Ten drapieżnik się nie poddaje! Ale są szanse, że prawdopodobnie nie rozpoznasz nowego Jaguara
sie 02, 2024
"Myślę o tym jako o kroku wstecz" - powiedział dyrektor zarządzający Jaguar, Rowdon Glover, w krótkiej rozmowie na festiwalu Goodwood Speed w czerwcu, "tam, gdzie wszystko się zaczęło dla Jaguara". Według niego, będzie to obejmować legendarne "skaczące" logo jaguara, wbrew doniesieniom o jego wymarciu. Jest to najbardziej szczere i bezpośrednie oświadczenie przedstawiciela JLR na temat teraźniejszości i przyszłości wiecznie walczącej luksusowej marki. Ostatnio wszystkie nagłówki o Jaguarze dotyczyły tego, że marka anulowała wszystkie swoje istniejące modele przed wielkim restartem w przyszłym roku, o którym firma milczała w najlepszym razie. Teraz, w przeddzieju wielkiej zapowiedzi w grudniu, Glover i jego zespół dali nam trochę informacji o tym, co dzieje się za kulisami.
"Dążenie do wielkości było błędem" - powiedział wprost Glover. Pozycjonowanie marki bardziej jako premium niż luksusowej, ekspansja na więcej segmentów i niższe punkty cenowe z nadzieją na większe wolumeny sprzedaży okazały się nieudaną strategią. Wraz z przejściem świata na elektryczność i crossovery marka, znana głównie ze swoich sportowych samochodów i sedanów, ryzykowała pozostanie w tyle, ponieważ jej własne crossovery i jedyny samochód elektryczny nie były w stanie skutecznie konkurować.
Nowy elektryczny Jaguar o zasięgu 690 km
To, co widzimy teraz, nie jest początkiem wielkiego resetu do ustawień fabrycznych. Zaczęło się kilka lat temu od anulowania gotowego do produkcji elektrycznego XJ jeszcze przed tym, jak ujrzał światło dzienne. Kierownictwo Jaguara zdecydowało, że potrzebują nowego kursu, a tradycyjny duży luksusowy sedan, zaszczepiony na platformie elektrycznego Range Rovera, nie będzie odpowiedni do tej roli.
Później opracowano nową, wyspecjalizowaną platformę JEA, wypełnioną technologią akumulatorów, silników i inwerterów, bezpośrednio wpływającą na zespół Jaguar TCS Racing Formula E. Inwertery wykorzystujące węglik krzemu Wolfspeed deklarują wydajność do 99 procent, podczas gdy olej przekładniowy opracowany przez Castrol jest w pełni recyklingowany i może być odzyskany, przefiltrowany i ponownie wykorzystany, co poważnie ogranicza ilość odpadów. Jaguar obiecuje zasięg 690 km według szacunków EPA w pierwszym z trzech nowych samochodów, które zostaną zaprezentowane w ciągu następnego roku lub dwóch, a także możliwość ładowania do 80 procent w 15 minut i pełną kompatybilność z siecią superładowarek Tesla.
Jaguar nie powinien być czyjąś kopią
"Powinien być niezwykle pożądany" - powiedział Glover. "Nikomu nie potrzebny jest samochód elektryczny za 100 000 dolarów tylko dlatego, że jest elektryczny". Aby to osiągnąć, Glover i jego zespół opierają się na starej cytacie ich założyciela, sir Williama Lyonsa, który stwierdził, że "Jaguar nie powinien być czyjąś kopią". Opisuje swój nowy język projektowania jako "bardzo nowoczesny, bardzo prosty, pozbawiony powierzchownych wykończeń" i wyglądający "tak, jakby były wycięte z jednego bloku". Według niego, te samochody będą budziły "ogromną uwagę". Przyznaje, że design prawdopodobnie będzie polaryzujący, ale tak właśnie mają być i nie mogą być przestarzałe. To ostatnie ma kluczowe znaczenie, ponieważ Jaguar dąży do nieco dłuższego cyklu życia swoich nowych produktów, od siedmiu do ośmiu lat.
"Oczekujcie czegoś bardziej ostrego, niż możecie się spodziewać po nas" - powiedział. To zadanie mógł rozwiązać każdy. Jaguar rzucił wyzwanie swoim trzem studiom projektowym na całym świecie, aby każde z nich stworzyło trzy style nadwozia, ale nie nakładał na nich żadnych innych ograniczeń. Nie było żadnych innych zasad i żadnych konkretnych platform lub rozmiarów, którym musiałyby odpowiadać samochody. W rezultacie powstało 17 pełnowymiarowych modeli, z których nie wszystkie miały tradycyjne formy sedanów i crossoverów, powiedział Glover.
Nowy czterodrzwiowy Jaguar GT
Pierwszy samochód opisany jest nie jako sedan, a raczej jako "czterodrzwiowe GT". Na pytanie, dlaczego nie zacznie od crossovera, Glover przyznaje, że "czterodrzwiowe GT" nie będzie najlepiej sprzedającym się modelem w nowej linii, ale jest najczystszym ucieleśnieniem nowej filozofii projektowania. Według niego, przy transformacji marki trzeba od razu zrobić wszystko dobrze. I chociaż tak zwany "skoczek" wciąż żyje, będzie on również przeprojektowany i wykorzystany "trochę inaczej" niż tradycyjna ozdoba maski.
Jednak poza logo, co połączy te zupełnie nowe Jaguary ze sławną historią marki? Glover powiedział, że chodzi o zachowanie niektórych bardzo specyficznych elementów dziedzictwa marki i selektywne przenoszenie ich na nowe samochody. Jako przykład wskazuje na pozycję siedzenia klasycznego XJC V-12 i na to, co czujesz, kiedy nim jeździsz. Według niego, doświadczenie z jazdy będzie takie samo w nowym samochodzie.
Zmienić się muszą nie tylko samochody. Glover powiedział, że konieczna jest zmiana każdego aspektu "relacji z klientami", od sprzedaży detalicznej po serwisowanie. Próbuje powtórzyć podejście branży dóbr luksusowych, a nie tradycyjne doświadczenie sprzedaży samochodów. Rozumiemy to jako nienachalny, bezproblemowy proces sprzedaży w salonach w stylu lounge z dużą ilością personalizacji i usług concierge'owych w każdej chwili, gdy samochód wymaga serwisu.
Nowe pokolenie Jaguarów ujrzy światło dzienne już w grudniu
Wywiad z szefem Jaguara zakończył się zanim korespondenci mogli zadać mu dodatkowe pytania, więc wciąż mamy niewiele informacji o tym, jak naprawdę będą wyglądały nowe Jaguary, ale nie będziemy długo czekać. Glover powiedział, że prototypy są już testowane na poligonach i wkrótce wyjadą na drogi publiczne pod gęstym kamuflażem. Globalny debiut "egzemplarza z wizją projektową" odbędzie się gdzieś w USA w grudniu tego roku przed prezentacją pierwszego seryjnego samochodu, który trafi do sprzedaży pod koniec 2025 roku.
Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?
Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.
Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!
Promocje i rabaty dla naszych klientów
Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.
Podaruj samochód marzeń!
Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !
Rabat na ponowne zakupy
Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.
Wybierz samochód już teraz!
Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.
Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.