Szlachetny i szybki 2024 Aston Martin DB12

sty 17, 2024

Route Napoléon to droga, która biegnie od Francuskiej Riwiery na północ do Grenoble. Jest uważana za jedną z najlepszych dróg samochodowych w Europie. Znajduje się na niej wiele ciasnych, kręconych zakrętów i szybkich wiraży, oddzielonych krótkimi odcinkami prostych. Większość drogi przebiega przez park narodowy, więc nie ma tu zbyt wielu samochodów. Jednak nie jest ona tajemnicą, a na Route Napoléon można spotkać grupy motocyklistów, grupy turystyczne i, oczywiście, miłośników biwakowania. Idealny samochód dla Route Napoléon powinien być zwrotny i responsywny w zakrętach, stabilny przy wysokich prędkościach i mieć mocny silnik, aby można było z łatwością wyprzedzać wolno poruszające się samochody na krótkich odcinkach z dozwolonym wyprzedzaniem i z entuzjazmem pędzić po dolinach. Takim samochodem jest Aston Martin DB12.

2024-aston-martin-db12-106-64933a95917aa.jpg

DB12 to duży samochód i wydaje się dość szeroki, gdy jedziesz po wąskich uliczkach Lazurowego Wybrzeża. Na szczęście, kierownica, która została zmodernizowana w celu zwiększenia precyzji zarówno na prostym odcinku, jak i w zakrętach, ułatwia kontrolę nad tym samochodem. Prędkość obrotu kierownicy pozostała taka sama - 2,4 obrotu od oporu do oporu, a przełożenie nie zmienia się, co poprawia przewidywalność zachowania samochodu. Siła wspomagania elektrycznego kierownicy zmienia się w zależności od prędkości i wybranego trybu jazdy, ale nie zbyt mocno. Uczucie centrum na prostym odcinku było również jednym z kluczowych aspektów przy opracowywaniu specjalnych opon Michelin Pilot Sport 5S dla DB12 (rozmiar opon: 275/35-ZR21 z przodu i 325/30-ZR21 z tyłu).

2024-aston-martin-db12-109-64933a985d965.jpg

Oczywiście, DB12 ma doskonałą sterowność. Nawet kiedy jedziesz nim po krętych drogach z dużą prędkością, prawdopodobnie nie będziesz w stanie go wyprowadzić spod kontroli. Kiedy nieoczekiwanie napotkasz zwężający się zakręt lub gwałtownie naciśniesz gaz, aby przyspieszyć po wyjściu z zakrętu, samochód pozostanie stabilny. Aston Martin twierdzi, że 52% masy samochodu przypada na tylne koła, dlatego DB12 czuje się bardzo zrównoważony, z ostrym wejściem w zakręty i niewielkim odchyleniem przedniej części samochodu podczas przyspieszania.

Ustawienie podwozia dla nowego DB12 zostało przeprowadzone w celu zachowania płynności jazdy, ale jednocześnie poprawy sterowności. Do trzech podstawowych trybów jazdy — GT, Sport i Sport+ — dodano nowe tryby Wet i Individual. Jest również dostępnych 9 poziomów kontroli trakcji, gdy wyłączasz system kontroli stabilności pojazdu (ESC).

2024-aston-martin-db12-108-64933a985dc9c.jpg

Dyrektor ds. wydajności samochodów Simon Newton mówi, że chciał, aby samochód „oddychał”, dlatego nowe adaptacyjne amortyzatory Bilstein DTX zostały ustawione tak, aby pozwalały na pewne ruchy pionowe nawet w najtwardszym trybie. Ten najtwardszy tryb zachowuje pewną płynność jazdy — w przeciwieństwie do większości samochodów Mercedes-AMG lub BMW M w ich trybie maksymalnego przyspieszenia.

Największym zmianą mechaniczną w DB12 w porównaniu do DB11 jest silnik. Dwulitrowy, turbodoładowany silnik V8 nadal pochodzi od AMG, ale jest znacznie mocniejszy niż w DB11. Większe turbosprężarki, przeprojektowany profil wałka rozrządu i wyższa kompresja zwiększają moc do 671 koni mechanicznych i 800 Nm momentu obrotowego, co jest o 143 konie mechaniczne i 104 Nm więcej niż w DB11. Nowy V8 przewyższa również wcześniej dostępny V12 z jego 630 końmi mechanicznymi i 700 Nm momentu obrotowego. (V12 nie jest obecnie oferowany dla DB12, ale wewnętrzne źródła Astona sugerują, że pewnego dnia może być ponownie dostępny.)

2024-aston-martin-db12-111-64933a9baada5.jpg

Jak oczekiwano, silnik V8 nie rozczarowuje. Szeroki zakres momentu obrotowego silnika — szczyt przypada na 2750–6000 obr./min — oznacza, że turbodoładowany V8 jest bardzo mocny w całym zakresie obrotów. I ten silnik naprawdę robi wrażenie. Aston Martin twierdzi, że przyspieszenie do 96 km/h zajmuje 3,5 sekundy, ale w praktyce DB12 wydaje się nawet szybszy. Na Route Napoléon, gdy naciśniesz pedał gazu, samochód pędzi do następnego zakrętu, a nawet najbardziej niebezpieczne możliwości wyprzedzania nagle stają się możliwe. Jedyną skargą, która może się pojawić, jest agresywna mapa przepustnicy w trybie Sport+.

Silnik, który może rozpędzić samochód z taką siłą jak ten V8, wymaga hamulców, które będą równie mocne przy hamowaniu. Twarda i niezawodna lewa pedał w Aston Martin DB12 zaciskają tarcze ceramiczno-węglowe, które w pełni spełniają swoje zadanie. Mocne tarcze widoczne są przez nowe 21-calowe koła (9,5 cala szerokości z przodu i 10,5 cala szerokości z tyłu). Rozmiar kół jest większy niż 20-calowe koła w DB11, ale nowe koła kowalne są łącznie o 8 kilogramów lżejsze.

2024-aston-martin-db12-112-64933a9a5128e.jpg

DB12 ponownie wykorzystuje 8-biegową skrzynię biegów ZF z tylnym napędem, a przełożenia są takie same jak poprzednio. Jednak przełożenie głównej przekładni jest teraz o 13% mniejsze, co pomaga przyspieszyć w aktualnym biegu, więc zapotrzebowanie na dodatkową moc w średnim zakresie obrotów często może zostać zaspokojone bez zmiany na niższy bieg. Aston Martin przeniósł duże łopatki zmiany biegów z kolumny na kierownicę, ale nie trzeba ich używać, ponieważ ta skrzynia biegów jest intuicyjna. Bez względu na tryb jest zaskakująco spostrzegawcza przy zmianie biegów na wejściu w zakręty i utrzymaniu biegu przy gwałtownym przyspieszaniu z nich. W przeciwnym scenariuszu, gdy jedziesz powoli przez zatłoczony centrum miasta lub na parkingu, ta automatyczna skrzynia biegów z hydrotransformatorem nie wykazuje żadnych szarpnięć i opóźnień, które mogą wystąpić w przypadku skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem.

2024-aston-martin-db12-119-64933a9e18d74.jpg

Route Napoléon prawdopodobnie nie jest najlepszym miejscem na efektowną jazdę, ale Francuska Riwiera z pewnością jest. W tym zakresie DB12 łatwo radzi sobie ze swoim zadaniem, chociaż zwykli ludzie mogą nie odróżnić go od poprzednika. Patrząc na DB12, można pomyśleć, że projektanci Astona Martina po prostu wzięli DB11 i zdecydowali, że naprawdę nie mogą go poprawić. W rzeczywistości główny dyrektor kreatywny Astona Martina Marek Reichman twierdzi, że większość paneli nadwozia jest nowych lub została zmieniona (drzwi zostały przeniesione, a dach pochodzi z Astona Martina DBS). Jednak wygląd jest tak podobny, że charakterystyczne cechy DB12 sprowadzają się głównie do detali: większej kratki wlotu powietrza, która unosi zderzak, zmienionego kształtu reflektorów, bardziej wyróżniającego się spojlera i nowych lusterek wstecznych o minimalistycznych obudowach, umieszczonych na przeprojektowanych wspornikach.

2024-aston-martin-db12-121-64933a9e8f1a0.jpg

Kształt nadwozia samochodu jest praktycznie identyczny z kształtem DB11, ale jest on zamontowany na wzmocnionej ramie aluminiowej. Zmiany w konstrukcji przegrody silnika, poprzeczki przedniej, przegrody tylnej i podstawek dna zwiększyły sztywność strukturalną nadwozia o obiecane 7%. Rozstaw kół przednich został nieznacznie poszerzony (o 0,2 cala), a tylnych jeszcze bardziej (o 0,9 cala).

Podczas gdy Aston Martin dążyli do kontynuacji wyglądu na zewnątrz, z wnętrzem było inaczej: zastąpili poprzedni, pulchny deskę rozdzielczą cieńszą, co sprawia, że przednia część kabiny jest nieco bardziej przestronna, chociaż oszklenie (które się nie zmieniło) pozostaje dość małe. Aston Martin DB12 ma trzy różne warianty siedzeń: w prezentowanym samochodzie zainstalowano środkowe fotele Sport Plus, które mają wystarczające wsparcie boczne, ale przyciski sterujące po bocznej stronie konsoli są nieco niewygodne. Podobnie jak poprzednio, tylne siedzenia są raczej przeznaczone na teczkę lub plecak niż na człowieka. Aromatyczna skóra Bridge of Weir i alcantara pokrywają prawie wszystkie wewnętrzne powierzchnie samochodu, a także zostały ozdobione włóknem węglowym, chociaż kupujący mają wiele innych opcji.

2024-aston-martin-db12-110-64933a9a3e3c1.jpg

Aston Martin zrezygnowali z systemu informacyjno-rozrywkowego Mercedesa, który był używany w DB11, i zastąpili go nowym systemem. Ekran, teraz całkowicie zintegrowany ze stopniowaną konsolą centralną, może wydawać się za mały, ale wygląda dobrze, a ekran główny wyświetla kilka funkcji jednocześnie, w tym skróty do sterowania klimatyzacją, takie jak „ciepłe ręce”. Obsługiwane jest bezprzewodowe lustrzane odbicie smartfonów Apple i Android. System może również otrzymywać aktualizacje bezprzewodowo.

2024-aston-martin-db12-116-64933a9d52369.jpg

Na szczęście Aston Martin nie poszedł za nowoczesnymi trendami i nie zastosował dotykowych ekranów wszędzie, ale zachował taktyczność wysokiej jakości przełączników, w tym suwaków do regulacji temperatury, prędkości wentylatora i głośności dźwięku, a także wiele przycisków do podstawowych funkcji sterowania (twardość amortyzatorów, głośność wydechu, system stabilizacji toru jazdy), a także kamery cofania i niektóre funkcje klimatyzacji. Dotykowe nakładki na ramionach kierownicy są podobne do nakładek Mercedesa. Tryb jazdy wybiera się za pomocą dużego dysku na centralnej konsoli z przyciskiem start/stop pośrodku. Bezprzewodowa ładowarka do smartfona znajduje się na otwartej dolnej części konsoli, co może martwić tych, którzy nie lubią, gdy ich telefon znajduje się poza zasięgiem wzroku; połączenie przewodowe można również znaleźć wewnątrz centralnej konsoli.

2024-aston-martin-db12-105-64933a94025c1.jpg

Aston Martin zauważa, że w ostatnim czasie radykalna zmiana modelu była poprzedzona zwiększeniem oznaczenia modelu o dwa: DB7 na DB9, DB9 na DB11 (z wyjątkiem ultralimitowanego DB10). Nazwa nowego samochodu DB12, a także jego wygląd sugerują, że jest to bardziej gruntowne uaktualnienie. Ta aktualizacja plasuje ten Aston Martin na szczycie światowego rankingu luksusowych samochodów sportowych turystycznych, co czyni DB12 idealnym samochodem do jazdy po jednej z najsłynniejszych dróg Europy.

Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?

Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Promocje i rabaty dla naszych klientów

Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.

Podaruj samochód marzeń!

Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !

Rabat na ponowne zakupy

Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!

Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.

Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna