2024 Tesla Model 3 Standard range vs 2023 Toyota Prius Prime: który z tych samochodów jest lepszy dla początkujących?

sty 22, 2024

Tesla EV

Zakładamy, że dysponujesz pewną kwotą na zakup samochodu elektrycznego. Pomimo niedawnego wzrostu atrakcyjnych opcji w tej samej kategorii cenowej, Tesla Model 3, podstawowa wersja sedana, nadal jest niekwestionowanym liderem rynku. Wśród samochodów elektrycznych, które są stosunkowo dostępne cenowo i oferują przyzwoity zasięg, zachowując przy tym reprezentacyjny wygląd, znajdują się proste, ale smutno wyglądające Chevrolet Bolt i Nissan Leaf z dużym akumulatorem - Tesla Model 3 jest wzorcem, według którego oceniane są wszystkie pozostałe modele. Dzięki zasięgowi EPA wynoszącemu 438 km i niewiarygodnie wygodnej sieci stacji ładowania Model 3 jest atrakcyjną opcją dla większości kupujących jako pierwszy samochód elektryczny. Ponadto, niezależnie od Twojej opinii, większość zwykłych konsumentów uważa Teslę za markę klasy premium, co jeszcze bardziej utrudnia zadanie dla takich konkurencyjnych modeli zorientowanych na masowy rynek, jak nowy Hyundai Ioniq 6, Polestar 2 i nawet tańszy Chevrolet Bolt.

006-2024-Tesla-Model3-Toyota-Prius-Prime.jpg

Ta sytuacja utrzymuje się również w momencie, gdy Tesla wprowadza na rynek swój zaktualizowany Model 3 2024, o kryptonimie Highland, który obiecuje niewielkie podwyżki cen w porównaniu z dzisiejszym wariantem wraz ze nieco zwiększonym zasięgiem. Co więcej, otrzymał on bardziej świeży i atrakcyjny wygląd oraz całkowicie przeprojektowane wnętrze, które w pewnym stopniu przybliża jakość wnętrza do pozycjonowania Tesli jako marki klasy premium. Znacznie się poprawił i ostatecznie zasługuje na swoje pierwsze miejsce jako preferowany wariant wśród potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych, ale czy jest wystarczająco dobry, aby przekonać tych, którzy wątpią, czy są w stanie dokonać pełnego przejścia na korzystanie z samochodu elektrycznego?

Aby to ustalić, zestawiliśmy podstawową nową Teslę Model 3 2024 z akumulatorem o mniejszej pojemności i napędem na tylne koła z nowym hybrydowym Toyota Prius Prime. Podobnie jak Model 3, Prime jest o wiele lepszy od swojego poprzednika - teraz wygląda świetnie i oferuje wystarczający zasięg elektryczny, aby praktycznie pomóc właścicielom unikać stacji benzynowych na nieokreślony czas. Oczywiście, na wypadek rozładowania baterii lub gdyby właściciel postanowił przejechać kraj, istnieje sieć stacji benzynowych, która sprawi, że sieć ładowania Tesli poczerwienieje. Nie ma potrzeby szukania działających ładowarek, nie ma zmartwień o zasięg, nie ma dodatkowego czasu spędzonego w podróży, ponieważ ładowanie dodawało godziny do Twojej podróży. To samochód elektryczny, kiedy tego chcesz, i normalny samochód, kiedy tego nie chcesz.

Krótko o uczestnikach naszego porównania

Oprócz nowego designu na każdym elemencie nadwozia, z wyjątkiem tylnych błotników i paneli drzwi, nowy Tesla Model 3 jest wyposażony w przebudowane zawieszenie i szyby akustyczne na całym nadwoziu. W rezultacie zapewnia to znacznie cichszą i bardziej wyrafinowaną jazdę; duża w tym zasługa nowych amortyzatorów o zmiennym tłumieniu, które pasywnie regulują swój zawór w zależności od prędkości i nasilenia przejazdu koła przez dziurę lub pęknięcie w nawierzchni drogi. Dziury, krawężniki i łączenia rozszerzeń? Model 3 wygładza je wszystkie z charakterystycznym dźwiękiem, który jest bardziej słyszalny niż odczuwalny, przynajmniej w większości przypadków. Nadal jest pewna sztywność w tym, jak tylne zawieszenie przechodzi przez pewne bardziej ostre uderzenia, i czasami może się wydawać, że uderza o ograniczniki zawieszenia, ale ogólnie rzecz biorąc, jest to Model 3 o innej jeździe niż poprzednia wersja, która stale głośno uderzała po wyboistej nawierzchni, przepuszczając do wnętrza tonę wiatru i hałasu z drogi.

170-2024-Tesla-Model-3-RWD-Short-Range-in-motion.jpg

Tesla nie zmieniła baterii ani silnika Model 3 (lub, w przypadku wersji z napędem na wszystkie koła Dual Motor, kilku silników), dlatego oczekiwane zwiększenia zasięgu w porównaniu z oceną EPA w 438 km dla starej wersji Model 3 z jednym silnikiem i standardową baterią są spowodowane ulepszoną aerodynamiką. (Ostateczne liczby nie są jeszcze dostępne, ale spodziewamy się skromnej poprawy zasięgu EPA do 450-470 km.) Nowe zderzaki i reflektory lepiej przylegają do siebie (zagłębienia są dosłownie mniejsze, a przednia część nadwozia jest bardziej szczelna), co pomaga Model 3 lepiej przecinać powietrze przy mniejszym zużyciu energii.

Obniżenie oporów aerodynamicznych było jednym z głównych czynników, które wpłynęły na design nowego Priusa, oprócz klinowej sylwetki i agresywnych wytłoczeń na tylnej części nadwozia. W przeciwieństwie do poprzedniej wersji, hybrydowy typu plug-in Prime i zwykły hybrydowy Prius wyglądają prawie identycznie. To dobrze, ponieważ każdy nowy Prius wyróżnia się szokująco atrakcyjnym designem: ostrymi reflektorami, pochyłym szybą przednią, muskularnymi liniami nadwozia i pełnowymiarowymi tylnymi światłami. Jest futurystyczny i niepodobny do wszystkich poprzednich Priusów, które były po prostu dziwaczne.

2023-Toyota-Prius-Prime-50.jpg

Podobnie jak w przypadku zwykłego Priusa, Prime otrzymał nowy 2-litrowy silnik czterocylindrowy zamiast 1,8-litrowego silnika czterocylindrowego. W połączeniu z nowym silnikiem i akumulatorem litowo-jonowym Prime otrzymał znaczne zwiększenie mocy - z 121 do 220 KM. Tak, jest o wiele szybszy. Zwiększył się również zasięg na prądzie elektrycznym - z 40 do 70 km. Przy pracy w trybie hybrydowym jego ocena łącznego zużycia paliwa według EPA wynosi solidne 4,52 litra na 100 km. Na prądzie elektrycznym jest nadal wydajny - do 1,85 litra na 100 km w ekwiwalencie - niedaleko od wyniku 1,78 litra na 100 km w ekwiwalencie u wspomnianej wyżej tylnonapędowej Model 3. Aby naładować Prime, możesz udać się do swojego lokalnego punktu ładowania lub do dowolnej gniazdka o napięciu 120 woltów lub 240 woltów poziomu 2. Jeśli wybierzesz ostatnią opcję, czas ładowania wyniesie 4 godziny; jeśli wybierzesz pierwszą opcję, będziesz musiał poczekać całą noc - około 11 godzin.

Czy to porównanie jest naprawdę rzeczywistością, a nie żartem?

Wydawałoby się, że pomysł postawienia Priusa obok czegokolwiek choćby odlegle pożądanego, nie mówiąc już o droższej Tesli Model 3, jest dość absurdalny. Ale atrakcyjny wygląd nowego Prime'a wystarczy, aby wydawał się godnym podzielenia sceny z Model 3. Cenowo nasi konkurenci są prawie równi, głównie dlatego, że testowany tutaj samochód Toyota znajdował się w najwyższej konfiguracji.

Oczywiście cena naszej Model 3 nie jest ostateczna, została zawyżona o opcjonalne Full Self Driving (FSD), ambitne oprogramowanie Tesla, które pomaga sedanowi samodzielnie poruszać się po autostradzie i nawet na miejskich ulicach, ale pod nadzorem kierowcy. W starej Model 3 ta funkcja, która wciąż nie była gotowa do wprowadzenia na rynek i znajdowała się w wersji beta, czyli klienci testowali ją w czasie rzeczywistym na drogach publicznych, kosztowała 12 000 dolarów. Jaki jest nasza rada? Zapomnij o tej funkcji; zawsze możesz ją dodać później, być może za większe pieniądze, ale na dzień dzisiejszy ta funkcja jest zbyt zależna i przerażająca w użyciu. Standardowy system wspomagania utrzymania pasa ruchu Autopilot i adaptacyjny tempomat działają tak samo dobrze, a nawet lepiej niż większość konkurencyjnych systemów, i są one wliczone w podstawową cenę. Wszystko działa bardziej płynnie niż również standardowe funkcje Toyota do utrzymania pasa ruchu i adaptacyjnego tempomatu.

008-2024-Tesla-Model3-Toyota-Prius-Prime.jpg

Wśród innych godnych uwagi funkcji znajduje się opcjonalna panel słoneczny na dachu Prime'a, który może dodać pełny ładunek przez ... pewien czas. To trochę karykaturalne, ale panel za 610 dolarów może dodać trochę zasięgu (kilka kilometrów tutaj i tam), gdy Prime jest zaparkowany w miejscach nasłonecznionych, a nawet pomaga zasilić akcesoria, gdy samochód jest w ruchu, łagodząc obciążenie akumulatora. Toyota daje kierowcom wybór trzech poziomów rekuperacji, każdy z kolejno wzrastającym efektem hamowania silnikiem, dzięki czemu można prowadzić Prime'a, praktycznie nie używając pedału hamulca. Problem w tym, że do regulacji tych poziomów trzeba się głęboko zagłębić w menu wyświetlacza deski rozdzielczej i tylko wtedy, gdy Prime jest zaparkowany. Tesla oferuje jeden poziom rekuperacji - silny, choć z pewnością jest to jeden z najlepszych jednopedałowych wariantów na rynku.

Sprawdzanie zasięgu tych dwóch samochodów

Oprócz oczywistych różnic w zasięgu na napędzie elektrycznym - ponownie, oczekiwany zasięg 2024 Tesla Model 3 według EPA wynosi 438 km, a u Prime'a do 70 km - wszystko staje się nieco bardziej skomplikowane. Całkowity zasięg Prime'a, czyli gdy jest on w pełni naładowany i ma pełny 40-litrowy bak paliwa, wynosi około 965 km. Nasz konkretny egzemplarz testowy Prime XSE Premium jest przeznaczony na zasięg na napędzie elektrycznym 63 km i 4,9 l/100 km w cyklu mieszanym, dzięki swoim większym 19-calowym felgom i dodatkowemu wyposażeniu; to samo dotyczy średniej klasy Prime XSE. Wyższe liczby (zasięg na napędzie elektrycznym 70 km, 4,52 l/100 km w cyklu mieszanym) pochodzą dzięki podstawowemu Prime SE, który jeździ na 17-calowych felgach z aerodynamicznymi osłonami. Niemniej jednak XSE Premium jest w stanie przejechać ponad 880 km całkowitego zasięgu, jeśli wykorzystasz cały jego benzynę i energię elektryczną.

142-2024-Tesla-Model-3-RWD-Short-Range-rear-three-quarter-view.jpg

Podczas gdy wciąż czekamy na oficjalne oceny EPA dla nowego Modelu 3, przeprowadziliśmy ten samochód przez własny test drogowy na zasięg i zobaczyliśmy rozczarowujące wyniki: zaledwie 340 km, co jest mniej nie tylko od oceny EPA dla starego Modelu 3, ale i od przewidywanej liczby dla nowych ocen EPA. W innych krajach oficjalne wyniki zasięgu 3. generacji rosną o około 10 procent, co Tesla nie zaprzeczyła, że może się również wydarzyć w Ameryce. Zaktualizowany Dual Motor Long Range Model 3 również nie wytrzymał konkurencji, jego zasięg w naszym teście w wysokości 402 km okazał się niższy od ocen EPA w wysokości 536 km dla starego Dual Motor.

Oczywiście, jeśli Prime ma nie tylko dziesiątki tysięcy ładowarek poziomu 2 na całym świecie, ale i wiele tradycyjnych stacji benzynowych, to Model 3 ma dużą sieć ładowarek. Można to uznać za wbudowaną funkcję każdego samochodu Tesla i rozprasza ona tak zwane „zaniepokojenie zasięgiem”. To duży czynnik na korzyść równości i jedna z głównych przyczyn, dla których Model 3 jest tak atrakcyjny nawet dla kupujących, początkujących w dziedzinie samochodów elektrycznych lub tych, którzy rozważają przejście na całkowicie elektryczny samochód. Możesz podróżować i ładować się prawie tak samo jak na zwykłym samochodzie z silnikiem benzynowym, biorąc pod uwagę, że w dzisiejszych czasach stacje ładowania poziomu 2 są dość liczne. I nie zapominaj, że ładowarki Tesla zazwyczaj działają częściej niż uniwersalne publiczne ładowarki, które mogą być bardzo trudne w użyciu, a tym bardziej można na nich polegać.

2023-Toyota-Prius-Prime-49-1.jpg

To znowu przechyla szalę na niekorzyść Prime'a w kilku aspektach. Wbudowany litowo-jonowy akumulator Prime nie jest taki duży, więc można by pomyśleć, że będzie się ładować szybciej. Ale niestety, wbudowane ładowarki są wolne, maksymalnie 16 amperów i 3,5 kW. Nawet z tak sobie pikową prędkością ładowania 170 kW Model 3 może naładować się z 5 do 80% w 33 minuty na Superchargerze. Prime ładuje się do czterech godzin na ładowarce poziomu 2, co oznacza, że jest to bardziej urządzenie, które można podłączyć do gniazdka na noc i użyć do jazdy rano. Tak, zasięg tylko na napędzie elektrycznym od 63 do 70 km w większości pokrywa codzienne potrzeby jazdy większości ludzi, ale jeśli zasięg Modelu 3 w wysokości 340 km Cię rozczarowuje, Toyota Prius z dwucyfrowym wynikiem będzie wydawać się jawnie niewystarczającym, jeśli Twoim celem jest działanie wyłącznie na elektronach.

Co różni te dwa samochody?

Cóż, jeśli chodzi o ładowanie i zasięg, to w pewnym sensie wszystko jest jasne. Czy są jeszcze jakieś inne różnice między tymi samochodami? Oczywiście, że tak. 2024 Tesla Model 3 wygląda i sprawia wrażenie bardziej luksusowego samochodu, ale pamiętaj, że porównujemy ją tutaj z najdroższą 2023 Toyota Prius Prime, jaką można kupić. Cena początkowa Prius Prime jest znacznie niższa i rzeczywiście, cena Tesla Model 3 musi się postarać, aby wyglądać na bardziej atrakcyjną. Szczególnie spodobała nam się nowa cisza wewnątrz Modelu 3; na autostradzie jest naprawdę wyciszony i żaden hałas opon ani szum wiatru nie dociera do Twoich uszu. Ci, którzy są uzależnieni od technologii, będą zachwyceni nowym ekranem dotykowym na tylnej kanapie, który może odtwarzać Netflix, YouTube i wiele więcej, a także sterować tylnymi nawiewami, a także nowym kierownicą bez uchwytu i jej przyciskami kierunkowskazów. Przełączanie biegów odbywa się teraz za pomocą algorytmu przewidywania - wsiadaj do samochodu, a on zgaduje, dokąd chcesz jechać - lub przynajmniej próbuje. Nowy suwak na ekranie dotykowym oferuje bardziej bezpośrednią kontrolę nad trybami Drive, Reverse, Park i Neutral, a także nadmiarowy rząd przycisków dotykowych na konsoli sufitowej.

001-2024-Tesla-Model-3-RWD-Short-Range-driver-seat-1.jpg

Prius Prime jest całkowitym przeciwieństwem Modelu 3. Podczas gdy wygląd samochodu Tesla, choć zaktualizowany, pozostaje znajomy i tradycyjny, z wyjątkiem braku kratki z przodu, Prius wygląda jak uciekinier z reebota Robocopa. W środku jest bardziej zwyczajny, z dość typowym układem deski rozdzielczej z dwoma wyświetlaczami, kilkoma normalnie wyglądającymi przyciskami i nawet tym przełącznikiem elektronicznego selektora biegów, którego Toyota używa w Priusach od dziesięcioleci. Przestrzeń wewnętrzna jest nieco mniejsza niż w starym Priusie, z powodu dramatycznego rozmiaru spoilera, ale nadal jest wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych. Chociaż tylne siedzenie Modelu 3 jest teraz lepsze i wygodniejsze niż wcześniej, a nawet większe niż w Priusie, jego bagażnik nie jest tak pojemny jak bagażnik Toyota Prius o pojemności 0,575 m3. Ogólnie rzecz biorąc, 2024 Tesla Model 3 to bardziej luksusowy i nowoczesny samochód niż Toyota Prius Prime. Oferuje lepszą ciszę w kabinie, bardziej nowoczesne wnętrze, a także możliwość szybkiego ładowania na sieci Supercharger. Jednak Prius Prime ma bardziej pojemny bagażnik i bardziej przystępną cenę.

016-2024-Tesla-Model-3-RWD-Short-Range-dashboard.jpg

Filmy na YouTube o samochodach Tesla, które przyspieszają od 0 do 100 km/h w ciągu kilku sekund, są powszechnie znane, więc szybkość jest oczekiwaną cechą. Niemniej jednak ten skromny Model 3 Standard Range nie jest tak szybki jak Plaid. Jego silnik tylny o mocy 257 KM i momencie obrotowym 361 Nm rozpędza Model 3 Standard Range do 100 km/h w 5,6 sekundy - to porównywalne z silnikami podstawowymi w luksusowych sedanach z segmentu D.

2023-Toyota-Prius-Prime-1-1.jpg

Z drugiej strony, większość ludzi spodziewa się, że samochody Prius będą wolne, ale to kolejna dziedzina (oprócz stylu), w której Toyota znacznie przekroczyła oczekiwania. Prime o mocy 220 KM napędzany na przednie koła przyspiesza do 100 km/h w 6,4 sekundy. To wolniej niż Tesla Model 3, co naturalne, ale jest to o całe cztery sekundy szybciej niż stary Prime, a wynik ten jest mocno w strefie sportowych kompaktów. Honda Civic Si przyspiesza do 100 km/h wolniej, a Volkswagen Golf GTI znajduje się w zakresie osiągów Toyota Prius.

Jeśli wcześniej podobał Ci się Model 3, spodoba Ci się i ten nowy, który zachowuje dziwną kombinację wyraźnego przechyłu nadwozia i nadmiernie szybkiego układu kierowniczego starego modelu „trójki”. Daje to samochodowi nadpobudliwą sterowność w zakrętach, którą niektórzy kierowcy mogą uznać za „sportową”. Wymaga to pewnego przyzwyczajenia, chociaż chwalimy informacyjny układ kierowniczy tego tylnonapędowego Modelu 3 Standard Range. Jak już wspomniano, zawieszenie teraz lepiej radzi sobie z nierównościami drogi, chociaż ogólna konfiguracja nadal jest sztywna w pionowych ruchach. Toyota Prius Prime jest równie ekscytująca w prowadzeniu, ale bez dziwnego przechyłu nadwozia; w rzeczywistości Prime jest naprawdę podkręcony, z doskonałą stabilnością skrętu i dobrymi odczuciami z układu kierowniczego. Naprawdę możesz pojechać nim po polnej drodze - nie dlatego, że musisz, lub dlatego, że pełnowymiarowy pick-up oddycha Ci w plecy, a dlatego, że chcesz.

Wybór zwycięzcy należy do Ciebie

Przysięgamy, że to nie jest wymówka, aby nie podejmować kontrowersyjnych decyzji, ale tutaj zwycięzca naprawdę zależy od osobistych okoliczności. Jeśli masz wystarczającą infrastrukturę ładowania w pobliżu, 2024 Tesla Model 3 to świetny wybór, pełen mnóstwa fajnych detali. To atrakcyjny samochód elektryczny z fajnymi technologiami i, po raz pierwszy, wykończeniem i jakością, które odpowiadają jego pozycji jako alternatywy dla BMW serii 3 i Mercedesa-Benz klasy C dla współczesnych laików.

003-2024-tesla-model3-toyota-prius-prime-1.jpg

Jednak 2023 Toyota Prius Prime jest bardziej przekonująca. Jasne, chcielibyśmy, aby miał szybsze ładowanie i oferował minimalną liczbę ustawień ładowania - ale można to uznać za łatwość użytkowania: nie trzeba bawić się planowanym ładowaniem ani różnymi procentami ładowania. Po prostu podłącz go i poczekaj, aż będzie w pełni naładowany. I co, że nie jest w pełni elektryczny? To naprawdę dobry (i dostępny) samochód do jazdy do 70 km na raz na napędzie elektrycznym. A jeśli musisz jechać dalej, możesz jechać o wiele dalej - ponad dwa razy dalej niż pełny zasięg Modelu 3, zużywając bardzo mało benzyny. Z obydwoma źródłami zasilania Prime jest szybki i bardzo przyjemny w prowadzeniu, podczas gdy jego design robi bardziej głośne oświadczenie niż design Modelu 3 - a bycie w formie hatchbacka czyni go bardziej praktycznym w ogólnym rozrachunku. Ta wszechstronna opcja samochodu stawia początkujących w świecie samochodów elektrycznych w sytuacji, w której trudno jest odmówić oferty, tym bardziej na rzecz w pełni elektrycznej Tesli Model 3, która dodatkowo jest droższa.

Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?

Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Promocje i rabaty dla naszych klientów

Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.

Podaruj samochód marzeń!

Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !

Rabat na ponowne zakupy

Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!

Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.

Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna