne wrażenie.

2022-Toyota-RAV4-TRD-Off-Road-18.jpg

Podwozie w Subaru Forester zachowuje się zupełnie inaczej. Jest ono bardziej miękkie i komfortowe, ale z tego powodu cierpi stabilność. Żadna nierówność na drodze nie pozostaje bez wpływu na podwozie, nadwozie kołysze się nawet na niewielkich nierównościach, przez co SUV zaczyna płynąć w pasie. W połączeniu z lekkim i watowanym kierownicą i brakiem informacji zwrotnej, ciągłe korygowanie kierunku pojazdu, aby utrzymać go prosto, staje się męczące. Z większymi wybojami na drodze Forester radzi sobie lepiej, bez sztywności, charakterystycznej dla RAV4, i jeśli nie uwzględnić opisanego powyżej niuansu, to ogólnie jazda za kierownicą Subaru jest bardziej komfortowa. I chociaż droga hamowania w Foresterze jest dłuższa niż w RAV4, to pedał hamulca w Subaru jest przyjemniejszy. Ma on długi skok i siła hamowania rośnie stopniowo, hamulce w RAV4 posiadają dobry zacisk na początku skoku pedału, ale wraz z ruchem pedału siła hamowania prawie nie wzrasta.

2022-Toyota-RAV4-TRD-Off-Road-20.jpg

Z miejsca kierowcy RAV4 sprawia wrażenie dużego, masywnego samochodu. Szeroki kaptur, duże boczne lusterka wsteczne, masywne klamki drzwi i duże, wygodne pokrętła i przyciski pozostawiają miłe wrażenie i tworzą wrażenie samochodu klasy wyższej. Przestrzeń w kabinie jest wykorzystywana z głową, zarówno od strony kierowcy, jak i pasażera znajdują się różne półki do przechowywania drobiazgów.

W kabinie Subaru Forester jest mniej przegródek na drobiazgi, a wizualnie wygląda ona na przeładowaną z powodu dużej ilości detali, tekstur i różnych odcieni kolorów. Pod względem komfortu nie ma na co narzekać, wszystkie punkty kontaktu wykończone są wysokiej jakości, bardzo miękkimi i przyjemnymi materiałami, a fotel ma wiele regulacji, co pozwala uzyskać wygodną pozycję dla każdego kierowcy. Warto osobno wspomnieć o dużych oknach i niskiej linii pasa, co zapewnia doskonałą widoczność.

2023-Subaru-Forester-Touring-1.jpg

Jakość materiałów wykończenia w RAV4 jest dobra, ale nie więcej. Drzwi zamykają się z nieprzyjemnym dźwiękiem, a bujająca się dźwignia zmiany biegów w automatycznej skrzyni biegów sprawia wrażenie, jakby nie była solidnie zamocowana. Wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego ma niską rozdzielczość i nieintuicyjny interfejs (w RAV4 2023 modelowego roku wyświetlacz jest większy i lepszy). Wyświetlacz w Subaru Forester jest nieznacznie lepszy, ale przynajmniej ma intuicyjny interfejs, a nad nim znajduje się jeszcze jeden mały wyświetlacz, wyświetlający niektóre ważne informacje.

2022-Toyota-RAV4-TRD-Off-Road-2.jpg

Jakość materiałów wykończenia na tylnym rzędzie Forestera mile zaskakuje, tylny rząd jest przestronny i pod względem komfortu nie ustępuje przedniemu. Zarówno w Toyocie, jak i w Subaru dla pasażerów tylnego rzędu dostępne są porty USB i dysze systemu klimatyzacji, ale biorąc pod uwagę jakość wykończenia, przestrzeń i większy komfort wejścia i wyjścia, tylny rząd Subaru jest ogólnie bardziej komfortowy.

2023-Subaru-Forester-Touring-2.jpg

Cieszy, że Toyota dodaje wiele systemów wspomagania kierowcy, ale ich działanie budzi wątpliwości. Adaptacyjny tempomat reaguje nieco później, niż powinien, ale jeszcze bardziej irytuje system kontroli pasa ruchu, który pozwala crossoverowi płynąć pasem od krawędzi do krawędzi. W RAV4 2023 modelowego roku te problemy zostały w dużej mierze rozwiązane. W Subaru Forester systemy wspomagania kierowcy działają lepiej, ale irytujące jest to, że zaczynają piszczeć, gdy kierowca odwraca wzrok od drogi, nawet jeśli stoi w korku.

2022-Toyota-RAV4-TRD-Off-Road-8.jpg

Toyota RAV4 i Subaru Forester pozostają godnymi rywalami. Oba samochody przeszły wiele zmian przez lata, ale RAV4 nadal wydaje się nieco przestarzały. Czy RAV4 byłby lepszy, gdyby do porównania nie została wzięta wersja TRD Off-Road? Raczej nie. Poza bardziej surowym wyglądem TRD Off-Road niewiele różni się od innych wersji i nie daje odczuwalnych korzyści na bezdrożach ani asfalcie. Wydaje się bezsensowne przepłacać za bardziej sztywną zawieszkę, która tylko negatywnie wpływa na właściwości jezdne. Nie można również pochwalić głośnego silnika o złej krzywej momentu obrotowego i źle działających systemów wspomagania kierowcy. RAV4 to niezły kompaktowy crossover, ale nie najlepszy z dwóch.

2023-Subaru-Forester-Touring-vs-2022-Toyota-RAV4-TRD-Off-1.jpg

Subaru pozostawia bardziej przyjemne wrażenie dzięki bardziej miękkiej zawieszce, przestronnemu wnętrzu, doskonałej widoczności z miejsca kierowcy i adekwatnie działającym systemom wspomagania kierowcy. Dzięki stałemu napędowi na cztery koła i wyższemu prześwitowi Forester lepiej radzi sobie z bezdrożami i, w przeciwieństwie do Toyoty, wersja Touring w Subaru jest lepszym wyborem niż TRD Off-Road, tym bardziej, że Subaru jest nawet tańsze. Mniejszy pobór paliwa można również zapisać na plus dla Forestera.

2 miejsce: Toyota RAV4 TRD Off-Road 2022

2022-Toyota-RAV4-TRD-Off-Road-24.jpg

Plusy:

Kompaktowy, ale sprawia wrażenie dużego. Przyjemny wygląd nadwozia i wnętrza. Rozsądne wykorzystanie wolnej przestrzeni w kabinie.

Minusy:

Głośny silnik. Twarde zawieszenie. Źle działające systemy wspomagania kierowcy.

1 miejsce: Subaru Forester Touring 2022

2023-Subaru-Forester-Touring-29.jpg

Plusy:

Doskonała widoczność z miejsca kierowcy. Przestronny salon i pojemny bagażnik. Miękka zawieszenie.

Minusy:

Wizualnie przeładowany design wnętrza. Watowany kierownica, pływa na prostych. Systemy bezpieczeństwa piszczą prawie bez powodu.

Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?

Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Promocje i rabaty dla naszych klientów

Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.

Podaruj samochód marzeń!

Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !

Rabat na ponowne zakupy

Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!

Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.

Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna