Volvo prezentuje nowy flagowy elektryczny crossover EX90

gru 23, 2022

Volvo ma obecnie w swojej ofercie dwa pojazdy elektryczne: XC40 Recharge i podobny C40 Recharge, oba oparte na zmodyfikowanych istniejących architekturach. Nowy EX90 został zbudowany od podstaw na nowej architekturze zaprojektowanej specjalnie dla pojazdów elektrycznych, więc już teraz możemy sobie wyobrazić, jak będą wyglądać inne nowe pojazdy elektryczne Volvo.

Główna charakterystyka

W momencie wprowadzenia na rynek nowy EX90 będzie dostępny z napędem na wszystkie koła i dwoma silnikami elektrycznymi. Dwa silniki z magnesami trwałymi w wersji standardowej mają łączną moc 402 KM. i wydobyć 770 Nm momentu obrotowego. EX90 Performance może wytworzyć 496 KM. i 910 Nm momentu obrotowego. Według Volvo standardowa wersja rozpędza się do 97 km/h w 5,7 sekundy, model Performance przyspiesza o sekundę szybciej. EX90 był wyposażony w pneumatyczne zawieszenie i tarcze hamulcowe o średnicy odpowiednio 15,7 i 15,4 cala z przodu iz tyłu. Promień skrętu nowego crossovera wynosi 11,79 m, czyli o około 30 cm mniej niż w XC90.

2024-volvo-ex90-101-1667925360.jpg

EX90 wykorzystuje architekturę 400-woltową i ma użyteczną pojemność baterii 107 kWh, co pozwoli mu przejechać około 485 km. na jednym ładowaniu. Ze stacji ładowania o mocy 250 kW EX90 będzie w stanie uzupełnić poziom naładowania baterii od 10 do 80% w około 30 minut. Crossover obsługuje technologię Plug and Charge, która pozwala automatycznie pobierać pieniądze za ładowanie z konta podczas korzystania z niektórych stacji ładowania.

Architektura EX90 obsługuje ładowanie dwukierunkowe, tj. zwrotnicę można wykorzystać jako zapasowe źródło zasilania w prywatnym domu, być może Volvo pozwoli nawet na sprzedaż energii zmagazynowanej w akumulatorze zakładom energetycznym. Volvo planuje sprzedać cały potrzebny do tego sprzęt i oprogramowanie, ale nie wiadomo jeszcze, na jakich rynkach te usługi będą dostępne. Poza domem EX90 może zasilać różne pojazdy, a nawet ładować inny samochód elektryczny Volvo. EX90 jest pod pewnymi względami podobny do niedawno zaprezentowanego Polestar 3, przy czym oba pojazdy elektryczne mają tę samą pojemność akumulatora, moment obrotowy i obsługę ładowania dwukierunkowego. Bezpieczeństwo

2024-volvo-ex90-108-1667925363.jpg

Volvo twierdzi, że EX90 to najbezpieczniejszy samochód w historii firmy. Bezpieczeństwo nowego crossovera było pompowane w kilku kierunkach jednocześnie. Po pierwsze, w kabinie znajdują się dwie kamery skierowane na kierowcę oraz czujnik w kierownicy, które służą do monitorowania uwagi kierowcy. Jeśli kierowca zachoruje na drodze lub zaśnie za kierownicą, EX90 będzie mógł zatrzymać się na poboczu i włączyć alarm. Po drugie, w kabinie zainstalowany jest specjalny czujnik, który rozpoznaje dzieci i zwierzęta. Wychodząc z samochodu otrzymasz przypomnienie, że w kabinie znajduje się dziecko lub zwierzę, system może wyłączyć ryglowanie drzwi i automatycznie uruchomić klimatyzator, aby utrzymać komfortową temperaturę dla dziecka lub zwierzęcia. Po trzecie, EX90 został wyposażony w system Pilot Assist, do którego funkcjonalności oprócz dotychczasowego systemu utrzymywania samochodu na pasie ruchu dodano system automatycznej zmiany pasa ruchu. EX90 ma też na pokładzie całe niezbędne wyposażenie do autonomicznej jazdy, które Volvo może wypuścić później.

Projekt

Zewnętrznie EX90 jest podobny do pokazanego wcześniej Concept Recharge, ale kształt EX90 bardziej przypomina crossover, a nie kombi, jak miało to miejsce w przypadku koncepcji. Wymiary nowego EX90 są zbliżone do XC90, oba samochody mają ten sam rozstaw osi (2984 mm). Całkowita długość EX90 jest nieco dłuższa niż XC90 i wynosi 5037 mm. EX90 ma 1963 mm szerokości, czyli jest nieco szerszy niż XC90, podczas gdy wysokość nowego crossovera jest nieco niższa i wynosi 1748 mm.

2024-volvo-ex90-114-1667925365.jpg

Aby uzyskać niski współczynnik oporu powietrza (0,29), przód crossovera został lekko zaokrąglony, klamki drzwi i szyby wykonane na tym samym poziomie co drzwi, 22-calowe koła mają aerodynamiczne kołpaki. Czujniki, które przydadzą się do autonomicznej jazdy, znajdują się na półce z przodu dachu. Ogólnie rzecz biorąc, nowy EX90 jest wykonany w znanym już i znanym projekcie Volvo i, jak powiedział główny projektant Volvo, Robin Page, decyzja ta została podjęta świadomie. Według niego firma postanowiła na razie nie eksperymentować z projektem, ale nie wyklucza takiej możliwości przy projektowaniu nowych modeli w przyszłości.

Salon

Wystrój wnętrza EX90 jest nowością w Volvo i ma wiele podobieństw z wnętrzem Polestar 3. Panel przedni wygląda lakonicznie, pośrodku znajduje się duży pionowy wyświetlacz dotykowy, kolejny mniejszy wyświetlacz znajduje się przed kierowcą i pełni rolę cyfrowej tablicy rozdzielczej. Wyświetla prędkość, pozostały zasięg, a także pozycję samochodu na drodze i pojazdów wokół niego.

2024-volvo-ex90-119-1667925367.jpg

Fizyczne elementy sterujące w postaci przycisków i pokręteł są praktycznie nieobecne, z wyjątkiem dużej podkładki regulacji głośności na konsoli środkowej, zmiana biegów odbywa się za pomocą przełącznika na kolumnie kierownicy. W zależności od tego, czy jesteś w ruchu, czy stoisz na parkingu, na 14,5-calowym ekranie dotykowym możesz wyświetlić różne aplikacje, które są najbardziej potrzebne w aktualnej sytuacji. Na dole wyświetlacza znajdują się elementy sterowania klimatyzacją. Podobnie jak w innych nowoczesnych Volvo, nawet schowek otwiera się przyciskiem na wyświetlaczu. System informacyjno-rozrywkowy działa przez system operacyjny Google i obsługuje Apple CarPlay i Android Auto z dyrektywą bezprzewodową. Dach EX90, podobnie jak wielu innych Volvo, jest panoramiczny.

2024-volvo-ex90-118-1667925367.jpg

Pod względem przestrzeni wewnętrznej EX90 jest zbliżony do XC90. W pierwszym, drugim i trzecim rzędzie nowy crossover jest równie przestronny. Objętość bagażnika jest również prawie taka sama, z pojemnością bagażnika EX90 368 l przy rozłożonych siedzeniach i 1925 l przy złożonych oparciach siedzeń. Pod maską znajduje się mały bagażnik o pojemności około 28 litrów.

2024-volvo-ex90-115-1667925365.jpg

Volvo już wcześniej informowało, że nie będzie używać skóry w materiałach wykończenia wnętrza swoich pojazdów elektrycznych. EX90 wykorzystuje sztuczną skórę i mieszankę wełny, a także tkaniny wykonane z plastikowych butelek pochodzących z recyklingu. Drewniane wykończenia są podświetlane, aby stworzyć „skandynawski klimat salonu”. Dywany są częściowo wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Według Volvo 15% wszystkich tworzyw sztucznych w EX90 jest wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu lub bioplastików. Wszystkie EX90 umożliwią korzystanie ze smartfona jako klucza i będą wyposażone w najwyższej klasy system audio Bowers & Wilkins z 25 głośnikami (w tym w zagłówkach) z obsługą technologii dźwięku przestrzennego Dolby Atmos.

2024-volvo-ex90-111-1667925363.jpg

Volvo EX90 pojawi się w salonach na początku 2024 roku. Teraz Volvo otworzyło wstępne zamówienie na crossovera, następnej jesieni można sfinalizować zamówienie, wskazując wszystkie pożądane opcje. Volvo nie podało dokładnej ceny swojego nowego samochodu elektrycznego, zauważając jedynie, że przy cenie nie większej niż 80 tysięcy dolarów będzie miał doskonały pakiet. Przez pewien czas EX90 będzie sprzedawany razem z XC90, dopóki całkowicie go nie zastąpi. EX90 wyznacza nową erę w historii Volvo, a firma obiecuje wypuszczać jeden nowy samochód elektryczny rocznie po wejściu do sprzedaży, z kompaktowym crossoverem, który prawdopodobnie będzie następny.

Хотите выгодно купить автомобиль из-за границы?

Обращайтесь в WESTMOTORS, мы обязательно поможем!

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Skorzystaj z oferty znalezienia już teraz!

Sprawdź 3 opcje, których potrzebujesz: Rodzaj paliwa, Typ nadwozia i budżet.

Otrzymasz kilka opłacalnych opcji samochodu, które najlepiej odpowiadają Twoim wymaganiom i rynkowi Polska.

Minimalny budżet na opłacalny zakup samochodu „pod klucz” (wraz z dostawą i odprawą celną) wynosi 50 000 PLN

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna

Blog

Pierwsze spojrzenie na nową generację Hondy Accord

Całkowicie odnowiony Accord 11. generacji jest oparty na poprzednim modelu, który był jednym z najlepszych w segmencie sedanów średniej wielkości i pomimo pewny...

Porównanie Forda F-150 PowerBoost, Ram 1500 i Toyoty Tundra TRD Pro

W dzisiejszym porównaniu biorą udział trzy pełnowymiarowe przetworniki, z których każdy jest nieco naelektryzowany....

Porównanie crossoverów Honda HR-V i Toyota Corolla Cross

W tej bitwie na ringu spotkają się dwa subkompaktowe crossovery producentów znanych z praktycznych, niedrogich i ekonomicznych samochodów kompaktowych. W jednym...

Honda wprowadziła nową generację Accorda 11

Poprzednie generacje Hondy Accord, w dość przystępnej cenie, sprawiały wrażenie samochodu premium, a nowy model Accord 2023 jeszcze bardziej zbliża się do segme...

Volvo prezentuje nowy flagowy elektryczny crossover EX90

Volvo z dumą twierdzi, że jego obecna gama pojazdów jest w pełni zelektryfikowana, co oznacza, że każdy pojazd, również z silnikiem spalinowym, ma komponenty za...

Pierwsze spojrzenie na 2023 BMW 760i xDrive

W gamie BMW w centrum uwagi znalazł się w pełni elektryczny i7 i łatwo przegapić modele ICE serii 7, które otrzymują odnowioną karoserię, różne nowe opcje i ule...