Nowy "Kick Turn" od Rivian: Oryginalny "Tank Turn" ulepszony pod względem użyteczności — oto jak to działa

lip 23, 2025

Sześć lat temu Rivian wstrząsnęło internetem, prezentując "Tank Turn". Wszyscy chcieli tę funkcję, która pozwalała na obracanie pojazdu, ale ostatecznie Rivian ogłosiło, że zostanie ona opóźniona bez podania powodów. Dwa lata później przedstawiliśmy ekskluzywne śledztwo wyjaśniające, dlaczego Tank Turn, cóż, zawiódł. Ale teraz wraca, lepszy niż kiedykolwiek, i otrzymuje nową nazwę – "Kick Turn".

Czym jest Tank Turn?

Jeśli jeszcze nie widziałeś oryginalnego wideo, obejrzyj je. Tank Turn wykorzystywał wtedy standardową konfigurację z czterema silnikami napędowymi (po jednym na każde koło) w oryginalnych modelach Rivian R1S i R1T, aby obracać kołami po przeciwnych stronach pojazdu w przeciwnych kierunkach, zmuszając Riviana do obracania się jak bąk na błotnistym polu. To dokładnie ten sam sposób, w jaki pojazdy gąsienicowe, jak czołgi, wykonują skręty, stąd nazwa.

(Wideo demonstracyjne Tank Turn)

Po tym, jak Rivian wstrzymał tę funkcję z powodu obaw o bezpieczeństwo i ewentualne szkody dla środowiska, inżynierowie Mercedesa poszli naprzód i wprowadzili tę samą podstawową ideę na rynek jako "G-Turn" w nowym G580 EV z czterema silnikami. GMC również obiecało stworzyć swoją wersję pod nazwą "Hurricane Turn", ale nie wypuściło jeszcze tej funkcji. Rivian milczał, ale kontynuował prace, nawet tracąc przewagę pioniera.

Czym jest Kick Turn?

Kick Turn to Tank Turn, ale lepszy. Tank Turn był, szczerze mówiąc, trikem, a Rivian postanowiło, że jeśli firma ma inwestować zasoby inżynieryjne w uczynienie go bezpiecznym, to funkcja ta powinna być również użytecznym narzędziem, a nie tylko zabawką.

Zamiast po prostu obracać się jak bąk, Kick Turn został zaprojektowany, aby pomóc w obrocie pojazdu na wąskich zakrętach, zamiast wykonywać wielopunktowy manewr. Dając kierowcy kontrolę nad tym, jak szybko pojazd się obraca i jak bardzo się obraca, można obrócić go wystarczająco dokładnie, aby wykonać zadanie przy minimalnym zużyciu nawierzchni.

quadr1tkickturn-resized.jpg

Pomysł na Kick Turn zrodził się z doświadczeń inżynierów Rivian na krętych odcinkach Black Bear Pass w Kolorado podczas naszej przygody na trasie Trans-America Trail, gdzie jechaliśmy przez cały kraj w pełni elektrycznymi samochodami Rivian, prawie w całości poza drogami asfaltowymi.

Ostateczne strojenie nadal trwa, więc Kick Turn zostanie udostępniony dla pojazdów Gen 2 Quad Motor R1 za pośrednictwem aktualizacji Over-the-Air (OTA) w wrześniu.

Jak tego używać?

Aby użyć Kick Turn, należy wykonać cztery kroki: aktywacja, potwierdzenie, wybór i przyspieszenie. Aktywacja odbywa się w oknie wyboru trybu jazdy na centralnym ekranie dotykowym. Należy wybrać tryb terenowy All Terrain lub Rock Crawl, a następnie nacisnąć nowy przycisk w prawym dolnym rogu okna z widokiem na pojazd z góry i strzałkami wskazującymi ruch obrotowy.

Po aktywacji okno z ustawieniami zostanie zastąpione oknem potwierdzenia. Pojawi się maskotka Gear Guard, Yeti, w pozycji bojowej, która wykona obrót głowy, jeśli stukniesz w niego (stuknij cztery razy, a poczuje zawroty głowy). Użyj suwaka w dolnej części okna, aby potwierdzić, że chcesz użyć Kick Turn, wówczas Yeti wykona wielokrotny obrót, a jego but wyleci.

quadr1soff-road4-resized.jpg

Teraz zwróć uwagę na lewą stronę zestawu wskaźników. Pojawi się obrazek koła kierownicy, który będzie wskazywał, na które przyciski należy nacisnąć na spicach kierownicy. Naciśnij i przytrzymaj lewy przycisk na każdej spiczce, aby obrócić w lewo, lub prawy przycisk, aby obrócić w prawo. Kick Turn będzie działał tylko wtedy, gdy będziesz trzymać oba przyciski, co jest funkcją bezpieczeństwa mającą na celu utrzymanie obu rąk na kierownicy podczas obrotu.

Aby rozpocząć Kick Turn, delikatnie naciśnij pedał przyspieszenia, aż pojazd zacznie się obracać. Im mocniej naciśniesz pedał, tym szybciej pojazd będzie się obracać. Gdy będziesz gotowy, aby zakończyć obrót, delikatnie puść pedał, aby zatrzymać pojazd w sposób płynny. Zwolnienie dowolnego przycisku na kierownicy również natychmiastowo zatrzyma obrót, co może nieco rzucić ciebie i pasażerów.

Kick Turn działa także, gdy nie stoisz w miejscu. Można go aktywować, gdy jedziesz z prędkością do 24 km/h, ale pamiętaj, że jak tylko przytrzymasz przyciski, jakiekolwiek wciśnięcie pedału gazu uruchomi Kick Turn, więc najlepiej nie naciskać pedału, dopóki nie będziesz gotowy do skrętu.

Czy to naprawdę działa?

To nie tylko działa, ale jest naprawdę przydatne. Rivian pozwolił nam przejechać wąską górską drogą z ostrymi zakrętami, które zwykle wymagałyby wielopunktowego manewru. Zamiast tego ustawiliśmy się, aktywowaliśmy Kick Turn i obróciliśmy pojazd, aż byliśmy gotowi do kontynuowania jazdy. Użyliśmy również tej funkcji, aby pokonać 90-stopniowy zakręt wokół drzewa, co normalnie wymagałoby kilku manewrów.

quadr1toff-road4-resized.jpg

Najtrudniejsza część używania Kick Turn to przyzwyczajenie się do sterowania. Każdy, kto kiedykolwiek próbował driftu, chce skręcić kierownicą, ale skręcenie o więcej niż 150 stopni anuluje Kick Turn. Trzeba nauczyć się trzymać kierownicę prostą i skręcać za pomocą przycisków i pedału gazu, co wymaga praktyki, zwłaszcza gdy aktywujesz funkcję podczas jazdy. Następnie trzeba nauczyć się odpowiednio timować swoje ruchy, aby nie zacząć zbyt wcześnie i zdążyć zwolnić poniżej limitu 24 km/h w odpowiednim czasie. Trzeba też ignorować instynkt, który każe przeciwdziałać obrotowi, aby zakończyć manewr.

Oczywiście, nadal można używać tego jako sztuczki na imprezie, jak w oryginalnym Tank Turn. Przytrzymaj przyciski i pedał gazu wystarczająco długo, a pojazd wykona pełny obrót 360° (lub więcej). Kick Turn jest ograniczony do 20 sekund, co jest zabezpieczeniem na wypadek, gdyby przyciski lub pedał gazu utknęły, a także po to, aby zapobiec niszczeniu szlaków i parkingów. Jeśli po prostu chcesz się obrócić na polu, pozwoli ci to zrobić. Zdecydowanie zalecamy robienie tego z dala od ludzi i innych pojazdów, ponieważ może to wyrzucać kamienie na dużą odległość. To także szybciej zużywa opony, chociaż z powodu wielu zmiennych inżynierowie nie mogli podać dokładnej oceny.

Rivian także przeprowadził z nami kurs, na którym przejeżdżaliśmy przez tor w kształcie skrzyni, wykonując idealne 90-stopniowe zakręty, a następnie przeszliśmy przez slalom, używając tylko Kick Turn. Kiedy już przyzwyczaisz się do sterowania, możesz zmieniać kierunek obrotu tak często, jak chcesz, po prostu zmieniając przyciski, które trzymasz. Dopóki nie puścisz przycisków, możesz normalnie jechać między Kick Turn, nie wyłączając systemu.

Funkcje bezpieczeństwa

Istnieją również inne ograniczenia, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa podczas korzystania z Kick Turn. Silniki zostały zaprogramowane, aby rozpoznać, jak przyczepna jest nawierzchnia, i odmówią wykonania Kick Turn, jeśli jesteś na asfalcie. Nawet mokry asfalt jest wykluczony. Musisz znajdować się na drodze gruntowej, żwirowej lub śnieżnej.

Powierzchnia również musi być stosunkowo płaska. Jeśli wbudowane czujniki nachylenia i przechyłu wykryją, że pojazd jest pochylony o więcej niż 10 stopni w dowolnym kierunku, Kick Turn nie zostanie aktywowany. Istnieje także nieokreślony limit obrotów, który zapobiega zbyt szybkiemu obracaniu pojazdu, więc jeśli wciśniesz pedał gazu podczas Kick Turn, nie będzie on obracał się niebezpiecznie szybko.

Kick Turn działa również przy włączonej kontroli stabilności, w trybie zmniejszonym lub całkowicie wyłączonym.

Co zajęło tyle czasu?

Inżynierowie Rivian mówią, że nie chodziło tylko o poświęcenie czasu na pracę nad Kick Turn. Nowe urządzenia w Gen 2 R1T i R1S były kluczowe, aby wszystko działało płynnie i bezpiecznie.

quadr1toff-road7-resized.jpg

W pojazdach Gen 1 z oryginalną architekturą elektryczną i silnikami Bosch, występowały zbyt duże opóźnienia (mówimy o setnych częściach sekundy) między poleceniami kierowcy a reakcją silników. Mogły wykonać Tank Turn, ale precyzyjne Kick Turn było prawie niemożliwe. Nowa architektura strefowa, nowe inwertery i silniki własnej produkcji w pojazdach Gen 2 reagują znacznie szybciej na polecenia, co pozwala na dokładniejsze kontrolowanie obrotów. Aby skorzystać z tego, oprogramowanie stworzone dla Tank Turn musiało zostać całkowicie przepisane dla Kick Turn.

Niestety oznacza to, że pojazdy Gen 1 prawdopodobnie nigdy nie otrzymają Kick Turn w wersji retro. Przedstawiciel Rivian potwierdził, że jest to funkcja ekskluzywna dla pojazdów Gen 2.

Na chwilę obecną, oprogramowanie wymaga napędu na cztery silniki, aby działało. Przednie i tylne koła muszą napędzać pojazd w tym samym kierunku, aby wykonać prawidłowy Kick Turn. Oznacza to, że pojazdy z napędem na trzy lub dwa silniki nie będą tego miały, co oznacza, że R2 i R3 tego nie otrzymają, ponieważ żaden z tych pojazdów nie będzie oferować napędu na cztery silniki.

To nie oznacza jednak, że te inne napędy nigdy nie dostaną podobnej funkcji Kick Turn. Inżynierowie powiedzieli, że rozważają możliwości zaoferowania podobnej funkcji przy mniejszej liczbie silników, być może używając indywidualnych hamulców, aby zaoferować funkcję podobną do tej, którą opracowały Toyota, Ford i Mercedes-Benz, aby zmusić pojazd do ostrzejszego skrętu, ale nie wykonać prawdziwego Kick Turn.

A nowa nazwa? Częściowo, aby przekazać, że jest to coś innego i lepszego niż Tank Turn, a częściowo, by brzmiała mniej wojskowo. "Kick-ass", jak mówimy.

Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?

Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Promocje i rabaty dla naszych klientów

Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.

Podaruj samochód marzeń!

Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !

Rabat na ponowne zakupy

Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!

Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.

Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna