2025 Volvo EX30 Twin Motor Performance zniekształca rzeczywistość
cze 16, 2025
Około dwóch lat temu Volvo zapowiedziało EX30, kompaktowy elektryczny crossover, który miał mieć odważną cenę bazową około 35 000 dolarów. Wersja z jednym silnikiem miała zająć najniższą półkę cenową w gamie i przyciągnąć młodych nabywców do Volvo, podczas gdy zorientowana na osiągi wersja z dwoma silnikami miała zwiększać zyski dzięki znacznie wyższej cenie detalicznej. Taki był plan jeszcze w 2023 roku, ale, jak zapewne słyszeliście, od tego czasu na rynku motoryzacyjnym doszło do pewnych wstrząsów — zwłaszcza w przypadku samochodów importowanych, pojazdów elektrycznych i samochodów z niższego segmentu cenowego. EX30, należący do wszystkich trzech tych grup, znajduje się w szczególnie trudnej sytuacji, dlatego Volvo postąpiło logicznie i skróciło gamę. Spróbujcie zgadnąć, która wersja EX30 jest obecnie sprzedawana. Jeśli myślicie, że to najprostsza i najtańsza, to wcale tak nie jest.
Hierarchia wersji wyposażenia 2025 Volvo EX30 Twin Motor Performance
EX30 Twin Motor Performance zaczyna się od 46 195 dolarów za wersję wyposażenia Plus, natomiast nasz testowy samochód w wersji Ultra kosztuje 47 895 dolarów. Różnica w cenach między nimi jest niewielka, ponieważ różnica w wyposażeniu jest ledwo zauważalna: Ultra zawiera dodatkowe funkcje wspomagania kierowcy — automatyczne tylne hamowanie, system utrzymania pasa ruchu Pilot Assist od Volvo i adaptacyjny tempomat, a także system kamer 360 stopni. Problem dla EX30 wyższego poziomu polega na tym, że bazuje on na samochodzie, który był przeznaczony do znacznie niższej kategorii cenowej, a dowody takiej dyscypliny finansowej są liczne.
Uproszczenie kabiny 2025 Volvo EX30
Znawcy współczesnego wnętrza Volvo nie znajdą tu ani kryształowych przełączników, ani szarego jesionowego forniru. Poza tym, nie ma oddzielnych przełączników tylnych szyb z przodu, nie ma breloka, nie ma wskaźników przed kierowcą, i żadnych pokręteł ani przycisków w ogóle, poza manetkami po obu stronach kierownicy i wielofunkcyjnymi przyciskami na samej kierownicy. Przyciemniony szklany dach nie otwiera się i nie ma wewnętrznej zasłonki. Nie ma przycisku start/stop. Twój główny interfejs z samochodem to ekran dotykowy, który, mając 12,3 cala, jest mniejszy niż niektóre współczesne iPady.
Wszystko to jest przedstawione jako surowy skandynawski minimalizm, i Volvo ma przynajmniej autorytet, aby tak to pozycjonować. Ale w praktyce możesz pragnąć trochę więcej nie-wirtualnych przycisków i fizycznych elementów sterujących. Czasami parkujesz EX30 i wysiadasz, a samochód pozostaje „rozbudzony”, twoja muzyka gra — nie ma przycisku, który można by nacisnąć na bezlitosnym czarnym prostokącie, znanym jako brelok-kluczyk. Możesz używać swojego telefonu jako klucza (tzw. cyfrowy klucz plus), jeśli masz iPhone’a 11 lub nowszego, i jest aplikacja EX30, która może imitować niektóre funkcje fizycznego breloka, na przykład otwieranie drzwi. Ale głównie po prostu ufasz samochodowi, że włączy się, gdy wsiadasz, i „położy się spać”, gdy odchodzisz, nawet jeśli to czasem oznacza, że przechodnie słyszą ostatnie akordy „Dr. Feelgood”, gdy otwierasz drzwi. Przynajmniej przyciski po prawej stronie kierownicy mogą sterować głośnością systemu stereo — jeśli nie są używane do regulacji lusterek zewnętrznych. Tak, Volvo najwyraźniej poświęciło dużo czasu na badanie modeli Tesli.
Dane techniczne nowego Volvo EX30
Jeśli spartańskie wnętrze EX30 bardziej przypomina samochód wyścigowy niż tradycyjny model Volvo, to samo dotyczy jego osiągów. Volvo przewidywało, że dwusilnikowy EX30 stanie się najszybszym samochodem, i miało rację. EX30 jest mały — prawie o 180 mm krótszy od Jeep Compass — i wystarczająco wąski, abyś musiał wyjąć drivery z torby golfowej, żeby zmieścić kije w bagażniku. Jest również lekki jak na pojazd elektryczny: nasz testowy samochód waży stosunkowo skromne 1900 kg. Ale rozwija 422 konie mechaniczne, a to jest recepta na imponujące przyspieszenie. Nasz egzemplarz „przeleciał” 6100 km/h w 3,3 sekundy, co jest przerażająco bliskie startu, jaki uzyskałbyś w Porsche 911 z PDK. Osiągnięcie 160 km/h zajmuje zaledwie 8,6 sekundy. Jeśli sprint EX30 na 400 metrów — 11,8 sekundy przy prędkości 180 km/h — nie wydaje się tak samo dynamiczny jak jego energia na starcie, to częściowo dlatego, że małe Volvo zbliża się do swojego ograniczenia prędkości 185 km/h pod koniec 400-metrowego odcinka. Możemy potwierdzić, że to bardzo zabawne — wyprzedzanie Mustangów z silnikiem V8 na światłach w małym Volvo, zwłaszcza gdy jest pomalowane na żółty odcień, „inspirowany porostami na szwedzkim granicie”.
Na szczęście, hamulce EX30 radzą sobie z zadaniem wygaszania całej tej prędkości, zatrzymując samochód ze 110 km/h w 49 m i ze 160 km/h w 101 m. Oczywiście, w codziennej jeździe prawie nie będziesz musiał dotykać pedału hamulca, jeśli włączysz tryb „jazdy z jednym pedałem” na ekranie dotykowym. My preferowaliśmy bardziej naturalny tryb swobodnego toczenia się, najlepiej w połączeniu z trybem Performance AWD. Zasięg EX30, oceniony przez EPA na 407 km — imponujący jak na samochód ze skromnym akumulatorem o pojemności 64 kWh — jest zwiększony dzięki standardowemu trybowi ekonomicznej jazdy Volvo, w którym przedni silnik jest nieaktywny, dopóki nie będzie potrzebny. Blokada napędu na wszystkie koła w małym SUV-ie pomaga stłumić wszelkie poślizgi kół, ale może to również kosztować cię trochę zasięgu.
To ważne, biorąc pod uwagę, że nasz samochód przejechał zaledwie 260 km w naszym teście zasięgu przy prędkości 120 km/h. Volvo twierdzi, że EX30 może naładować się od 10 do 80 procent w mniej niż 27 minut na szybkiej stacji ładowania prądu stałego, a pokładowa ładowarka AC o mocy 11,0 kW zapewni wystarczająco szybkie tankowanie w domu. Jednak w naszych testach jego bateria potrzebowała 39 minut, aby naładować się od 10 do 90 procent ze źródła prądu stałego, przy średnim zużyciu zaledwie 83 kilowatów. Jego szczytowa prędkość nigdy nie zbliżyła się do maksymalnych 153 kW.
Wygoda prowadzenia 2025 Volvo EX30 Twin Motor Performance
Sterowność EX30 najlepiej opisać jako bezpieczną, z limitami bardziej odpowiadającymi twoim oczekiwaniom od małego crossovera — 0,85 g na płycie dynamometrycznej, przy czym opony Michelin Primacy All Season delikatnie deklarują swoje preferencje dla minimalnego hałasu i niskich oporów toczenia, a nie absolutnej przyczepności. Rzeczywiście, 69 decybeli wewnątrz przy prędkości 110 km/h tworzy dość ciche otoczenie. Dostępne są trzy opcje siły wspomagania kierownicy, z czego najsztywniejsza wydaje się być naszą standardową. Mówiąc o standardowych ustawieniach, inwazyjna technologia utrzymania pasa ruchu EX30 jest domyślnie aktywna. Na autostradzie nie zauważasz tego tak bardzo, ale na drogach dwupasmowych ciągle szarpie kierownicą. Być może dział aktualizacji „over-the-air” Volvo uzna za stosowne to naprawić.
Czy Volvo EX30 pozostanie jedynym w swoim rodzaju?
Co do tego, czy Volvo kiedykolwiek zbuduje jednosilnikowego EX30 i czy spróbuje zrealizować swoją pierwotną wizję niedrogiego pojazdu elektrycznego, to jest to wielkie pytanie. Badają tę kwestię, ale na razie nie ma żadnych terminów. Co jest nieuniknione, to EX30 Cross Country, wersja terenowa, która jeszcze bardziej podniesie cenę. Tymczasem EX30 Twin Motor Performance oferuje wgląd w to, co mogło być i co jeszcze może być. Ale jeśli to jedyny EX30, jaki kiedykolwiek zobaczymy, przynajmniej otrzymujemy najszybszy samochód Volvo kiedykolwiek stworzony.
Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?
Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.
Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!
Promocje i rabaty dla naszych klientów
Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.
Podaruj samochód marzeń!
Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !
Rabat na ponowne zakupy
Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!
Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.
Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.