Pierwsza Jazda próbna 2024 Polaris Xpedition: wygodniejsza okazja do odkrywania w terenie
lut 02, 2024
Dziś pojazdy typu side-by-side są atrakcyjnym środkiem transportu, ale to uczucie rozwijało się z czasem. Nigdy byśmy nie uwierzyli, że kiedykolwiek będą w stanie zastąpić pełnowymiarowy pojazd terenowy lub SUV. Ale z biegiem czasu entuzjaści mogli docenić niesamowitą moc, wrażenia z jazdy, wygodne wymiary i niewiarygodnie płynną jazdę nawet po najtrudniejszym terenie, oferowane przez pojazd typu side-by-side. W rezultacie można je było polecić wszystkim, którzy szukali jakiejkolwiek opcji terenowej. A tu właśnie Polaris wypuścił najnowszy 2024 Xpedition, skoncentrowany na miłośnikach podróży lądowch, i stare wątpliwości znów stały się aktualne.
Można ulepszyć standardowy Xpedition XP do najwyższej opcji Xpedition ADV Northstar. Oczywiście, wraz ze wzrostem ceny otrzymujesz w pełni zamkniętą kabinę, klimatyzację, ogrzewanie, opony z blokadą mechanizmów różnicowych, namiot na dachu, światła LED Rigid, wyciągarkę do samowyciągnięcia o uciągu 2000 kg, mocny system audio JBL, zderzaki i bagażniki, siedzenia dla pięciu osób i wiele więcej. Ale dlaczego ktoś powinien wybrać właśnie jeden z modeli Polaris Xpedition zamiast 2024 Jeep Wrangler Rubicon lub 2024 Ford Bronco Badlands? Na pierwszy rzut oka odpowiedź jest oczywista — nikt by tego nie zrobił. Ale potem postanowiliśmy wybrać się w dwudniową podróż na Xpeditionach po niektórych z najpiękniejszych zakątków naszej ojczyzny, aby mieć możliwość udzielenia odpowiedzi na to pytanie z całą pewnością.
Czas na przygodę
Nasza przygoda rozpoczęła się w małym miasteczku. Oczekiwał nas tam flotylla sześciu pojazdów terenowych Polaris Xpedition 2024: trzy modele XP z wywrotnymi nadwoziami i trzy modele ADV. Wsiadliśmy do czterodrzwiowego Xpedition XP Northstar w kolorze Matte Heavy Metal ze wszystkim sprzętem, którego potrzebowaliśmy do wyjazdu, zanim wyruszyliśmy w drogę. Jazda w pojedynkę w pięcioosobowym pojeździe oznaczała, że było dużo miejsca na bezpieczne przechowywanie sprzętu turystycznego w kabinie. Jednak jeśli planujesz wyjechać z całą rodziną na noc, całkowicie zamknięte modele ADV oferują bardziej odpowiednie opcje przechowywania sprzętu niż XP z otwartym nadwoziem.
Xpedition jest wyposażony w ten sam 999-cylindrowy, równoległy silnik dwucylindrowy ProStar 1000 drugiej generacji, co nowy 2024 Polaris RZR XP. Silnik ten generuje 114 KM, które są przekazywane za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni biegów i systemu napędu na wszystkie koła na żądanie. Bezstopniowe skrzynie biegów w pojazdach terenowych doskonale radzą sobie z utrzymaniem silnika w zakresie pracy mocy. To właśnie to jest potrzebne do utrzymania w ruchu prawie 1300-kilogramowego pojazdu i akcesoriów na wysokości. Nawet przy jeździe pod górę Xpeditionowi zawsze starczało mocy. Rozpędzał się żwawo na płaskim terenie i stosunkowo łatwo wspinał się nawet na najostrzejsze zbocza. Używaliśmy przekładni w trybie napędu na wszystkie koła przez większość wyjazdu, ale oczywiście fakt, że nowy Xpedition ma możliwość przełączania między trybami w trakcie jazdy, tylko cieszy.
Polaris przedstawia Xpedition jako pojazd z największym w klasie zbiornikiem paliwa o pojemności 47,3 litra i obiecuje zasięg ponad 320 kilometrów, co jest koniecznością dla długich wypraw. Po przejechaniu nieco ponad 200 kilometrów nadal mieliśmy ponad połowę baku na wyświetlaczu kierowcy. Gdybyśmy spędzili więcej czasu z szeroko otwartą przepustnicą, to to proporcje mogłyby się odwrócić, więc warto o tym pamiętać.
Moment, w którym rozumiesz, dlaczego Polaris Side-by-Side przewyższa Jeepa
Wszystkie modele Xpedition są wyposażone w amortyzatory Fox Podium QS3 o średnicy 2,0 cala z technologią Position Sensitive Spiral. Zasadniczo na wewnętrznej stronie obudowy amortyzatora wywiercony jest rowek, który pozwala płynie przepływać obok zaworu tłoka, jak w tradycyjnym amortyzatorze z wewnętrznym wlotem. Te amortyzatory są połączone z niezależnym zawieszeniem przednim i tylnym o skoku koła 356 mm i 381 mm odpowiednio. Wszystko to zapewnia Xpeditionowi niewiarygodnie płynną jazdę po większości rodzajów nawierzchni. Nie jest on w stanie "gryźć ziemi zębami", ale przy ustawieniu śrub regulacyjnych ściskania w pozycji "miękko" otrzymaliśmy komfortową jazdę po koleinie, kamieniach, dziurach, wybojach i równej drodze. Głowa trzęsła się tylko sporadycznie, częściowo dzięki stabilizatorom zamontowanym z przodu i tyłu, i nigdy nie obciążyliśmy zawieszenia mocno. Jednak biorąc pod uwagę ceny wykończenia Northstar, oczekiwaliśmy zobaczyć bardziej premium amortyzatory Dynamix, które występują w modelach RZR i obejmują regulację wewnątrz kabiny.
Bez większego wysiłku nasza krocząca armia Xpeditionów z łatwością posuwała się naprzód po szlakach z prędkością około 55 km/h. Czas ten wydawał się niespieszny i pozwolił nam w pełni docenić krajobraz. I w tym momencie spotkaliśmy grupę miłośników Jeepów. Kiedy po raz pierwszy napotkaliśmy tę powoli pełzającą grupę, zajęło im trochę czasu, aby przesunąć się na bok i pozwolić nam przejechać. Potem była jeszcze jedna taka grupa, potem jeszcze jedna. Hasło dnia - wyprzedzać Jeepy. Potem była grupa na quadach ... ta sama historia. Spotkaliśmy dziesiątki różnych pojazdów użytkowych i przygód cieszących się szlakami i wyprzedziliśmy każdy z nich. Właśnie w tym momencie cała koncepcja Xpedition zaczęła nabierać sensu.
Będąc zajętymi kilometrami i wyprzedzaniem wolniejszych maszyn, w pełni skorzystaliśmy ze świeżego smaku jednej z naszych ulubionych funkcji Polaris: Ride Command+. Wbudowany system multimedialny Polaris jest najlepszy w branży i nie ma sobie równych. Oprócz podłączenia naszego telefonu przez Bluetooth do słuchania muzyki i podcastów przez fantastyczną audiosystem JBL, system Polaris Ride Command oferuje nawigację GPS po setkach tysięcy kilometrów wstępnie zaprogramowanych szlaków terenowych. System umożliwia również wcześniejsze zaplanowanie trasy i samodzielne jej pobranie na urządzenie. Ale najfajniejszą funkcją jest Group Ride, która wyświetla lokalizację innych pojazdów w Twojej grupie wraz z prędkością i kierunkiem ich poruszania się, bez konieczności połączenia z siecią komórkową. Group Ride działa w odległości około 5 km między pojazdami i łączy się również w łańcuch, dzięki czemu można znajdować się w odległości mniejszej niż 5 km od najbliższego kierowcy, a nie od najdalszego. W naszym konwoju sześcioosobowym teoretycznie mogliśmy być podzieleni na odległość do 25 km i nadal pozostawać w kontakcie.
Polaris Xpedition jako miejsce na nocleg
Częścią atrakcyjności Polaris Xpedition jest możliwość dotarcia głęboko w głąb terenu i odkrywania natury w sposób, który w przeciwnym razie byłby trudny do osiągnięcia. W tym pomaga opcjonalny bagażnik Rhino Rack i markowa dachówka Polaris. Ta kombinacja kosztuje właścicieli około 2500 dolarów. Jednak ta cena w dużej mierze odpowiada tradycyjnemu zestawowi do dachówki średniej klasy. Po znalezieniu odpowiedniego miejsca na kemping na noc spróbowaliśmy rozstawić namiot w ciemności.
Najtrudniejszą częścią operacji jest odpięcie i zdjęcie pokrywy namiotu. Na szczęście Polaris wziął to pod uwagę i oferuje strategicznie rozmieszczone stopnie wokół Xpedition, które ułatwiają dostęp do dachu. Z pomocą pracownika Polaris, który wcześniej zajmował się składaniem tych namiotów, rozstaliśmy namiot w mniej niż 10 minut. Spanie w namiocie wiąże się z typowymi trudnościami związanymi z namiotami dachowymi, ale znaleźliśmy tutaj gruby materac wygodny i wspierający, a ściany z płótna doskonale radziły sobie z utrzymaniem niewielkiego, ale niezbędnego ciepła. W ciągu nocy przeżyliśmy wiatr, deszcz, śnieg i grad, a namiot trzymał nas w cieple i suchości. Co ciekawe, nawet przy silnym wietrze Xpedition pozostał wyjątkowo stabilny.
Nie wszystko jest takie piękne
Kiedy wjechaliśmy do miasta na szybki lunch, największym minusem Xpeditionu okazał się w całej okazałości: pojazdy terenowe nie zawsze mają legalne prawo jazdy po drogach publicznych. Chociaż niektóre władze zezwalają na rejestrację pojazdów użytkowych, większość tego nie robi. Oznacza to, że łączenie szlaków rozdzielonych autostradami jest trudnym zadaniem, a podróże z punktu do punktu są prawie niemożliwe. Punkty startowe i końcowe zawsze będą tam, gdzie zaparkowany jest samochód ciężarowy z przyczepą.
Warto również porozmawiać o tej samej namiocie dachowej. Ponieważ Xpedition ma 1905 mm wysokości bez niczego na dachu, prosta fizyka pokazuje, że tak wysokie umieszczenie obiektu o wadze 68 kg wpłynie na sterowność. I za kierownicą ten dodatkowy ciężar był odczuwalny w pełni. Niemniej jednak Polaris jest jedynym producentem pojazdów terenowych, który przeprowadził obowiązkowe testy sterowności z zamontowaną namiotem, więc firma jest całkiem pewna, że niedociągnięcia w zakresie sterowności nie spowodują żadnych szkód. Chociaż nigdy nie czuliśmy się niebezpiecznie, zdecydowanie obniżyliśmy poziom agresji w naszym stylu jazdy, aby dostosować się do zwiększonego przechyłu nadwozia.
A potem jest przednia szyba. Nie zrozumcie nas źle, posiadanie w pełni zamkniętej kabiny i szklanej przedniej szyby to świetna rzecz. Ale ponieważ wycieraczka obraca się od górnej części przedniej szyby, dość duża wstążka szkła tuż przed kierowcą pozostaje nietknięta przy każdym ruchu. Nie pomaga ona również w usuwaniu nagromadzonej brudu bez użycia zbyt dużej ilości płynu do spryskiwaczy przedniej szyby. A ponieważ wycieraczka opiera się na górnej części przedniej szyby, nadmiar płynu po prostu spływa po szkle. To naprawdę błędne koło. Przeniesienie wycieraczki w dół pomogłoby rozwiązać wiele z tych problemów. O, i uważaj, aby nie nacisnąć przycisku spryskiwacza przy otwartej przedniej szybie, aby nie poczuć smaku płynu do spryskiwaczy.
Podsumowanie
Kiedy grupa wróciła na miejsce startu 36 godzin po wyjeździe, zauważyliśmy, że przejechaliśmy ponad 200 km po najtrudniejszej i najpiękniejszej scenerii, jaką można sobie wyobrazić. Staliśmy w obliczu deszczu, wiatru, śniegu, srogiego zimna i palącego słońca. I pozostaliśmy w komforcie i suchości przez całą podróż. Spotkaliśmy dziesiątki Jeepów i innych pojazdów terenowych na szlakach i łatwo je wszystkie wyprzedziliśmy.
Polaris twierdzi, że mają prawie sześciomiesięczny zapas zamówień na same pojazdy użytkowe i jeszcze więcej na niektóre akcesoria. Prawdopodobnie patrzyliśmy na to z niewłaściwej strony. Polaris nie zamierza zdobywać klientów tradycyjnych samochodów ekspedycyjnych; raczej Xpedition to aktualizacja i kolejny krok dla obecnych właścicieli pojazdów terenowych. W końcu jest wielu ludzi, którzy regularnie robią to, co właśnie zrobiliśmy, ale w otwartych, ograniczonych podwoziem pojazdach użytkowych. Ci ludzie nie chcą mieć rozmiaru porównywalnego do samochodu drogowego, a zamiast tego docenią nowy pojazd terenowy z mocą, wydajnością i komfortem, jakie oferuje Xpedition. Dla tych ludzi Xpedition to drugi lub trzeci samochód, i jest przeznaczony wyłącznie do wypoczynku. A co do nas? Odzyskaliśmy wiarę w ten segment.
Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?
Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.
Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!
Promocje i rabaty dla naszych klientów
Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.
Podaruj samochód marzeń!
Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !
Rabat na ponowne zakupy
Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.
Wybierz samochód już teraz!
Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.
Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.