2023 BMW M2 vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0: Jak wybrać między nimi?
kwi 17, 2024
Trzy dni i cztery noce. Dokładnie tyle trwał ten eksperyment. Ponad 80 godzin bezustannego deszczu doprowadzało nas do szaleństwa. Oczywiście dla niektórych z Was to nie problem. Deszcz w weekend? Ot, sól na ranę. Do tego na naszych podjazdach stały 2023 BMW M2 i 2023 Porsche 718 Cayman GTS 4.0, zbierając wodę. Ale nadeszła pora na jazdę.
Wypuszczamy nasze bestie na wolność
Gdy tylko deszcz ustał, nasz naczelny redaktor i ja ruszyliśmy w pagórkowaty teren, doskonale zdając sobie sprawę, że drogi, które nadal były otwarte po weekendzie z roczną ilością opadów, prawdopodobnie będą zawalone błotem, kamieniami i innymi śmieciami. To było ryzyko, na które byliśmy gotowi pójść, aby spędzić czas za kierownicą dwóch najbardziej podobnych sportowych samochodów, jakimi jeździliśmy od dłuższego czasu.
Ku naszej ogromnej radości, dojeżdżając do autostrady, odkryliśmy, że jej nawierzchnia jest w zaskakująco dobrym stanie, biorąc pod uwagę okoliczności. Oczywiście były miejsca, gdzie na drogę obsunęły się kamienie, a w innych miejscach po drodze nadal płynęła woda, nie wspominając o kilku odcinkach z zaschniętym błotem, którego jeszcze nie zdążono całkowicie zeskrobać. Nam to było obojętne; po prostu zwolniliśmy.
Oczywiście niszczenie aut nie było w naszych planach, tym bardziej, że mieliśmy już wyniki testów. To osobna historia; okazało się, że mogliśmy po prostu przetestować jeden z samochodów i skopiować wyniki. Na tyle są bliskie. No cóż, chyba że różnią się cenami, ale postanowiliśmy przed rozpoczęciem testów, że nie będziemy na nie patrzeć. Oceniamy to tak, jak kiedyś ocenialiśmy najlepszy samochód dla kierowcy. Wygrywa ten samochód, który nam bardziej się podoba, i koniec kropka. Bez wahania i zastanawiania się nad kosztami i ile Miata pierwszej generacji można kupić za te same pieniądze.
Porównanie parametrów 2023 BMW M2 i Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Mówiąc, że te dwa auta są kopią jeden drugiego, nie przesadzamy. Oba przyspieszają od 0 do 100 km/h w 3,5 sekundy i pokonują dystans 400 metrów w 11,8 sekundy. Na mecie BMW jest nieco szybsze - 193,4 km/h wobec 191,5 km/h u Porsche 718 Cayman GTS 4.0. O wyniku każdego wyścigu dragsterowego decyduje czas reakcji kierowcy.
Szczególnie ciekawe jest to, jak różnymi sposobami te dwa auta osiągają ten sam wynik. Oczywiście oba mają sześciocylindrowe silniki, ale 3,0-litrowy rzędowy silnik BMW M2 jest wyposażony w parę turbosprężarek, co łącznie daje 453 KM i 550 Nm momentu obrotowego. Silnik przeciwstawny Porsche ma wlot naturalny i opiera się na pojemności skokowej, aby sprostać zadaniu. 4,0-litrowy silnik centralnie umieszczony kręci się do 7800 obr./min (o 300 więcej niż u BMW M2), aby wykrzesać 394 KM i 430 Nm momentu obrotowego.
Na pierwszy rzut oka nie wygląda to na równą walkę, dopóki nie weźmie się pod uwagę masy i gabarytów. Porsche 718 Cayman GTS 4.0 jest o prawie 270 kg lżejsze od BMW M2 2023, co daje mu stosunek masy do mocy 3,76 kg na konia mechanicznego, w porównaniu z 3,86 kg u BMW M2. Tutaj na pierwszy plan wysuwają się dwa główne czynniki. Po pierwsze i najbardziej oczywiste - Porsche 718 Cayman GTS 4.0 nie ma tylnego siedzenia, a BMW M2 ma. Po drugie, seria 2 BMW jest w dużym stopniu zunifikowana z większymi seriami 3 i 4, co wpływa na jej wymiary i masę. W rzeczywistości M2 góruje nad Caymanem. Jest o 142 mm dłuższa, o 86 mm szersza i o 127 mm wyższa, a jej rozstaw osi jest o 272 mm dłuższy.
Jeśli myśleliście, że cały ten dodatkowy ciężar między kołami BMW negatywnie wpłynie na hamowanie, myliliście się. Oba auta zatrzymują się ze 100 km/h w 30,5 metra, choć BMW M2 używa do tego fizycznie większych hamulców.
Z pewnością musi to mieć jakiś wpływ na nasze testy sterowności. Nie do końca tak jest. Cayman pokazuje nieco wyższy średni współczynnik bocznego przyspieszenia na płycie poślizgowej - 1,06 wobec 1,04 u M2, ale ta niewielka przewaga nie przekłada się na nasz tor w kształcie "ósemki". Obie maszyny pokonały okrążenie w 23,2 sekundy, przy czym BMW M2 osiągnęło średni współczynnik 0,89 g, a Porsche Cayman 0,87 g.
Oczywiście ostatecznej decyzji o zwycięzcy tego porównania nie można podjąć na podstawie danych liczbowych. Pod tym względem są zbyt podobne. Czy jednak jest inny sposób?
I wtedy po prostu pojechaliśmy w milczeniu
„Moment obrotowy” - powiedział nasz naczelny redaktor, zaraz po tym jak przejechał się obiema maszynami. „Zapomniałem, że trzeba wyciskać z Caymana wszystko, żeby cokolwiek z niego wycisnąć. Jesteśmy tak rozpieszczani mocnymi autami, że zapominamy, jak to jest jeździć takim”.
Są też inne różnice, do których dojdziemy później, ale właśnie różnica w momencie obrotowym uderza z impetem, więc od niej trzeba zacząć. W rzeczywistości BMW M2 wcale nie jest szybsze od Porsche 718 Cayman GTS 4.0, ale za kierownicą nigdy tego nie zrozumiesz. Rozwinięty do maksimum za pomocą ekranu ustawień z tysiącami możliwych kombinacji parametrów, M2 wciska twoją głowę w zagłówek za każdym razem, gdy dotykasz pedału gazu. Jeśli właśnie wysiadłeś z Caymana, twoja prawa noga będzie potrzebowała całkowitej przekalibrowania. Zaleca się rozpoczęcie od pośredniej konfiguracji silnika, zanim przejdziesz do trybu pełnego ataku.
Gdy tylko nauczysz się nie naciskać na pedał, a delikatnie go muskać, M2 stanie się uzależniający. Dostarczanie mocy jest tak natychmiastowe, jak w samochodzie elektrycznym, jakby silnik zawsze pracował z maksymalną mocą i momentem obrotowym niezależnie od obrotów. Niezależnie od tego, czy jedziesz znacznie powyżej, czy znacznie poniżej dozwolonej prędkości, za każdym razem, gdy naciśniesz pedał gazu, samochód próbuje wyskoczyć spod ciebie.
Hamulce i układ kierowniczy wymagają takiej samej delikatności. Posiadają również kilka ustawień i tutaj ponownie zalecamy stopniowe ich poznawanie. Pedał hamulca reaguje na skok, a nie na nacisk, więc wystarczy najmniejszy ruch. Naciśnij go gwałtownie, jak zwykły pedał hamulca, a samochód stanie dęba. To samo dotyczy układu kierowniczego. Należy zwolnić ręce i wykonywać małe, precyzyjne ruchy, w przeciwnym razie uzyskasz zbyt ostre sterowanie i będziesz zmuszony do ciągłego korygowania toru jazdy. Z przyjemnością informujemy, że BMW w końcu na to wpadło i zaprogramowało przyjemny opór kierownicy; średnie ustawienie nie wydaje się ani zbyt lekkie i rozплывчатое, ani nadmiernie ciężkie, jak dwie pozostałe opcje.
Przy zmniejszeniu siły nacisku M2 staje się superbohaterem. Wyskakuje z zakrętów i pędzi do przodu jak samochód o dwukrotnie większej mocy, a następnie zatrzymuje się i mknąc przez kolejny zakręt jak olimpijski narciarz alpejski. Wszystko w nim jest natychmiastowe i nieubłagane. Samochód wydaje się opętany i nie do okiełznania, a każde twoje działanie to nowy strumień adrenaliny pompowany prosto do twoich żył. To prawdziwa ekscytacja w mechanicznej formie.
„To zdecydowanie bardziej dziki styl jazdy niż w Caymanie” - powiedział nasz naczelny redaktor. „Kiedy naciskasz na gaz, kiedy naciskasz na pedał przyspieszenia, BMW M2 się napina. Chce buksować, chce driftować, chce jechać bokiem, szczególnie w warunkach niskiej przyczepności, gdzie centralnie umieszczony silnik Caymana ma ogromną przyczepność”.
Cayman robi wszystko odwrotnie, w jego przypadku to raczej kontrolowany poślizg niż kula armatnia. Wszystko jest bardziej swobodne i przemyślane, bardziej wyrafinowane i subtelne. Jeśli M2 to Hulk miażdżący wszystko na swojej drodze, to Cayman to Superman obserwujący wszystko w zwolnionym tempie i z łatwością unikający każdego niebezpieczeństwa. Obaj są w zasadzie niepokonani, ale podchodzą do swojego heroicznego dzieła zupełnie inaczej.
Wszystkie elementy sterowania Caymanem mają ogromny zakres ruchu. Naprawdę musisz obrócić kierownicę o więcej niż kilka stopni i wykorzystać cały skok pedału gazu, a nie tylko pierwsze milimetry. Hamulce działają na zasadzie nacisku, a nie skoku pedału, więc będziesz musiał trochę napiąć mięśnie nóg. Wykonujesz większe, ale nie mniej precyzyjne ruchy, aby osiągnąć ten sam efekt, i przy tym czujesz się mniej chaotycznie.
Tutaj również potrzeba mniej ustawień. Porsche 718 Cayman GTS 4.0 ma cztery tryby jazdy i możliwość niezależnej regulacji twardości amortyzatorów i dźwięku wydechu. Włączasz tryby, mapa zmiany biegów ulega zmianie, trzymając biegi dłużej na podjazdach i wcześniej redukując na zjazdach. W porównaniu z BMW M2, nie ma tu tak wielu niuansów, co przyczynia się do tego lekkiego i swobodnego uroku.
Wiele z tych bardziej spokojnych cech charakteru można bezpośrednio powiązać z wagą. BMW M2 rzeczywiście waży o 270 kg więcej niż Cayman, co sprawia, że Porsche czuje się jeszcze bardziej delikatne i zwrotne przy zmianie kierunku. Będąc fizycznie mniejszym samochodem, stwarza wrażenie, jakbyś był ubrany w superkombinezon ze spandeksu, a nie w mechaniczny egzoszkielet, a Cayman, wydaje się pokonywać zakręty w taki sposób, w jaki BMW M2 po prostu nie potrafi. Nigdy też się nie myli, podczas gdy przednionapędowy i mocny BMW M2 jest skłonny do lekkiej podsterowności przy zbyt mocnym nacisku i potencjalnie dzikiej nadsterowności przy agresywnym użyciu pedału gazu. Cayman nie robi ani jednego, ani drugiego.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 jadąc z tą samą prędkością co M2, nie wydaje się wcale tak szybki i nie wymaga takiej koncentracji uwagi. Aby uzyskać te same ostre doznania z Caymana, musisz prowadzić samochód znacznie szybciej i agresywniej. M2 przez cały dzień rozdaje darmowe policzki, aby Cię pobudzić, a Cayman zmusza Cię do płacenia z góry za każdą przyjemność. Biorąc pod uwagę warunki drogowe w dniu naszego testu, wyciśnięcie z Caymana maksimum było po prostu niemożliwe, ale M2 był na to bardziej niż gotowy. Możliwe, że gdybyśmy pojechali na tor wyścigowy, wszystko mogłoby się potoczyć inaczej, ale w dzisiejszym zabieganym świecie bierzesz te dni na prowadzenie, które Ci dają. „W Porsche 718 Cayman GTS 4.0 po prostu naciskasz, naciskasz i naciskasz coraz mocniej” - powiedział naczelny redaktor - „i tutaj łatwiej osiągnąć jego maksimum i swoje maksimum”.
Reszta naszej podróży
Oczywiście jazda po wzgórzach stanowiła jedynie niewielką część czasu spędzonego za kierownicą. Aby się tam dostać, musieliśmy pokonać wiele autostrad i zwykłych dróg, gdzie sportowe auta nie zawsze czują się komfortowo. Najbardziej zaskakujące w obu testowanych modelach jest to, że na takich trasach również sprawdzały się doskonale.
Niezależnie od tego, ile ustawień trzeba zmienić, aby osiągnąć komfort, oba auta potrafią zamienić się w całkiem wygodne środki transportu na co dzień, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. BMW M2 prowadzi się nieco twardziej, co w dużej mierze wynika z jego większej masy. Skrzynia biegów również nie pracuje tak płynnie jak w Caymanie w trybie komfortowym, stale przypominając, że to przede wszystkim auto sportowe, a dopiero w drugiej kolejności praktyczne. Do tego dochodzi fatalna spalanie pod pełnym obciążeniem i po prostu słabe, gdy nie jest się dociśniętym do granic możliwości. Oznacza to częstsze postoje na stacji benzynowej, co oprócz wpływu na portfel, zaburza również rytm jazdy. Porsche 718 Cayman GTS 4.0 pod tym względem niewiele lepiej, ale ma przynajmniej większy zbiornik paliwa, co oznacza rzadsze tankowanie.
Wybór zwycięzcy
"To jeden z najbardziej wyrównanych testów porównawczych, w jakich brałem udział w ciągu 22-letniej kariery, o ile nie najwyrównany" - powiedział nasz naczelny redaktor. "Są naprawdę bardzo podobne i w zależności od nastroju mógłbym wybrać każdy z nich. Oba dają mi równie dużo frajdy. Takie są bliskie. Bez żartów, bez kłamstw, bez kręcenia się, bo boimy się wybrać zwycięzcę. Obaj są na równi."
Wybór zwycięzcy
"To jeden z najbardziej wyrównanych testów porównawczych, w jakich brałem udział w ciągu 22-letniej kariery, o ile nie najwyrównany" - powiedział nasz naczelny redaktor. "Są naprawdę bardzo podobne i w zależności od nastroju mógłbym wybrać każdy z nich. Oba dają mi równie dużo frajdy. Takie są bliskie. Bez żartów, bez kłamstw, bez kręcenia się, bo boimy się wybrać zwycięzcę. Obaj są na równi."
I właśnie tu tkwi sedno sprawy. BMW M2 to czysta szaleństwo, gdy tylko tego zechcesz. Nie trzeba pchać siebie ani auta do absolutnych granic, aby poczuć adrenalinę. Każda okazja do mocnego wciśnięcia gazu to szansa na zabawę, która wywołuje uśmiech na twarzy. Przy równych warunkach 2023 BMW M2 na tej samej prędkości i na tej samej drodze dostarcza więcej przyjemności niż Porsche 718 Cayman GTS 4.0, o ile nie jedziemy na granicy możliwości. Z taką paletą możliwości, charakteru i uwodzicielskiego uroku po prostu nie da się konkurować.
Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?
Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.
Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!
Promocje i rabaty dla naszych klientów
Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.
Podaruj samochód marzeń!
Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !
Rabat na ponowne zakupy
Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.
Wybierz samochód już teraz!
Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.
Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.