Pierwsze spojrzenie na 2025 Honda CR-V eFCEV: czy to rozwiąże główny problem wodoru?

mar 15, 2024

Honda

Pomimo licznych narzekań na problemy z zasięgiem, wagą i infrastrukturą ładowania, które dotyczą elektrycznych samochodów bateryjnych, wszystkie te wady stopniowo ulegają eliminacji. Jedną z alternatyw, która kiedyś była uważana za obiecującą ich zamianę, był samochód elektryczny na ogniwa paliwowe (FCEV), oferujący całkowicie elektryczny napęd bez konieczności ładowania. Wystarczy uzupełnić zbiornik wodoru w samochodzie na stacji benzynowej, a elektrochemiczny proces na pokładzie przekształca wodór w energię elektryczną zasilającą silnik(i).

2025-Honda-CR-V-eFCEV-Hybrid-FCEV-BEV-Hydrogen-Fuel-Cell-2.jpg

Istnieje jednak pewien problem: jeśli uważasz, że publicznych stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych jest mało (co wcale nie jest prawdą), to dostępność stacji wodorowych, skupionych głównie w Kalifornii, przyprawi Cię o łzy. Firma Honda uważa, że ma rozwiązanie, które wprowadzi FCEV na rynek, nawet bez łatwego dostępu do wodoru: eFCEV. To właśnie tę technologię wdrażają w swoim nowym crossoverze - CR-V eFCEV 2025.

Czym więc jest "eFCEV"?

Honda CR-V eFCEV 2025 to w rzeczywistości hybryda typu plug-in, a dokładniej coś bliższego elektrycznemu samochodowi o zwiększonym zasięgu. Trudno nawet powiedzieć, które źródło zasilania jest główne, a które pomocnicze. W typowym elektrycznym samochodzie o zwiększonym zasięgu bateria i silnik(i) elektryczne są zasilane przez generator benzynowy (jak w przyszłym Ram 1500 Ramcharger). Tutaj tę rolę似乎 pełni ogniwo paliwowe. Ale może to działać również w drugą stronę - załóżmy, że wodór się kończy, a do stacji benzynowej jest daleko. Zamiast tego znajdź stację ładowania pojazdów elektrycznych, podłącz się i jedź dalej.

2025-Honda-CR-V-eFCEV-Hybrid-FCEV-BEV-Hydrogen-Fuel-Cell-19.jpg

Kierowcy mogą ładować akumulator CR-V o pojemności 17,7 kWh za pomocą ładowarki 2. poziomu w domu lub w podróży, lub tankować wodór na stacji publicznej. W każdym razie prąd jest dostarczany do silnika elektrycznego. Samo ładowanie baterii wystarcza, aby CR-V eFCEV przejechał do 46 km (co odpowiada średniej dla hybryd typu plug-in benzyna-elektryka), a po całkowitym zatankowaniu wodoru zasięg łączony wzrasta do 435 km.

2025-Honda-CR-V-eFCEV-Hybrid-FCEV-BEV-Hydrogen-Fuel-Cell-11.jpg

Chociaż Honda twierdzi, że to pierwszy FCEV, który umożliwia oddzielne ładowanie akumulatora, technicznie nie jest to prawda. Pierwszym był Nikola Badger, ale ten pick-up nigdy nie wszedł do produkcji. Dwa działające prototypy i prawa własności intelektualnej związane z Badgerem należą teraz do Dave'a "Heavy D" Sparksa i istnieją pod marką Embr Motors. Honda jest pierwszą firmą, która wprowadza taki samochód na rynek, ale tylko w ramach programu leasingu działającego wyłącznie w Kalifornii, podobnie jak ich poprzedni Clarity FCEV.

Jest jednak jedno duże"ALE"

Możliwość CR-V eFCEV przejechania przynajmniej pewnego dystansu wyłącznie na pokładowym prądzie, bez uzależnienia od infrastruktury wodorowej Kalifornii, w teorii wygląda świetnie. Pozwala to wprowadzić FCEV na rynek i uczynić je bardziej praktycznymi, opierając się na istniejących stacjach ładowania dla samochodów elektrycznych, podczas gdy – miejmy nadzieję – z czasem infrastruktura wodorowa będzie się rozszerzać. W praktyce jednak zasięg na prądzie wynoszący 46 kilometrów jest w najlepszym razie znikomy i rzadko pozwoli na odjechanie daleko od stacji tankowania wodoru.

Bez wątpienia ten zasięg na prądzie prawdopodobnie pokrywa codzienne potrzeby większości ludzi, ale to samo robią też liczne hybrydy typu plug-in, które oferują jeszcze większy zasięg wyłącznie na prądzie i łączny zasięg, przy czym wykorzystują benzynę jako alternatywne źródło zasilania, pozwalając im jeździć gdziekolwiek.

2025-Honda-CR-V-eFCEV-Hybrid-FCEV-BEV-Hydrogen-Fuel-Cell-17.jpg

I choć CR-V jest jednym z najpopularniejszych nowych samochodów na rynku ze względu na swoje kompaktowe rozmiary i przestronne wnętrze, wersja eFCEV ma pewne wady. W porównaniu z hybrydową i benzynową wersją CR-V ma ona mniejszą przestrzeń bagażową. Jeszcze większe rozczarowanie czeka tych, którzy będą chcieli ładować samochód za pomocą ładowarki prądu zmiennego 2. poziomu, czy to w domu, czy na publicznych stacjach, które wiele sklepów instaluje obok szybkich ładowarek prądu stałego. Honda nie wyposażyła eFCEV w funkcję szybkiego ładowania prądem stałym, więc zawsze będziesz musiał zadowolić się wolnym ładowaniem prądem zmiennym, co ogranicza wygodę szybkiego ładowania publicznego w trasie.

2025-Honda-CR-V-eFCEV-Hybrid-FCEV-BEV-Hydrogen-Fuel-Cell-25.jpg

I tak, zaledwie kilka miesięcy temu Shell, jeden z czołowych dostawców stacji tankowania wodoru, zamknął swoje stacje w Kalifornii, co jeszcze bardziej skurczyło i bez tego rzadką sieć stacji wodorowych w tym stanie. Czy cała ta sytuacja może się zmienić? Optymiści wierzący w przyszłość wodoru zawsze tak uważają – do nich można zaliczyć Hondę i Toyotę, które są jednymi z nielicznych dużych producentów samochodów, nadal zajmujących się ogniwami wodorowymi. Ponadto administracja Bidena rozpoczęła inwestowanie w stacje tankowania wodoru w październiku 2023 roku. Jednak ten impuls okazał się niewystarczający, aby powstrzymać Shell przed zamykaniem stacji i jak dotąd wodór nie ma własnego odpowiednika sieci szybkich ładowarek Tesla Supercharger, której tak bardzo potrzebuje.

2025-Honda-CR-V-eFCEV-Hybrid-FCEV-BEV-Hydrogen-Fuel-Cell-29.jpg

Wszystko to sprawia, że CR-V eFCEV jest dość kuriozalnym wynalazkiem: samochodem elektrycznym z praktycznie bezużytecznym zasięgiem przy ładowaniu z sieci, który można zwiększyć za pomocą paliwa alternatywnego, które jest niezwykle rzadko spotykane.

Chcesz kupić auto z zagranicy z zyskiem?

Skontaktuj się z WESTMOTORS, na pewno pomożemy.

Masz pytania?
Zapytaj naszych ekspertów!

Promocje i rabaty dla naszych klientów

Jesteśmy zainteresowani długoterminową współpracą, dlatego co miesiąc przygotujemy nowe, ciekawe promocje i rabaty dla naszych klientów. Wszystkie szczegóły dotyczące promocji można uzyskać u naszych menedżerów.

Podaruj samochód marzeń!

Kup bon podarunkowy dla swoich bliskich z ustaloną ceną naszych usług! Osoba okazująca bon będzie mogła zamówić samochód w dowolnym przedziale cenowym za jedyne 3000 netto za nasze usługi i zaoszczędzić do 60% !

Rabat na ponowne zakupy

Kupując drugie i kolejne auto z naszą firmą otrzymujesz gwarantowany rabat 20% na nasze usługi.

Wybierz samochód już teraz!

Zaznacz 3 parametry: rodzaj paliwa, rodzaj nadwozia i budżet.

Wyślemy Ci kilka korzystnych opcji samochodów, które najbardziej odpowiadają twoim wymaganiom.

Rodzaj paliwa

Twój budżet (zł)
w tym dostawa i odprawa celna